در ۱۷ ژانویه سال ۲۰۲۰ حفظ حریم خصوصی مبادله مثل هر زمان دیگری مهم بود، اداره جمع‌آوری مالیات بر درآمد و گمرک سلطنتی بریتانیا (HMRC)، یک قرارداد باز را منتشر کرد که به‌دنبال ابزارهایی بود که بتوانند معامله‌های بیت‌کوین را با هویت واقعی ردیابی و شناسایی کرده و آن‌ها را به‌ هم ارتباط دهند. بر همین اساس، توسعه‌دهندگان چنین «روش‌های جمع‌آوری هوشمندانه برای شناسایی و دسته‌بندی معامله‌های دارایی‌های رمزنگاری‌شده» می‌توانند تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ برای عقد قرارداد ۱۰۰،۰۰۰ پوندی (حدود ۱۳۰،۰۰۰ دلار) درخواست خود را ارائه دهند. این ابتکار عمل تلاشی است که از سوی دولت انجام می‌‌شود تا معامله‌های بیت‌کوین از حالت ناشناس خارج شوند. هرچند که پیش‌بینی می‌شود، این ابزارها به سمتی گسترش پیدا ‌کنند که سکه‌های حریم خصوصی مانند مونرو (monero) و زی کش (zcash) را هدف قرار دهند. با ما در ادامه این مطلب از کوین نیک همراه باشید تا به شما بگوییم حفظ حریم خصوصی معامله‌ در این شرایط چگونه امکان‌پذیر است.

در حال حاضر، دولت آمریکا قادر به جمع‌آوری داده‌های مربوط به معامله‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی است که در صرافی‌های قانونی ارزهای رمزنگاری‌شده این کشور انجام می‌شود. با این‌ حال، برای HMRC، پیگیری ارسال بیت‌کوین توسط شهروندان انگلیسی که گره‌های خودشان را اجرا کرده، از تور (Tor) برای حفظ حریم خصوصی معامله استفاده می‌کنند یا کوین جوین (CoinJoin) را برای پنهان‌کاری به‌کار می‌برند، بسیار دشوارتر است.

همان‌طور که در این اطلاعیه توضیح داده شده است، HMRC می‌خواهد سکه‌های ارسال‌شده به سرویس‌های مختلط، قمار، شرط‌بندی و بازارهای تاریک را مورد هدف قرار دهد. در اصل، هر تلاشی برای دستیابی به حریم شخصی فرستنده و استفاده از ارز رمزنگاری‌شده خارج از مرزهای کسب‌وکارهای قانونی، به‌عنوان تلاش احتمالی برای فرار از مالیات یا انجام فعالیت‌های غیرقانونی دیگر در نظر گرفته شده و مورد اتهام است.

جالب است بدانید، روش تعیین برنده قراداد برای ابزار آنالیز بلاک‌چین، هزینه‌های آن ‌را بیش از امنیت ارائه‌شده اولویت‌بندی می‌کند. این بدان معنی است شرکتی که ردیابی خوبی را با قیمت مناسبی ارائه می‌دهد، اما دارای آسیب‌پذیری‌های بک‌اند است که به‌طور بالقوه امکان هک‌شدن آن وجود دارد، نسبت به شرکتی که گران‌تر است، اما روی‌هم‌رفته عملکرد بهتری دارد، به احتمال زیاد برنده خواهد شد. علاوه بر این، جایزه قرارداد کمتر از ۱۶ BTC است، مبلغی که تنها بخش کوچکی از بودجه جایزه شرکت گرگوری مکسول (Gregory Maxwell) به‌عنوان مشوق برای کار روی کوین جوین است.

حریم خصوصی معامله ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

آیا متوسط کاربران بیت‌کوین می‌توانند حریم خصوصی معامله خود را حفظ کنند؟

اگر و هنگامی‌ که چنین مکانیسمی توسط یک نهاد دولتی مانند HMRC به‌کار گرفته شود، ناشناس‌ماندن معامله‌های بیت‌کوین بسیار دشوارتر خواهد بود، به‌ویژه اگر روش‌های حفظ حریم خصوصی رعایت نشوند و میان برداشت و خرید ارز توسط صرافی KYC با آدرس‌های اصلی که در آن BTC وسیله پرداخت است، به‌راحتی ارتباط برقرار شود.

به‌منظور توضیح بهتر روش‌هایی‌ که به‌وسیله آن‌ها کاربران می‌توانند از حریم شخصی خود در مقابل نظارت سازمان‌های دولتی محافظت کنند، مجله بیت‌کوین با نوپارا ۷۳ (Nopara73) توسعه‌دهنده کیف پول واسابی (Wasabi Wallet) و پاول پوی (Paul Puey) مدیرعامل والت ادج (Edge Wallet) مصاحبه کرده است.

نوپارا ۷۳ از نظر بهترین شیوه‌هایی که میانگین کاربران بیت‌کوین باید برای حفظ حریم خصوصی معامله و محافظت بیشتر در برابر عومل دولتی استفاده کنند، بسیار صادق بود:

وی توضیح داد: «از واسابی یا جوین مارکت (JoinMarket) استفاده کنید، آن‌ها ارتباط بین یک مجموعه سکه و مجموعه دیگر را قطع می‌کنند.»

از طرف دیگر، پوی میزان بدبینی بیشتری نسبت به حفظ حریم خصوصی در عصر آنالیز بلاک‌چین توسط دولت ابراز کرد.

