در ماه می ۲۰۱۹، مایکروسافت طرح یک پروژۀ متن‌باز و غیرمتمرکز تشخیص هویت را به نام ION (Identity Overlay Network) برنامه‌ریزی کرد که مبتنی بر بلاکچین آگنوستیک بود. تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰، نسخۀ بتای عمومی پروژۀ ION روی شبکه اصلی بیت‌کوین منتشر شد. مایکروسافت معتقد است این نسخه، مرحلۀ مهمی برای این پروژه است و آن را به سمت نسخۀ ۱ رهسپار می‌کند. این نسخه احتمالا سه ماهه سوم و یا چهارم سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر از این پروژه با کوین‌نیک همراه باشید.

تمرکززدایی شناسه‌ها و پروژۀ ION مایکروسافت

با افزایش سانسور و نظارت، شناسه‌های افراد حقیقی باید از شرکت‌های اینترنتی متمرکز، به شبکه‌های غیرمتمرکز، یعنی جایی که افراد روی شناسه‌های خود کنترل کامل دارند، منتقل شود. هدف مایکروسافت از این پروژه این است که بخشی از این مهاجرت ضروری باشد.

ION دارای گواهی آپاچی ۲ است که مبتنی بر پروتکل DID (شناسه‌های غیرمتمرکز سایدتری (Sidetree) است. پروتکلی که نمونۀ اولیه آن سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

هدف اصلی این شبکه این است که شناسه‌هایی مبتنی بر بلاکچین غیرمتمرکز ابجاد کرده تا آنها را جایگزین شناسه‌های مرسوم مانند ایمیل کند.

با استفاده از پروژۀ ION می‌توان برای مواردی که استفاده‌های بی‌شماری دارند، شناسه‌هایی به شکل‌های مختلف درست کند، مانند تشخیص و تایید هویت دانایی صفر.

پروژه ION مایکروسافت
پروژۀ ION مایکروسافت یک پروژۀ متن‌باز و غیرمتمرکز تشخیص هویت است.

شبکۀ اصلی بیت‌کوین و تاریخ‌نگاری

استفاده از تمرکززدایی و امنیت بیت‌کوین بلاکچین، به عبارتی یک راه حل لایه دوم است.

جالب است که بدانید با اینکه مایکروسافت روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است، هیچ کنترلی روی آن ندارد. نه تنها مایکروسافت، بلکه هیچ یک از سرمایه‌گذاران متمرکز و شرکت‌های معتبر واسطه نیز به‌خاطر نفس تمرکززدایی و پایبندی به اصول بلاکچین، هیچگونه نظارتی ندارند.

قابل توجه است که پروژۀ ION مایکروسافت هیچ توکنی را باطل نمی‌کند و برای اجرا شدن به هیچ ولیدیتر معتبری نیز احتیاج ندارد. در عوض فقط با اتکا به اینکه «پیشرفت قطعی تاریخ‌نگاری بلاک خطی بیت‌کوین تنها چیزی است که باید همه بر آن هم‌رای باشند.» این تاریخ‌نگاری به اثبات مالکیت و حل مشکلاتی که منجر به «هزینۀ مضاعف» می‌شود، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: استخراج رمز ارز توسط مایکروسافت به وسیله ناخودآگاه شما!

همکاری کاسا (Casa) و مایکروسافت

مایکروسافت از طریق موسسۀ هویت غیرمتمرکز (DIF) تصمیم گرفت روی این ایده سرمایه‌گذاری کند و در نتیجه موجب شد توسعۀ پروتکل سرعت بگیرد.

با تلاش چندین شرکتی که در این پروژه شریک بودند، مانند Transmute، Casa، Gemini و Ethereum’s ConsenSys پروتکل سایدتری در مراحل آخر به سر می‌برد.

همچنین کاسا در پروژۀ طراحی یک رابط کاربری کاربرپسند برای مدیریت هویت دیجیتالی نیز با این غول تکنولوژی شریک شده است.

پیش از این، سایت BTCManager گزارشی نوشته بود مبنی بر این که مایکروسافت یک روش جدید ماینینگ ارز دیجیتال را به ثبت رسانده است که از داده‌های فعالیت بدن انسان استفاده می‌کند و در قبال انجام دادن فعالیت‌های خاص به آنها ارز دیجیتال پاداش می‌دهد.

منبع: BTCManager