شاخص های کلیدی بیت کوین نشان می‌دهند، با وجود ریجکت قیمت از ۱۹٫۸۰۰ دلار، روند صعودی بیت کوین پایدار خواهد بود. تریدرهای حرفه‌ای براساس همین معیارها به ادامه این روند صعودی خوش‌بین هستند.

اکثر سرمایه‌گذارانی که بیت کوین را دنبال می‌کنند، اخیراً در مورد تأثیر فزاینده بازارهای آتی و آپشن‌ها بر قیمت بیت کوین (BTC) شنیده‌اند. همین امر را می‌توان برای نوسانات قیمت ناشی از نقد کردن دارایی‌ها در صرافی‌های اوککس و هیوبی نیز بیان کرد.

شاخص های کلیدی

با توجه به اینکه در حال حاضر بازارهای مشتقات نقش بسیار بیشتری در نوسانات قیمت بیت کوین دارند، بررسی برخی معیارهای کلیدی که تریدرهای حرفه‌ای برای سنجش فعالیت در بازارها استفاده می‌کنند، بیش از پیش ضروری است.

در حالی که بررسی قراردادهای آتی و آپشن‌ها (قرارداد اختیار معامله) می‌توانند بسیار پیچیده باشند، یک تریدر در حد متوسط می‌تواند از تفسیر صحیح شاخص های کلیدی پرمیوم قرارداد آتی، کارمزد وجه (funding rate)، انحراف آپشن‌ها (options skew) و نسبت قراردادهای فروش به خرید (put-call ratio) بهره‌مند شود.

شاخص پرمیوم قرارداد آتی (futures premium)

پرمیوم قرارداد آتی میزان گران بودن قراردادهای آتی بلند مدت نسبت به بازارهای نقدی سنتی فعلی را می‌سنجد. در واقع، می‌توان پرمیوم را به عنوان بازتابی نسبی از خوش‌بینی سرمایه‌گذار در نظر گرفت. ضمن اینکه معاملات آتی با تقویم ثابت، نسبت به مبادلات نقدی همیشگی، تمایل به انجام معامله با پرمیوم اندک دارند.

معاملات آتی دو ماهه باید با پرمیوم ۰/۸ تا ۲/۳ درصد در بازارهای سالم معامله شوند و هر عددی بالاتر از این محدوده حاکی از خوش‌بینی زیاد است. در عین حال، فقدان پرمیوم قرارداد آتی نشان‌دهنده نزول است.

پرمیوم قراردادهای آتی

پرمیوم قراردادهای آتی دو ماهه بیت کوین

هفته گذشته، روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشتیم. در حالی که قیمت بیت کوین به قله ۱۹٫۴۳۴ دلار رسیده بود، این شاخص در ۲۴ نوامبر به ۲٪ رسید.

حتی اگر در حال حاضر پرمیوم ۱/۱٪ باشد، نکته مهم این است که علی رغم افت ۱۴درصدی قیمت، این شاخص بالاتر از ۰/۸٪ باقی مانده است. به طور کلی، سرمایه‌گذاران این سطح را صعودی می‌بینند و امروز شاهد هستیم که قیمت بیت کوین به رکورد جدیدی بالاتر از ۱۹٫۸۰۰ دلار دست می‌یابد.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال چیست؟ آموزش تحلیل تکنیکال بیت‌کوین و فوت‌و‌فن‌های آن

کارمزد وجه معاملات آتی دائمی، یکی دیگر از شاخص های کلیدی

قراردادهای دائمی که به آنها مبادلات معکوس نیز گفته می‌شود، نرخ تثبیت‌شده‌ای دارند که معمولاً هر هشت ساعت دریافت می‌شود. کارمزدهای وجوه یکی دیگر از شاخص های کلیدی است که اطمینان می‌دهند هیچ عدم تعادل ریسک ارزی وجود ندارد. حتی اگر قرارداد باز خریداران و فروشندگان همیشه یکسان و هماهنگ باشند، لوریج می‌تواند متفاوت باشد.

زمانی که خریداران (لانگ‌) خواهان لوریج بیشتری باشند، کارمزد وجوه مثبت می‌شود. بنابراین، این خریداران کسانی هستند که کارمزد را پرداخت می‌کنند. این مسئله به ویژه در دوره‌های بازار گاوی صادق است که معمولاً تقاضای بیشتری برای لانگ کردن وجود دارد.

کارمزدهای پایدار بالای ۲٪ در هفته به یک خوش‌بینی شدید تعبیر می‌شوند. این سطح هنگام رالی در بازار قابل قبول است، اما اگر قیمت بیت کوین (BTC) در حالت خنثی یا در یک روند نزولی باشد، مشکل‌ساز خواهد بود.

