وارن بافت سرمایه‌دار معروف آمریکایی خودش را هیچ‌وقت طرفدار طلا نمی‌دانست، اما اخیرا سرمایه‌گذاری بزرگی روی شرکت بریک گولد، بزرگترین شرکت تولیدکننده طلا انجام داده و از طرفی علاقه‌اش به بانک‌ها نیز کمتر از قبل شده است. او از بیت کوین، «طلای جدید» بیزار است، البته زمانی از طلا هم بیزار بود و حالا این سوال پیش می‌آید که آیا زمانی می‌رسد که نظرش درباره بزرگترین ارز دیجیتال جهان تغییر کند؟

بافت سهام بانک‌ها را فروخت و جایش سهام طلا خرید

پیش از این وارن بافت، مدیرعامل و رئیس شرکت برکشایر هاتاوی علاقه خاصی به طلا نداشت و عقیده‌ای هم به سرمایه‌گذاری روی این فلز گرانبها از خود نشان نمی‌داد.

سال ۲۰۱۹ در نامه‌ای خطاب به سهامدارانی که از ترس فروپاشی اقتصادی خواهان خروج سرمایه‌شان از کسب‌وکارهای آمریکایی بودند و طلا را جایگزین مناسبی برای آن می‌دانستند، نوشت:

تا به حال این به‌اصطلاح محافظ [طلا] چی تحویل داده است؟ این دارایی حتی از یک درصد یک سرمایه‌گذاری بی‌برنامه ساده روی کسب‌وکارهای آمریکایی هم کم‌ارزش‌تر است. این فلز جادویی درمقابل سعی‌وتلاش آمریکایی بی‌ارزش است.

وارن بافت
وارن بافت

تمرکز سرمایه‌گذاری بافت روی عناصر دیگر عرصه اقتصاد سنتی بود، مانند بانک‌ها. اما حالا سهام‌هایش در بانک آمریکا را نصف کرده و بیشتر سهام‌های گلدمن ساکس را فروخته است. بر اساس گزارش بلومبرگ، برکشایر سهام‌هایش در دیگر شرکت‌ها را نیز کاهش داده است.

به‌نظر می‌رسد شرکت سرمایه‌گذاری بافت احساس خطر کرده و سهام عظیمی از شرکت بریک گولد را خریده است – شرکتی که بزرگترین تولیدکننده طلا و مس در جهان است و در ۱۳ کشور فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: پاول تودور جونز در ۲ سال آینده به بزرگترین دارنده بیت کوین تبدیل خواهد شد؟

آیا نظر بافت نسبت به بیت کوین هم تغییر خواهد کرد؟

بیت کوین از جهاتی شبیه طلاست، چرخه تامین هردوی آنها ثابت است و اخیرا نیز نوسانات قیمتی هردویشان به یکدیگر وابسته بوده است، اما بافت هنوز هم از بیت کوین بیزار است. وارن بافت سرمایه‌دار بزرگترین ارز دیجیتال جهان را یک «مرگ موش به‌تمام‌معنا» خوانده و آن را یک «ابزار قمار» می‌داند.

اما اگر این سرمایه‌دار نظرش درباره ارز دیجیتال، مانند مدیرعامل جی‌پی مورگان، جیممی دایمن تغییر کند چه؟ اگر مانند پل تودور جونز سرمایه‌اشرا به سمت ارز دیجیتال بیاورد چه؟

چنین تغییرجهت‌هایی نه تنها قیمت بیت کوین را با افزایش شدیدی مواجه می‌کند، بلکه تاثیر بسیاری روی پذیرش ارز دیجیتال میان توده مردم خواهد داشت.

مکس کایزر: وقتی بیت کوین ۵۰ هزار دلار شد، بافت از روی ترس سروکله‌اش پیدا می‌شود.

کایزر معتقد است، بافت نهایتا به سمت بیت کوین خواهد آمد و شروع می‌کنند به خرید.

حدس من این است که بافت (یا هرکسی که بعد از مرگش جای او را می‌گیرد) وقتی بیت کوین ۵۰ هزار دلار شد، از روی ترس شروع می‌کند به خریدن بیت کوین. پیتر شف هم همین کار را خواهد کرد.
تنها بازیگر بزرگ عرصه اقتصاد که می‌داند چه کار باید بکند پل تودور جونز است و اعتقاد من این است که همین آدم می‌تواند سهم ۲ درصدی بیت کوین از اقتصاد جهان را به ۰ درصد تبدیل کند.

وارن بافت
مکس کایزر

فراموش نکنید که همیشه می‌توانید نظرها و تحلیل‌های خودتان را با کوین‌نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: CryptoPotato