پلیس در کشور مالزی، به تازگی ۱۴ مرد کلاهبردار چینی را به اتهام کلاهبرداری در زمینه ارز دیجیتال دستگیر کرده است.

شاید شنیدن خبر دستگیر شدن افراد به دلیل کلاهبرداری ارز دیجیتال، برایمان تازگی داشته باشد اما این اتفاق به تازگی در کشور مالزی رخ داده است. ۱۴ مرد چینی، قربانی‌های خود را از کشور چین انتخاب می‌کرده‌اند و کلاهبرداری از این افراد را سرمایه‌ گذاری‌های موفق جلوه می‌دادند! این افراد که توسط پلیس کشور مالزی دستگیر شدند، به ۱۰ سال حبس پشت میله‌های زندان محکوم گشتند.

این افراد کلاهبردار در منطقه‌ی Horizon Hills، یکی از شهرستان‌های کشور مالزی و پس از گذشت دو ماه از بررسی‌ها و تحت نظر بودن توسط پلیس دستگیر شدند. در هنگام دستگیری، پلیس گزارش داده که تمام این کلاهبرداران، سنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال داشته‌ و سه نفر از آن‌ها نیز مدارک معتبر برای سفر در اختیار نداشته‌اند.

طبق ادعای پلیس، به نظر می‌رسد که این افراد کلاهبردار، قربانی‌های خود را از هموطنان خود، یعنی سرمایه گذاران چینی انتخاب می‌کرده‌اند. طبق گفته‌های پلیس، یکی از این افراد، نقش سرمایه گذار موفق یا یک استاد را ایفا می‌کرده و دیگر افراد نیز به عنوان سرمایه گذار معمولی جلوه می‌کردند. آن‌ها برای هر قربانی خود در پیام رسان‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند WeChat یا QQ، گروه ایجاد کرده و با هم به مشاوره می‌پرداختند. در این گروه‌ها، تمام افراد، گواهی‌های دروغین و تقلبی می‌دادند تا فرد قربانی را به دام انداخته و ترغیب به سرمایه گذاری کنند!

این گروه عجیب چینی، به مدت دو ماه این کار را انجام می‌دادند اما هنوز مشخص نیست که ضرر و زیانی که آن‌ها به افراد سرمایه گذار وارد کرده‌اند، چقدر است. این پرونده تحت قانون Penal Code در حال بررسی است و اگر مضنونین، مجرم شناخته شوند، باید علاوه بر پرداخت جریمه نقدی و مجازات، ۱۰ سال را نیز پشت میله‌های زندان سپری کنند. پرونده‌ی آن سه نفری که مدارک قانونی و معتبر برای سفر در اختیار نداشتند، در بخش جرم‌های مهاجرت بررسی می‌شود و این افراد می‌توانند در انتها به ۵ سال حبس، ۲٫۲۹۰ دلار جریمه نقدی و شش ضربه شلاق (قانون موجود در مالزی) مجازات، محکوم شوند.

در حالی که کشور چین به کلی استفاده از ارز دیجیتال را ممنوع کرده، به نظر می‌رسد که دست کلاهبرداران آن چنان که باید از بازار ارز دیجیتال کوتاه نشده است. بزرگترین کلاهبرداری ارز دیجیتال به پرونده‌ی PlusToken بازمی‌گردد که سرمایه‌گذاران چینی و کره‌ای را هدف قرار داده بود. این کلاهبرداران در انتها با ۳ بیلیون دلار پول فرار کردند و مقامات همچنان برای پیدا کردن مقصر، تلاش می‌کنند. به تازگی، مقامات اعلام کردند که کلاهبرداران با پیوند زدن کارهای خود به المپیک، قصد دارند کلاهبرداری خود را سرمایه گذاری قانونی نشان دهند! این گروه کلاهبرداری خبره، ادعا کرده که از بلاک چین برای سرمایه گذاری روی فعالیت‌های مرتبط با المپیک استفاده می‌کند.

اگر دانستن داستان‌های منتشر شده از کلاهبرداران حوزه‌ی ارز دیجیتال برایتان جالب است، بد نیست بدانید که یک کلاهبردار ماینینگ نیز وجود دارد که ۲۹۰ میلیون دلار را به جیب زده و در واقع با فروختن دستگاه‌های ماینینگ (استخراج) خراب و غیر قابل استفاده، سرِ ماینرهای بسیاری را کلاه گذاشته است. علاوه بر این، می‌توان به برنامه‌ی فیتنس (Fitness) با نام Qubu اشاره کرد که با جذب ۹۵ میلیون کاربر، به آن‌ها وعده‌ی سود ۳۷ درصدی در مدت دو ماه داد.

با تمام این تفاسیر، مالزی نیز نشان می‌دهد که در جهت تنظیم و اصلاحِ صنعت ارز دیجیتال کار خود را انجام داده است. آخرین بار، کمیسیون امنیت مالزی در ماه ژانویه، تنظیمات و مقررات خود را درباره صنعت ارز دیجیتال منتشر کرد. این تنظیمات، فروش توکن‌ها را تا میزان ۲۴/۵ میلیون دلار محدود کرد اما به تمام سرمایه گذاران، سازمان‌ها یا خرده فروشی‌ها، اجازه‌ی مشارکت داد. تنها شرکت‌های ثبت شده در مالزی می‌توانند توکن منتشر کنند و آن‌ها باید پیش از انجام کار خود، تضمین و تأیید تنظیم کننده‌ها را داشته باشند.

نظر شما درباره کلاهبرداری در صنعت و بازار ارز دیجیتال چیست؟ چه راه‌هایی برای توقف چنین اتفاقاتی پیشنهاد می‌دهید؟

منبع: coingeek