کارمزد وجوه قراردادهای آتی

کارمزد وجوه قرارداهای آتی دائمی بیت کوین

در شرایطی از این دست، لوریج بالا از سوی خریداران احتمال نقد کردن دارایی (صفر کردن حساب) در سطح وسیع هنگام افت قیمت‌های غافلگیرکننده را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که، علی رغم بازار گاوی اخیر، چگونه کارمزد وجوه هفتگی موفق شده زیر ۲٪ باقی بماند. این داده‌ها نشان می‌دهند که اگرچه تریدرها احساس خوش‌بینی می‌کنند، خریداران لوریج بالایی نداشته‌اند. به همین ترتیب، طی افت قیمت ۱٫۴۰۰ دلاری در ۲۶ نوامبر، این شاخص سطح خنثی و سالمی را حفظ کرده است.

انحراف آپشن‌ها (options skew)

برخلاف قراردادهای آتی، آپشن‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند: call و put. آپشن‌های call (خرید) به خریدار اجازه می‌دهند تا  بیت کوین (BTC) را با یک قیمت ثابت در تاریخ سر رسید به‌دست آورد. از طرف دیگر، فروشنده قرارداد نیز متعهد به فروش بیت کوین (BTC) خواهد بود. انحراف آپشن‌ها نیز یکی از شاخص های کلیدی است.

اندیکاتور delta skew ۲۵٪ آپشن‌های call (خرید) و put (فروش) را در کنار هم مقایسه می‌کند. اگر محافظت از افزایش قیمت با استفاده از آپشن‌های خرید هزینه‌ بیشتری داشته باشد، شاخص انحراف (skew) به دامنه منفی تغییر می‌کند. برعکس این امر در مواقعی که سرمایه‌گذاران دیدگاه نزولی دارند، باعث می‌شود آپشن‌های فروش با یک پرمیوم معامله شده و باعث تغییر مثبت شاخص های انحراف (skew) می‌شوند.

انحراف دلتای قراردادهای آپشن

۲۵% delta skew قراردادهای آپشن سه ماهه بیت کوین

نوسانات بین ۱۵٪- (کمی صعودی) تا ۱۵٪+ (تا حدی نزولی) معمول و مورد انتظار است. بسیار متداول است که در اکثر مواقع بازار بدون تغییر یا نزدیک به صفر باقی بماند.

بنابراین، تریدرها بهتر است وضعیت‌های شدیدتر را زیر نظر بگیرند، زیرا ممکن است نشان‌دهنده این امر باشد که بازارسازها تمایلی به ریسک کردن روی هر یک از طرفین ندارند.

نمودار فوق نشان می‌دهد که از ۵ نوامبر، تریدرهای آپشن تمایلی به پوزیشن‌های مخالف روند صعودی ندارند. بنابراین، تریدرها این وضعیت را شدیداً صعودی قلمداد می‌کنند.

نسبت قراردادهای فروش به خرید (put-call ratio)

آخرین مورد از شاخص‌های کلیدی، نسبت قراردادهای فروش به خرید است. با سنجش اینکه فعالیت بیشتری از طریق آپشن‌های call (خرید) انجام می‌شود یا آپشن‌های put (فروش)، می‌توان احساس کلی بازار را ارزیابی کرد. به طور کلی، آپشن‌های خرید برای استراتژی‌های صعودی به کار می‌روند، در حالی که آپشن‌های فروش برای استراتژی‌های نزولی استفاده می‌شوند.

عدد ۰/۷۰ برای این نسبت نشان می‌دهد که قرارداد باز آپشن‌های فروش ۳۰٪ از آپشن‌های صعودی‌تر خرید کمتر بوده و بنابراین صعودی در نظر گرفته می‌شود.

در مقابل، یک شاخص ۱/۲۰، آپشن‌های فروش را ۲۰٪ بیشتر ترجیح می‌دهد، که می‌تواند نزولی قلمداد شود. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که این شاخص کل بازار آپشن‌های بیت کوین  (BTC)  از جمله تمام ماه‌های تقویم را جمع می‌زند.

نسبت قراردادهای فروش به خرید

نسبت قراردادهای فروش به خرید بیت کوین

در شرایطی مانند وضعیتی که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود، طبیعی است که سرمایه‌گذاران به دنبال محافظت در برابر افت قیمت باشند. با اینکه نسبت فروش/خرید بسیار کمتر از متوسط ۶ ماهه ۰/۹۰ شده، بیت کوین از ۱۹٫۰۰۰ دلار عبور کرده است. سطح فعلی ۰/۶۴ نشان می‌دهد که از نظر تریدرهای حرفه‌ای بدبینی در این زمینه وجود ندارد.

جمع‌بندی

به طور کلی این چهار شاخص کلیدی ثابت و پایدار مانده‌اند، به ویژه با در نظر گرفتن بازار که با افت قیمت بیت کوین برای تست مجدد ۱۶٫۲۰۰ دلار، تا اندازه‌ای از یک پولبک آسیب‌زا رنج می‌برد.

با بازگشت دوباره قیمت به بالای ۱۹٫۵۰۰ دلار، تقریباً هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد بداند آیا بیت کوین قدرت کافی برای شکست سطح ۲۰ هزار دلار در این هفته را دارد یا خیر؟ از منظر معاملات مشتقات، هیچ چیز مانع آن نمی‌شود.

به نظر شما خوش‌بینی تریدرها درباره صعودی بودن بازار بیت کوین چقدر به واقعیت نزدیک خواهد بود؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph