پس از تجمع اعتراض آمیز ماینرهای ایرانی نسبت به بی‌توجهی دولت در رابطه با تعیین تکلیف دستگاه‌های ماینر، جلسه‌ای در روز هشتم تیرماه با نمایندگان ماینرها و نمایندگان دولت در رابطه با حل این مسئله تشکیل شد. در نهایت روز گذشته یعنی ۱۵ تیر ۹۹ مصوبه تعیین تکلیف دستگاه‌ های استخراج رمزارز توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد جزئیات این مصوبه هیئت وزیران بیشتر صحبت می‌کنیم.

در واقع این مصوبه تکمیل کننده مصوبه قبلی هیئت دولت است که تیرماه سال گذشته ابلاغ شده بود، اما در آن زمان نسبت به دستگاه‌هایی که پیش از تصویب این قانون در کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت، دستورالعملی صادر نشده بود و این دستگاه‌ها به منزله کالای قاچاق محسوب می‌شد.

حالا در یکی از بندهای مصوبه‌ای که ۱۵ تیر ۹۹ صادر شده تاکید شده است که در صورت ثبت قانونی این دستگاه‌های ماینر پرداخت عوارض و حقوق گمرکی از دسته بندی کالای قاچاق خارج شده و به صورت قانونی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق بند ۱ تصویب‌نامه هیئت وزیران که به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی به تصویب رسید:

کلیه دارندگان دستگا‌ه های استخراج رمز ارز مکلفند ظرف یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آن‌ها می‌باشد، در سامانه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده، مطابق  (برگه) فرم موجود در این سامانه اقدام نموده و حسب مورد درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام نمایند.

در بند ۲ این مصوبه آمده است که:

در صورتی که دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) ظرف مهلت مقرر در این تصویب‌نامه نسبت به اعلام و ثبت دستگاه‌ها و پرداخت حقوق و عوارض دولتی مرتبط با آن اقدام نمایند، سازمان تغزیرات حکومتی پرونده‌های موجود را مبتنی بر دستورالعمل موضوع این تصویب‌نامه تعیین تکلیف خواهد کرد.

طبق این مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ عملیاتی شدن سامانه، فهرست مراکز دارای جواز تاسیس در این صنعت را اعلام کند. بنابراین دارندگان دستگاه‌های ماینر باید ظرف یک ماه دستگاه‌های خود را به این مراکز تحویل دهند یا نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام کنند. مراکز تحویل گیرنده مکلفند رسید تحویل را در سامانه بارگذاری کنند. به این ترتیب نگهداری از دستگاه‌ها در مراکز فاقد مجوز ممنوع است.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است دستورالعمل نحوه اعطای مجوز فعالیت و درگاه پرداخت عوارض و حقوق گمرکی را ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه در درگاه ملی مجوزهای کشور (G4b سامانه) بارگذاری نماید.

در نهایت در بند ۵ این مصوبه آمده است که دستورالعمل اجرایی از جمله تطبیق مشخصات دستگاه‌های اظهارشده با مشخصات دستگاه‌های تحویل داده شده و همچنین تطبیق آن‌ها با استانداردهای ابلاغی، با پیشنهاد دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط، ظرف مدت یک ماه به تصویب ستاد یاد شده می‌رسد.

طبق مصوبه تعیین تکلیف دستگاه‌ های استخراج رمزارز حالا ماینرها باید منتظر باشند تا وزارت صنعت، معدن و تجارت نحوه اعطای مجوز فعالیت را اعلام کند.

منبع: دفتر هیئت دولت