کیف پول‌های دیجیتالی (چه نرم افزاری و چه سخت افزاری)، ابزارهایی برنامه نویسی شده یا تولید شده برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتالی هستند. بدین صورت می‌توان امنیت را در حین ارسال یا دریافت آسان این سکه‌ها، تامین کرد. در این مطلب کوین نیک، به بررسی و مقایسه ۲ مورد از مشهورترین کیف پول‌های ارز دیجیتال در بازار یعنی لجر نانو اس و ترزور می‌پردازیم.  

این مطلب راهم مطالعه کنید: کیف پول ارز دیجیتال چیست و به چه کار می‌آید؟

کیف پول‌های سخت افزاری، ابزارهایی فیزیکی هستند که می‌توان ارزهای دیجیتالی را به صورت آفلاین در آن‌ها ذخیره کرد. البته دسترسی به این ارزها به صورت آنلاین و از طریق یک کابل USB ممکن خواهد بود. در میان محبوب‌ترین و برجسته‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری موجود، می‌توان نام لجر نانو اس و ترزور وان را دید. این دو کیف پول، توسط بسیاری از کاربران این حوزه، برای ذخیره، انتقال و دریافت رمزارزها و توکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لجر نانو اس (Ledger Nano S) چیست؟

همانطور که اشاره شد، لجر نانو اس یک کیف پول سخت افزاری است که برای ذخیره ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، زدکش، لایت کوین و اتسترا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه می‌توان با استفاده از این کیف پول، به معامله با دیگر کیف پول‌ها و کاربران هم پرداخت.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس، ابزاری فیزیکی و قابل لمس است. این ابزار، کوچک بوده و دارای نمایشگر است. ضمن اینکه بدنه استیل آن، باعث مقاومتش در برابر انواع آسیب‌ها می‌شود. درست است که ارزهای دیجیتالی به صورت آفلاین در این کیف پول ذخیره می‌شوند ولی برای دسترسی به آن‌ها باید کیف پول را با استفاده از یک کابل USB به سیستم کامپیوتری آنلاین متصل کنیم.

لجر نانو اس، حتی با اینکه منبع باز نیست، یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری است. این کیف پول از سال ۲۰۱۶ وارد بازار شده و از سکه‌های دیجیتالی زیادی پشتیبانی می‌کند. از جمله قابلیت‌های لجر نانو اس می‌توان به استفاده از بلوتوث برای کاربران گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS، امنیت بالا و رابط کاربری آسان آن اشاره کرد.  

 هزینه استفاده از لجر نانو، بدون احتساب کارمزد ارسال و دریافت سکه در آن، حدودا ۶۰ دلار است. کارمزدی که برای ارسال سکه‌های دیجیتالی از کاربران اخذ می‌شود، به نظر مقرون به صرفه و قابل قبول می‌آید.

مقایسه لجر نانو اس و ترزور

لجر نانو اس دارای بدنه‌ای استیل و محکم است

آیا لجر نانو اس امن است؟

لجر نانو یکی از امن‌ترین کیف پول‌های موجود در بازار است. شما کنترل کاملی روی کیف پول خود داشته و می‌توانید برای آن یک پین تعریف کنید. کلیدهای خصوصی شما در هیچ سروری ذخیره نمی‌شود و هیچگاه از کیف پول خارج نخواهند شد. علاوه بر این شما می‌توانید به مقدار دلخواه، اقدام به ایجاد کیف پول‌های جدید کنید. قبل از ارسال هر تراکنش جدید، ارسال کننده باید دکمه فیزیکی روی کیف پول را فشار دهد. بنابراین هکرها صرفا با ورود به کیف پول از طریق مجاری آنلاین، قادر به دستکاری سرمایه شما نخواهند بود. یادتان باشد که همواره کیف پول سخت افزاری خود را از یک فروشنده معتبر و مجاز تهیه کنید تا خیال‌تان از بابت امنیت آن راحت‌تر باشد.   

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ۷ کیف پول شناخته شده و محبوب برای شناسایی بهترین کیف پول بیت کوین

 ترزور (Trezor) چیست؟

ترزور هم از جمله کیف پول‌های سخت افزاری محبوب به شمار می‌رود که برای ذخیره ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیف پول در آگوست سال ۲۰۱۴ معرفی شد و اولین کیف پول سخت افزاری برای بیت کوین به شمار می‌رود که ذخیره‌سازی سرد (cold storage) امن را به همراه قابلیت خرج آسان ارزهای دیجیتالی با کمک یک کیف پول گرم (hot wallet) به صورت همزمان فراهم کرد.   

ترزور هم با کمک کابل USB به کامپیوتر وصل می‌شود. ضمن اینکه می‌توان اندازه آن را به دلخواه تغییر داد. کلیدهای خصوصی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی شما به صورت آفلاین ذخیره خواهند شد. نشانه‌گذاری تراکنش‌ها هم باعث امنیت بیشتر استفاده از آن حتی در صورت کار با یک کامپیوتر آلوده به بدافزار می‌شود.

کارمزد انتقال ارز دیجیتال در ترزور هم منصفانه است و بر حسب سرعت بلاک، راحتی مورد نیاز و کاربر مورد نظر، تعیین می‌شود. قیمت این کیف پول سخت افزاری برای خرید، در حال حاضر حدود ۸۰ دلار است.

