سخنگوی صنعت برق از تغییر مقررات مربوط به تامین برق مراکز استخراج رمزارز خبر داد. به گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق بر اساس آخرین تغییرات، ماینرها و مراکز استخرج رمزارز می‌توانند از طریق یکی از ۴ روش پیشنهادی برای تامین برق استفاده کنند. در ادامه به ابلاغیه جدید وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج رمزارز اشاره می‌کنیم.

۴ روش تامین برق مراکز استخراج رمزارز

چهار روش تعریف شده‌ توسط وزارت نیرو که متقاضیان می‌توانند برای تامین برق مراکز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند، عبارتند از:

الف) سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق

ب) تامین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر (اعم از موجود و جدید)

ج) اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق

د) با نصب و بهره‌برداری از مولد‌های حرارتی

تقسیم بندی سال به ۳ مقطع زمانی

همچنین بر اساس آخرین تغییرات، در دستورالعمل جدید اوقات سال به ۳ مقطع زمانی تقسیم شده است که عبارتست از:

نوع یک (اوج بحرانی):

این دوره به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که به دلیل کافی نبودن ظرفیت تولید در مقایسه با اوج بار درخواستی، احتمال بروز خاموشی وجود دارد. حداقل میزان اوقات بحرانی برابر با ۳۰۰ ساعت است و مطابق با تبصره «۲» ماده «۴» مصوبه شماره ۵۸۱۴۴ مورخ ۱۳۹۸/۰۵/۱۳ هیات محترم وزیران فروش برق از طریق شبکه در این ایام به مشترکین استخراج رمزارز‌ها ممنوع است.

نوع دو (محدودیت بار)

این اوقات خارج از اوقات نوع یک (اوج بحرانی) بوده و حداکثر ۲۷۰۰ ساعت است که توسط شرکت توانیر و براساس محدودیت‌های تامین سوخت نیروگاه‌ها، عرضه برق و سایر قوانین و مقررات در کشور تعیین و اعلام می‌شود.

نوع سه (عادی)

شامل کلیه اوقات سال به جزء اوقات نوع یک (اوج بحرانی) و دو (محدودیت دار) است.

تعرفه برق برای استخراج رمزرارز

بنابر گفته‌های سخنگوی صنعت برق و براساس ابلاغیه جدید، بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارز برابر با ۱۶۵۷۴ ریال تعیین شده است که این میزان در زمان‌های نوع ۳ (عادی) با ضریب نیم و در زمان‌های نوع ۲ (محدودیت دار) با ضریب ۲ محاسبه خواهد شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تعطیلی ۱۶۲۰ مزرعه استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال

تخفیف‌ها و مشوق‌های وزارت نیرو برای مراکز استخراج رمزارز

در ابلاغیه تازه‌ای که از طرف وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج رمزارز صادر شده است، تخفیف‌ها و مشوق‌هایی هم در نظر گرفته شده است.

بر این اساس بهای برق دریافتی از سطوح ولتاژ ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت با تخفیف ۲۰ درصدی و از سطوح ولتاژی ۱۳۲، ۶۶ و ۶۳ با تخفیف ۱۲ درصدی محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این مراکز استخراجی که به استخر‌های استخراج داخل کشور متصل می‌شوند علاوه بر تخفیف‌های ولتاژ اتصال مذکور، مشمول ۱۵ درصد تخفیف دیگر نیز خواهند شد.

به نظر شما تغییر مقررات مربوط به تامین برق مراکز استخراج رمزارز می‌تواند به ادامه فعالیت این مراکز در کشور کمک کند؟ منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادهای شما از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

فایل اصلاحات نهایی مقررات مربوط به استخراج رمزارزها

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو