همانطور که می‌دانید برای نگه‌داری رمزارزها، به کیف پول نیاز خواهید داشت. گزینه‌های بسیاری برای این کار در دسترس هستند، اما یکی از محبوب‌ترین‌ها، کیف پول متاماسک است.  متاماسک، کیف پول اتریومی مبتنی بر مرورگر است که به کاربران امکان تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapps) را می‌دهد.

در این مقاله، به نحوه نصب کیف پول متاماسک و بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم. آیا ارزش دارد از کیف پول متاماسک استفاده کنیم؟ آیا برای تازه‌کارها مناسب است؟ آیا قابل اطمینان است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

متاماسک چیست؟

متاماسک (MetaMask) یک کیف پول اتریومی و افزونه مرورگر است که می‌توان در مرورگرهای کروم (Chrome)، بریو (Brave)، اج (Edge) و فایرفاکس (Firefox) از آن استفاده کرد.

در اصل متاماسک این مرورگرها را به بلاکچین اتریوم متصل می‌کند و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کلیدهای خود را برای اتر و توکن‌های ERC-20 از طریق این مرورگرهای پشتیبانی شده‌، ذخیره کنید.

علاوه بر این، متاماسک به دو صرافی متصل است؛ کوین بیس (Coinbase) و شیپ شیفت (ShapeShift)، که به شما امکان خرید مستقیم اتر از هر دو صرافی را می‌دهد. توکن‌های ERC-20 را هم می‌توانید بطور مستقیم از صرافی شیپ شیفت خریداری کنید.

نصب کیف پول متاماسک

متاماسک مرورگرهای اینترنت را به شبکه بلاکچین اتریوم متصل می‌کند.

کیف پول متاماسک متن باز است؛ یعنی کد آن برای همه قابل نمایش و در دسترس است و مطمئنا یک عضو ثابت از جامعه اتریوم است که با کمتر از ۹۰ هزار دنبال کننده در توییتر، ماهانه یک میلیون کاربر فعال دارد.

طراحی و تجربه کاربری

کیف پول متاماسک در مقایسه با رابط‌های پیچیده صرافی‌های ارز دیجیتال، بسیار مینیمالیستی، سازگار و کاملا ساده است. صفخه اصلی آن، لیستی از دارایی‌های شما را به نمایش می‌گذارد که شامل موجودی شما از هر دارایی می‌شود. همچنین در همان صفحه اصلی دکمه‌هایی قرار دارند که امکان ارسال، دریافت یا مبادله دارایی‌ها را می‌دهند.

یک زبانه، تراکنش‌های اخیر شما را نشان می‌دهد و درصورتیکه بر حساب کاربری خود در بالای آن بخش کلیک کنید، آدرس دارایی شما کپی می‌شود. با باز کردن منوی سه نقطه از سمت راست بالای صفحه، باز هم می‌توانید آدرس کیف پول خود و یک کد QR را برای دریافت رمزارز مشاهده کنید. از طریق این منو، دسترسی به تنظیمات، وارد کردن اطلاعات کیف پول از قبل ساخته شده یا ایجاد حساب کاربری جدید و اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری سازگار با آن، امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: به عقیده خالق اتریوم، امنیت کیف پول ها در خطر است

در آخر منوی شبکه‌ها را در اختیار دارید. منویی که یک لیست کشویی از شبکه‌های مختلف مانند Ropsten و Rinkeby Test Networks است. اکثر کاربران می‌توانند از این قسمت صرف‌نظر کنند، به دلیل اینکه بصورت پیش‌فرض شبکه اصلی اتریوم، همان شبکه‌ای است که برای ارسال و دریافت توکن‌ها در کنار تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. شبکه‌های دیگری که در لیست قرار دارند، شبکه‌های تست عمومی هستند که در واقع توسط توسعه‌دهندگان استفاده می‌شوند تا بدون پرداخت هزینه گس (gas) قراردادهای هوشمند را آزمایش کنند.

طراحی متاماسک ابتدایی است و این در واقع اشکالی ندارد. متاماسک از هرآنچه که برای شروع نیاز دارید برخوردار است؛ درحالیکه برای تازه‌کارها هم بسیار مناسب و کاربرپسند است.

شروع کار با متاماسک

اگر از یک مرورگر سازگار با این کیف پول استفاده می‌کنید، بهترین نقطه شروع، نصب افزونه متاماسک برای مرورگر است (مرورگر Brave از افزونه Chrome استفاده می‌کند). به محض نصب افزونه، گزینه‌ای برای وارد کردن اطلاعات کیف پولی که از قبل ساخته‌اید به شما داده می‌شود؛ این کار را می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای انجام دهید. همچنین می‌توانید یک کیف پول جدید ایجاد کنید.

حساب کاربری متاماسک

ساخت حساب کاربری جدید در متاماسک

ساخت یک کیف پول جدید بسیار کار ساده‌ای است. کافی است یک رمز عبور انتخاب کنید و عبارت بازیابی که به شما داده می‌شود را یادداشت کنید تا مطمئن باشید که با استفاده از آن همیشه می‌توانید کیف پول خود را بازیابی کنید. این فرآیند کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد و به همین سادگی کیف پول شما در دسترستان قرار می‌گیرد.

عبارت بازیابی متاماسک

عبارت بازیابی که به شما داده می‌شود را یادداشت کنید.

 

پس از راه‌اندازی کیف پول، چند کار را می‌توانید انجام دهید. اگر می‌خواهید با مواردی بیش از دارایی پیش‌فرض (اتریوم) کار کنید، روی گزینه اضافه کردن توکن (Add Token) کلیک کنید، توکن موردنظرتان را جست‌وجو کنید، آن را اضافه کنید و پس از آن همه چیز آماده است تا کار موردنظرتان را انجام دهید. ارسال و دریافت بسیار کار ساده‌ای است؛ کافی است توکن موردنظرتان را انتخاب کنید و آدرس ارسال یا دریافت را در صورت لزوم جایگذاری کنید.

توکن های قابل پشتیبانی متاماسک

اضافه کردن توکن‌های بیشتر به کیف پول متاماسک.

البته تمام فرض بر این است که شما از قبل توکن‌هایی در کیف پول دیگر یا یک صرافی دارید و می‌خواهید آن را دریافت کنید. اگر از ابتدا شروع به کار می‌کنید، کار فوق‌العاده ساده‌ای است که موجودی کیف پول خود را با اتر (ETH) شارژ کنید. برای این کار ETH را انتخاب کنید، بر روی گزینه خرید (buy) ضربه بزنید، و اکنون می‌توانید با کارت خود از طریق بکارگیری سرویسی به نام وایر (Wyre)، اتر خریداری کنید.

در طی این فرآیند نیاز به خروج از متاماسک و ثبت نام در صرافی دیگری نخواهید داشت. کارمزدها ممکن است برای معامله‌گران باتجربه زیاد باشند، اما این یک راه سریع، آسان و دردسترس برای مبتدیان است تا مقداری اتر دریافت کنند و پس از آن بتوانند بدون هیچ زحمتی آن را با توکن‌های دیگر معامله کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و در عین حال آسان استفاده از متاماسک، قابلیت Swap آن است. پیش از معرفی این قابلیت، کاربران باید در صرافی‌های مختلف جست‌وجو می‌کردند تا قیمت‌ها را با هم مقایسه کنند و توکن‌ها را مبادله کنند. جنبه منفی این موضوع، صرف‌نظر از اتلاف وقت این است که احتمال دارد همیشه نتوانید بهترین قیمت‌ها را برای هر معامله به‌دست آورید، و کاربران باید با صرف هزینه گس، هر رمزارز در هر صرافی را آزمایش کنند.

قابلیت سواپ (Swap) متاماسک با درخواست قیمت از همه تجمیع کنندگان موجود، همه این مشکلات را از بین می‌برد. به عبارت دیگر اطمینان می‌دهد که کاربران متاماسک به بالاترین نقدینگی و بیشترین گزینه‌های توکن با بهترین قیمت دسترسی دارند. هزینه این سرویس ۰/۸۷۵ درصد بصورت خودکار پرداخت می‌شود که ارزشش را دارد. نتیجه نهایی یک فرآیند ساده است که فقط شما باید هر توکن را یک بار تایید کنید؛ با این کار در هزینه کارمزد و اتلاف وقت طی این فرآیند صرفه‌جویی می‌کنید.

اگر این کافی نبود، باز هم پیشنهادهایی برای شما وجود دارد که از نوسانات وحشتناک قیمت در هنگام انجام معاملات بزرگ در یک صرافی،‌ مصون بمانید. در واقع سفارش‌های سواپ متاماسک در چندین صرافی پخش می‌شوند.

استفاده از این قابلیت قوی هم مانند سایر بخش‌های کیف پول، آسان است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیف پول های استیکینگ ارزهای دیجیتال

آیا متاماسک امن است؟

متاماسک بسیار کاربرپسند است، اما جنبه‌های منفی کمی دارد که قابل تامل است. درحالیکه خود متاماسک به اطلاعات شما دسترسی ندارد، مرورگر شما این امکان را خواهد داشت. با وجود اینکه مرورگرها نمی‌توانند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی داشته باشند، علاقه‌مندانی که متمرکز بر حفظ حریم خصوصی هستند، دید مثبتی به استفاده از مرورگرهای ساخته شده توسط شرکت‌های گوگل و موزیلا نخواهند داشت؛ دو شرکتی که در مورد کاربران و داده‌های آن‌ها از شهرت فوق‌العاده‌ای برخوردار نیستند.

نکته کلیدی دیگر این است که متاماسک درواقع به ذات خود یک کیف پول آنلاین است و متصل بودن آن به اینترنت، آن را در برابر حمله‌ها و احتمال هک شدن، آسیب‌پذیر می‌کند. در مقایسه با یک کیف پول‌ سخت‌افزاری که به خوبی ایمن شده است است و در برابر حمله‌های دنیای آنلاین آسیب‌پذیر نیست، این می‌تواند برای امنیت خطرناک باشد.

همچنین لازم به یادآوری است که افزونه‌های مخربی در مرورگرها شناخته شده‌اند که با تقلب در متاماسک، کاربران بی‌احتیاط را به دام حملات فیشینگ بکشانند. در هنگام دانلود افزونه‌ها بسیار دقت کنید که آدر سی که در حال دانلود از آن هستید، صحیح و معتبر باشد.

متاماسک از طریق سرویسی به نام اینفورا (Infura) با اتریوم لجر (Ethereum ledger) ارتباط برقرار می‌کند؛ بنابراین بطور مستقیم مسئول به روز بودن با خود شبکه اتریوم نیست. این موضوع الزاما عاملی برای صرف‌نظر کردن از این کیف پول نیست، اما نقطه ضعف بالقوه‌ای‌ست که باید به آن توجه شود.

اپلیکیشن متاماسک

اپلیکیشن موبایل متاماسک برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS

اپلیکیشن موبایل متاماسک

اپلیکیشن موبایل متاماسک برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است و استفاده از آن به همان راحتی استفاده از مرورگر و افزونه آن است. از جنبه‌هایی استفاده از نسخه موبایل، به دلیل رابط کاربری جمع‌وجورتر صفحه نمایش آن، خوشایندتر است.

تمام ویژگی‌های یکسان از جمله خرید، ارسال و دریافت دارایی‌ها در اپلیکیشن موبایل وجود دارند؛ به‌علاوه امکان جست‌وجو در میان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapps) مثل DEX،اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، ابزار توسعه‌دهندگان و سایر موارد.

همگام‌سازی اپلیکیشن موبایل با کیف پول مرورگر هم کار بسیار ساده‌ای‌ست. کافی‌ست در نسخه مرورگر به بخش تنظیمات (Settings) و گزینه پیشرفته (Advanced) بروید، گزینه «Sync with mobile» را انتخاب کنید و کد QR داده شده را با تلفن همراه خود اسکن کنید تا حساب‌های خود را به هم پیوند دهید.

دیفای و کیف پول‌های سخت‌افزاری هوشمند

موضوع دیگر درمورد متاماسک، پشتیبانی آن از اپلیکیشن‌های دیفای است که بدون شک به این شرکت کمک کرده است تا در اکتبر ۲۰۲۰، کاربران فعال ماهانه‌اش را به بیش از یک میلیون کاربر افزایش دهد.

برای مثال، می‌توانید حساب کامپاوند (Compound) خود را مستقیما به متاماسک متصل کنید. با این کار می‌توانید به سرعت و به آسانی از دارایی‌های خود استفاده کنید. با افزایش محبوبیت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، این تلفیق برای کاربران متاماسک بیش از پیش مهم می‌شود.

متاماسک و کیف پول های سخت افزاری

اتصال کیف پول متاماسک به کیف پول‌های سخت‌افزاری

کاربرانی که از کیف پول‌های سخت‌افزاری ترزور یا لجر نانو ایکس و لجر نانو اس استفاده می‌کنند هم این امکان را دارند که دستگاه‌های خود را به کیف پول متاماسک متصل کنند. همانطور که انتظار می‌رود این کار هم به راحتی استفاده از سایر قابلیت‌های کیف پول متاماسک است. کافی‌ست منو را باز کنید، بر روی گزینه «Connect hardware wallet» کلیک کنید و اتصال (Connect) را انتخاب کنید؛ دستگاه را از طریق پورت USB وصل کنید و متاماسک را روی دستگاه تایید کنید.

سخنان پایانی

اگر بخواهیم به یک نکته کلیدی در این بررسی اشاره کنیم، آن نکته «سادگی» است. باتوجه به راحتی استفاده، متاماسک یک کیف پول فوق‌العاده کارآمد برای مبتدیان است؛ درحالیکه در ارائه قابلیت‌ها کوتاهی نکرده است.

در واقع کیف پول متاماسک، از ویژگی‌ها و قابلیت‌های ساده‌ای که از آن انتظار می‌رود ساخته شده است؛ که یک سرویس تبادل سودمند را در کنار تلفیق با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کیف پول‌های سخت‌افزاری و اپلیکیشن موبایل آن، ارائه می‌دهد.

بله، امنیت و حریم خصوصی با کیف پولی که ماهیت آن درون یک مرورگر اینترنت است، می‌تواند با مشکل مواجه شود؛ اما برای تازه کارها و معامله‌گرانی که می‌توانند از این موضوع صرف‌نظر کنند، یک گزینه عالی و قابل توجه است.

فراموش نکنید اگر تجربه کار با کیف پول متاماسک را دارید حتما از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک نظرات و تجربات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: Decrypt