پوی گفت: «متاسفانه، یک فرد عادی برای محافظت از حریم شخصی خود در برابر حمله‌های بیت‌کوین در سطح ایالتی فاقد تجهیزات لازم است». « این امر می‌تواند بسیاری از گزینه‌ها را از دسترس اکثر مردم خارج کند.»

پوی همچنین محدودیت کوین جوین در رابطه با ردیابی آدرس IP را توضیح داد و برای دستیابی به حریم خصوصی بیشتر، ابزارهایی را پیشنهاد کرد.

وی گفت: «حتی با کوین جوین، کاربر پس از شروع درخواست جستجوی بلاک‌چین از یک آدرس IP شناخته شده‌ای که همراه آن است، باز هم مانده حساب و معامله‌های خود را در معرض نمایش می‌گذارد.» وی ادامه داد: «در حالی‌ که کوین جوین می‌تواند از آن‌ها در برابر افرادی محافظت کند ‌که به‌صورت روزمره سعی در آسیب‌زدن به حریم خصوصی آن‌ها دارند، ردیابی آدرس IP در سطح ایالتی به‌راحتی سرویس‌های مختلط را دور می‌زند. بهترین روش ناشناس‌ماندن آدرس IP از طریق VPN یا Tor خواهد بود. همچنین، استفاده از چند کیف پول سخت‌افزاری مختلف که پول‌های ورودی را با هم مخلوط نمی‌کنند، سطح بالایی از حریم خصوصی را فراهم می‌کند.»

کیف پول واسابی از Tor برای ارائه یک آدرس IP تصادفی به‌صورت پیش‌فرض استفاده می‌کند، اما باید اطمینان حاصل کنید که ارتباط با یک ISP (که دارای یک بانک اطلاعاتی از مشتریان است و می‌تواند به‌راحتی فعالیت اینترنت شما را شناسایی کند) با استفاده از یک وی‌پی‌ان یا راه‌اندازی یک Tor دیگر، بیشتر قابل پنهان‌سازی است. به‌عنوان مثال، ارسال بیت‌کوین مختلط از واسابی به کاربر هسته بیت‌کوین (Bitcoin Core)، آدرس IP، مکان و هویت بالقوه شما را در معرض دید قرار می‌دهد. علاوه بر این، مدیریت UTXO برای جلوگیری از ارتباط معامله‌های شما با حساب‌های کاربری صرافی ضروری است.

به‌علاوه، در کارهایی مانند Payswap راه‌حل‌هایی وجود دارد که در صورت امکان دسترسی به آن‌ها، به خدمات مختلط بیت‌کوین، قدرت پنهان‌سازی بیشتری می‌بخشد.

آیا متوسط کاربران بیت‌کوین می‌توانند حریم خصوصی معامله خود را حفظ کنند؟

حریم خصوصی معامله بیت کوین

ورود حریم شخصی کاربران قدرتمند به جریان اصلی

این موارد احتیاطی، بیشتر مربوط به کاربران قدرتمند هستند که نحوه عملکرد بیت‌کوین و شبکه‌سازی را می‌شناسند، اما ابزار دستیابی به این درجه از حریم خصوصی ساده‌تر از همیشه است. به‌عنوان مثال، با واسابی، تمام ویژگی‌های حریم خصوصی معامله در یک کلیک یکپارچه شده‌اند، از Tor گرفته تا کوین جوین و یکپارچه‌سازی کیف پول سخت‌افزاری، همه چیز در یک رابط کاربری قرار دارد که برای جلوگیری از استفاده مجدد از آدرس، طراحی شده است.

علاوه بر این، وقت آن رسیده است که سرانجام به این روایت مجرمانه بیت‌ کوین خاتمه دهیم. موسساتی مانند HMRC بهتر است بدانند که حریم خصوصی معامله‌ ، فقط پوششی برای فعالیت‌های مجرمانه نیستند. چند مورد استفاده قانونی هم وجود دارد که شاید کاربران بخواهند از ردیابی و شناسایی توسط اشخاص ثالث جلوگیری کنند و لازم است که در این موارد حریم خصوصی آن‌ها حفظ شود.

به گفته پوی، «برای مثال، یک شرکت ممکن است بخواهد مبلغی را که به هرکدام از کارمندان خود می‌پردازد، پنهان نگه دارد. همان‌طور که این‌ کار امروزه در کل دنیا انجام می‌شود». «همچنین، مردم به‌طور کلی نمی‌خواهند بخشی از مانده حساب شخصی یا معامله‌های خود را برای کسی‌ که برای او پول ارسال کرده یا از او پول دریافت می‌کنند، در معرض نمایش بگذارند.»

نگرانی اخیر به موارد بسیاری اشاره دارد که کاربران بیت‌کوین در معرض حملات فیزیکی، تهدید و خشونت قرار گرفته‌اند. و هرچه BTC بیشتری نگه داشته شود، بیشتر در معرض دید مجرمانی قرار می‌گیرند که ممکن است آن‌ها را هدف قرار دهند.

همان‌طور که در اسناد HMRC توضیح داده شده است، اولویت‌های مشارکت، کارآیی و هزینه هستند. بنابراین امنیت به‌عنوان یک معیار کم اهمیت‌تر کنار گذاشته شده است. اگر کسی قصد داشته باشد پایگاه داده‌های سرویس پیمانکار را هک کند، ممکن است تعداد حمله‌های فیزیکی علیه کاربران بیت‌کوین به‌طور گسترده‌ای افزایش یابد که مطمئنا این یک نتیجه نامطلوب عملکرد سازمان‌های دولتی در کشف روش‌های ردیابی معامله‌های رمزنگاری‌شده خواهد بود.