لجر نانو اس و ترزور کدام بهتر هستند؟

ترزور به عنوان یک کیف پول گرم، خیره سازی سرد را هم ممکن کرده است

آیا ترزور امن است؟

ترزور به عنوان یک کیف پول سخت افزاری، وظیفه خود برای تامین امنیت کاربران را به خوبی انجام می‌دهد. درست مثل لجر نانو اس، در هنگام کار با ترزور هم باید قبل از ارسال تراکنش مورد نظرتان، یک دکمه فیزیکی را بفشارید. این دستگاه، مهر و موم شده و ضد آب است. ضمن اینکه شما دسترسی کاملی به کیف پول، کد پین و کلیدهای خصوصی موجود در آن دارید.

علیرغم گزارشاتی که در سال ۲۰۱۷ راجع به آسیب‌پذیری ترزور منتشر شد، این کیف پول همچنان توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری در دنیا حفظ کند. ضمناً مشکل اشاره شده، توسط تیم متخصصان این کیف پول، حل شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با روش های محافظت از کیف پول بیت کوین بیشتر آشنا شوید

مقایسه لجر نانو اس و ترزور

در ادامه به مقایسه دقیق‌تر این دو کیف پول سخت افزاری از جنبه‌های گوناگون می‌پردازیم:

طراحی

لجر از یک بدنه استیل و ضد خش بهره می‌برد. نکته‌ای که باعث زیباتر نشان دادن و مقاوم‌تر شدنش شده است. البته همین مساله موجب سنگین‌تر شدن آن نسبت به ترزور می‌شود. ترزور از پلاستیک ساخته شده و از صفحه نمایش بزرگتری برخوردار است. این مساله موجب کنترل بیشتر کاربر در هنگام انجام معاملات و احراز هویت آسان‌تر می‌شود.

قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های میان این دو کیف پول، قیمت آن‌ها است. همانطور که گفته شد، قیمت ترزور ۸۰ دلار و لجر نانو اس، ۶۰ دلار است. بنابراین از لحاظ قیمتی، لجر نانو اس به صرفه‌تر خواهد بود.

شهرت شرکت سازنده

به طور کلی، ترزور از مقبولیت بیشتری نسبت به لجر نانو اس در جامعه رمزارزها برخوردار است. این مساله بیش از همه به شهرت مطلوب شرکت سازنده آن برمی‌گردد که موجب ترجیح داده شدن آن نسبت به رقیبش می‌شود.

قابلیت استفاده

با توجه به مرور بررسی‌های انجام شده در دنیای رمزارزها، به نظر می‌رسد که استفاده از لجر نانو اس آسان‌تر از ترزور باشد. این مساله بیش از همه به رابط کاربری آن برمی‌گردد که موجب کاربرپسند شدن لجر نانو شده است.

منبع باز بودن

ترزور بر خلاف لجر نانو اس، یک ابزار منبع باز است. ضمن اینکه در ترزور می‌توان همزمان به قابلیت‌های ذخیره سازی سرد و کیف پول گرم دسترسی داشت. در حالی که لجر نانو اس، فقط یک کیف پول گرم است.

قابلیت بلوتوث

در لجر نانو به بلوتوث دسترسی داریم. بنابراین می‌توانیم با اتصال این دستگاه به بلوتوث، از آن در گوشی‌های اندرویدی و iOS هم استفاده کنیم. البته انتقادات زیادی به خاطر وجود این ویژگی در لجر نانو به آن وارد شده است. زیرا این مساله موجب کاهش امنیت آن می‌شود. این در حالی است که در ترزور، فقط امکان اتصال به رایانه از طریق کابل USB وجود دارد. بنابراین نمی‌توان داشتن این قابلیت را به عنوان یک مزیت برای لجر نانو اس به حساب آورد.

پشتیبانی

لجر نانو اس و ترزور از صدها سکه دیجیتالی و توکن پشتیبانی می‌کنند. ولی به طور کلی باید به این حقیقت اشاره کنیم که تعداد سکه‌های پشتیبانی شده توسط لجر نانو اس بیشتر است. ترزور از ۱۰۷۱ سکه دیجیتالی پشتیبانی می‌کند که اندکی کمتر از تعداد سکه‌های پشتیبانی شده توسط لجر نانو اس است. با این حال، نکته مثبت برای ترزور این است که پشتیانی همه این سکه‌ها بدون نیاز به نصب هیچ برنامه اضافی معرفی شده از سوی توسعه دهندگان هر سکه، صورت می‌گیرد. متاسفانه در لجر نانو اس برای استفاده از بسیاری از این سکه‌ها، ناچار به نصب برنامه مورد نظر آن‌ها هستیم.  

مقایسه بین لجر نانو اس و ترزور

مقایسه لجر نانو اس و ترزور

جمع‌بندی

لجر نانو اس و ترزور، هر دو از کیف پول‌های سخت افزاری محبوب و پراستفاده‌ای هستند که فضای لازم برای ذخیره صدها سکه و توکن را ضمن استفاده راحت از آن‌ها، فراهم می‌کنند. با مقایسه‌ای که در این مطلب کوین نیک بین این کیف پول‌ها انجام شد، حالا می‌توانید با توجه به نیاز خود و انتظاری که از یک کیف پول سخت افزاری دارید، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

منبع: cryptocoinsociety