برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی

نام کشور به انگلیسی Malaysia
پایتخت کوالالامپور (Kuala Lumpur)
مساحت ۳۲۹٫۷۵۸ کیلومتر مربع
جمعیت ۳۲٫۳۱۹٫۰۰۰ میلیون نفر
زبان مالاییایی
واحد پول رینگیت (MYR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر قانونی
ICO قانون گذاری شده تحت قوانین کمیسیون اوراق بهادار
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز بدون مالیات
استفاده از بلاک چین قانون گذاری نشده

موقعیت کشور

مالزی با نام رسمی فدراسیون مالزی، در جنوب شرقی آسیا قرار دارد. این کشور عضو سازمان ملل متحد است و یک حکومت سلطنتی دوره‌ای دارد. کشور مالزی به دلیل موقعیت خوب و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، از صنعت گردشگری برجسته‌ای برخوردار است.

نگاه مالزی به ارزهای دیجیتال

پس از وضعیت نامشخص ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، مالزی در نهایت تصمیم گرفت تا به صورت جدی، در سال ۲۰۱۹ قانون‌گذاری مناسبی در خصوص ارزهای دیجیتال و بلاک چین صورت دهد. البته ارزهای دیجیتال در مالزی غیر مجاز نبودند، اما بدون قانون به کار خود ادامه می‌دادند.

در قانون‌گذاری جدید تصمیم بر این است تا نظارت و مسیر درستی برای بازارهای مالی، ارائه دهندگان سرویس‌های ارزهای دیجیتال و ناشرین توکن‌های دیجیتالی ایجاد شود.

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی و شرایط استخراج

نگاه مالزی به ارزهای دیجیتال

تمامی فعالیت‌های ارزهای دیجیتال در مالزی، تحت کمیسیون اوراق بهادار قرار خواهند گرفت. همچنین تک تک فعالیت‌های شرکت‌ها، اشخاص و پلتفرم‌های ارائه دهنده سرویس، باید قوانین ضد پولشویی و ضد تروریستی مالی را رعایت کنند.

هر معامله‌گری، چه یک شخص حقوقی و چه یک شخص حقیقی، در صورت نادیده گرفتن قوانین، ۱۰ میلیون رینگیت (پول رسمی مالزی) جریمه خواهد شد که تا این زمان، معادل ۲٫۴ میلیون دلار آمریکا است. در صورت عدم توانایی در پرداخت این مبلغ، فرد مورد نظر به ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

پس از شیوع ویروس کرونا در دنیا، کشور مالزی، پس از ژاپن، به دومین کشوری تبدیل شد تا با وجود تعطیلی کسب و کارها، دستور داد تا صرافی‌های ارزهای دیجیتال به صورت قانونی، عملیات خود را ادامه دهند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی

در مالزی،‌ ارزهای دیجیتال به صورت قانونی به عنوان یک نشانه‌ یا نماینده ارزش، شناخته می‌شوند و وسیله‌ای برای معامله در صرافی‌ها و قابل تعویض با هرگونه پول هستند. همچنین ارزهای دیجیتال در مالزی به عنوان پول رسمی این کشور شناخته نمی‌شوند اما معامله رمزارزها بلا مانع است.

یکی از اهداف دولت این کشور در خصوص قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی این است تا برای ارزهای دیجیتالی برجسته‌ای مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل، شفاف‌سازی کاملی انجام شود. به همین دلیل، هرگونه فعالیت در خصوص ارزهای دیجیتال، به منظور جلوگیری از هرگونه پولشویی، فعالیت‌های تروریستی اقتصادی و فعالیت‌های خلاف شرع، باید تحت نظارت گروه گزارش سازمان پولشویی دولت مالزی قرار بگیرد.

همچنین در خصوص عرضه اولیه سکه (ICO)، تمامی ارائه دهندگان این سرویس باید تحت نظر کمیسیون اوراق بهادار به کار خود ادامه دهند. عرضه آیکو بدون مجوز این سازمان در مالزی کاملا غیر قانونی است و جرم محسوب می‌شود.

وضعیت قانون گذاری بیتکوین در مالزی

استخراج ارز دیجیتال در مالزی

فعالیت ارزهای دیجیتال در کشور مالزی

در قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی ، دولت این کشور دستورالعملی را در خصوص فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال تحت عنوان اپراتورهای معامله دارایی‌های دیجیتال ارائه کرده است. دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  1. صرافی باید ۵ میلیون سرمایه پرداختی به منظور شروع کار در اختیار داشته باشد.
  2. یک سیستم مدیریت ریسک به منظور امنیت و قابل اطمینان بودن، در اختیار داشته باشد.
  3. فقط از ارزهای رمزنگاری شده و دارایی‌های دیجیتالی که در فهرست کمیسیون اوراق بهادار است پشتیبانی کنند.
  4. قوانینی شفاف به منظور تبادل ارزهای دیجیتال داشته باشد.
  5. دارای قوانین شفاف، کوتاه و افشا کننده‌ای به منظور جلوگیری از گمراهی سرمایه‌گذاران داشته باشد.
  6. تنها با پول رسمی کشور مالزی (رینگیت) و دیگر پول‌های قانونی تعریف شده فعالیت کنند.
  7. حسابی رسمی و مطمئن در یکی از موسسات مالی مجاز مالزی ثبت کرده باشد.

در حال حاضر، صرافی‌های Luno، Sinegy و Tokenize به طور رسمی و تحت قوانین کمیسیون اوراق بهادار، مشغول فعالیت در این کشور هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان

استفاده از بلاک چین در مالزی

در حال حاضر قانون‌گذاری خاصی در خصوص استفاده از بلاک چین در مالزی وجود ندارد. شرکت‌های مختلفی در زمینه‌های مختلف، از تکنولوژی بلاک چین در کار خود بهره می‌برند. از جمله برترین شرکت‌های مالزی که از بلاک چین در خاک مالزی استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • Intellias: شرکت تولید و مهندسی نرم‌افزار
  • Nextyug India IT: شرکت طراحی صفحات وب و اپلیکیشن موبایل
  • Indium Software: شرکت مهندسی داده، تحلیل و توسعه
  • SegWitz Tech: شرکت پشتیبانی و خدمات سرویس IT
  • Cryptoapp Factory: شرکت فعال در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در ژاپن

مالیات ارزهای دیجیتال در مالزی

در حال حاضر، تحت قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی هیچگونه مالیاتی بر درآمد تعیین نشده است. به همین دلیل هرگونه فعالیت (به صورت قانونی) در زمنیه ارزهای دیجیتال و تراکنش‌های آن‌ها، هیچگونه مالیاتی وجود ندارد.

استخراج ارز دیجیتال در مالزی

در حال حاضر، استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی در مالزی هیچ گونه محدودیتی ندارند. هرچند، بانک مرکزی مالزی اعلام کرده است که این ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان قابل استفاده به عنوان پول رسمی محسوب نمی‌شوند و این بانک در صورت بروز هرگونه خطر یا کلاهبرداری، از اشخاص قربانی حمایت نخواهد کرد.

منبع: Tag Alliances ، Asia Blockchain Review، Fintech News