سه محقق MIT با مدرن سازی معاملات ارز دیجیتال و ایجاد گروه مسیربابی نقطه شناور (Floating Point Group) یک پلتفرم ایمن برای تبادل ارز دیجیتال با قیمت پایدار طراحی کردند.

پیدایش رمز ارزها باعث تمرکز زدایی در امور مالی شده است. این نوع سکه‌ها کاملا دیجیتالی بوده و مورد تایید مقامات مالی مرکزی نیست. با وجود خطرات قانونی و مالی، رمز ارزها همانند بیتکوین و اتریوم روزانه در معاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود تعداد زیادی سکه‌های نامشخص وجود دارند که در حجم‌های بالا مورد معامله قرار نمی‌گیرند. با توجه به این مساله، فردی که علاقه مند به خرید رمزارزها باشد، ممکن است در هنگام تجارت دچار مشکلاتی مرتبط با نقدینگی شود.

به منظور حل این مسئله، «جان پیوریفوی (John Peurifoy)، کوین مارچ (Kevin March) و ون فو (Van Phu)» یک پلتفرم ایمن، سازگار و در دسترس را برای تبادل رمز ارزهای پایه با قیمت‌های پایدار سازماندهی کرده و تیمی با عنوان «Floating Point Group» (تیم مسیریابی نقطه شناور- FGP) را تشکیل دادند. پلتفرم تیم مسیریابی نقطه شناور در معاملات رمز ارزها بدین ترتیب است که از اعمال نفوذ مسیریابی سفارش هوشمند به منظور دستیابی و فراهم آوردن یک «نقطه دسترسی مجزا به بازارهای ارز دیجیتال» استفاده می‌کند. تیم راه اندازی شده مستقر در نیویورک به تازگی ۲ میلیون دلار از شرکت‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذار «Naval Revikant» – عضو گروه حامی ارائه کمک های سرمایه گذاری- و بسیاری از موسسات مالی مرکزی جمع آوری کرده است.

مدرن سازی معاملات ارز دیجیتال

سه محقق MIT

مدرن سازی معاملات ارز دیجیتال توسط تیم FPG

در امور مالی مدرن و روزمره، سنجش ارزش مالی معاملات اوراق بهادار یا اسناد مالی، در بورس‌های عام مثل بازار بورس نیویورک یا NASDAQ یا بصورت خصوصی از طریق سیستم‌های معاملاتی جایگزین مانند سیستم معاملات غیر قانونی اینترنتی انجام می‌شود. خریداران و فروشندگان اوراق بهادار به واسطه سیستم صرافی یا داد و ستد مطابقت داده شده و سفارشات انجام می‌شوند.

تحقق این معاملات از طریق تکنیکی به نام مسیریابی سفارش هوشمند انجام می‌شود. مسیریابی سفارش هوشمند امکان بهینه سازی شدن انجام معاملات را در چندین بازار بورس با توجه به زمان، قیمت و حجم سفارش را فراهم می‌کند. در این تکنیک معاملاتی، امکان جلوگیری از هم گسیختگی نقدینگی از طریق دسترسی همزمان به چندین صرافی یا سیستم‌های معاملاتی، نوآوری مهمی است که انجام معاملات سفارش هوشمند را برای سرمایه گذاری نوین به ارمغان آورده است.

بیشتر بخوانید: بزرگترین اشتباه تاریخ در بازارهای رمزارز

در تجارت، نقدینگی معیاری جهت تشخیص امکان  اجرا شدن یک سفارش با داشتن کمترین تاثیر در قیمت تضمین شده مبادله است. اگر عرضه با تقاضا برابر باشد، در حالت ایده آل قیمت باید در حین انجام معاملات یکسان باشد. با این حال، این اتفاق در بازارهای توسعه یافته به دلیل ازهم گسیختگی و کاهش سفارشات بزرگتر که مایل به ثابت ماندن در قیمت ویژه بازار هستند، به ندرت امکان پذیر است.

در عوض، بسیاری از شرکت‌ها تصمیم بر این دارند که سفارشات خود را به بخش‌های قابل درک کوچکتر به منظور عدم بروز اهداف واقعی خود تقسیم کرده و شریک معاملاتی دیگری را مقدم بر آن‌ها قرار می‌دهند. این سفارش‌های کوچک ممکن است با قیمتی متفاوت نسبت به سفارش بزرگ واحد اصلی اجرا شوند. این تفاوت موجود در قیمت‌ها، لغزش نامیده می‌شود. یک قیاس فیزیکی نشان می‌دهد که لغزش معادل اصطکاک (ناسازگاری) در معاملات اوراق بهادار است.

امروزه مسیریابی سفارش هوشمند، بدلیل کاهش دادن ضعف در اجرای سفارش، در هنگام انجام معاملات اوراق بهادار انجام می‌شود. با این حال، این عمل برای رمزارزها بسیار مورد نیاز است. برای سکه‌هایی که کمتر معامله می‌شوند، کمبودی در نقدینگی در بازارهای مربوطه وجود دارد. مقررات سختگیرانه و درحال تحول همراه با لازم الاجرا بودن فناوری‌های پیشرفته برای تولید و معاملات این سکه‌های دیجیتال، مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. بنابراین، خریداران و فروشندگان این رمز ارزها به منظور تعیین نرخ ارز، باید بطور مستقیم و نه تنها از طریق یک بستر تجاری متمرکز و مدرن، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

فقدان یک سیستم تجارت متمرکز، تجارت رمز ارزها را در حالتی مشابه با مسیریابی مالی سفارش هوشمند قرار می‌دهد. در این حالت تقریبا هر تجارتی که دچار افت می‌شود، غیرفعال نگه می‌دارد. این موانع فعلی مانع از رشد بازارهای ارزهای دیجیتال و پذیرش گسترده‌تر و انبوه آن‌ها در تجارت روزمره بین اشخاص و موسسات می‌شوند.

تیم مسیربابی نقطه شناور

تیم FPG

بیشتر بخوانید: قیمت ارزهای دیجیتال چطور تعیین می‌شوند؟

ارزش بازار مهمترین ارزهای دیجیتال

برآورد کردن بزرگی بازار رمزارزها چالش برانگیز است. انتخاب گسترده رمز ارزها پایه در سراسر جهان و مقادیر مربوط به آنها در مقایسه با دلار آمریکا بطور مستقیم مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. با این وجود، سرمایه گذاری در بازار با ثبات‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال، معیاری برای چشم اندازهای فعلی و آینده نگری‌های رمز ارزها پایه بعنوان یک اصل کلی فراهم می‌کند.

بیت کوین، برجسته‌ترین و مشهورترین ارز دیجیتال، تاکنون ارزش بازاری معادل با ۱۲۳.۰۲ میلیارد دلار دارد. دو ارز دیجیتال دیگر که حجم بازار بزرگی دارند، اتریوم و ریپل هستند که به ترتیب ارزش‌هایی معدل با ۱۵.۷۲ و ۷۹.۷ میلیارد دلار دارند. این سرمایه گذاری مربوط به بازارهای رمز پایه، بیانگر ارزش بالا و رشد عظیم استفاده از ارزهای دیجیتال برای انجام معامله همراه با افزایش یافتن میزان استقبال انبوه اشخاص است. FPG در حال تلاش برای ارائه امکاناتی در آینده است که در آن تجارت رمز ارزها برای سرمایه گذاران معتبر و خرده فروشان بطور یکسان امکان پذیر باشد.

تیم مسیریابی نقطه شناور به منظور انجام معاملات رمز ارزها در یک مقیاس بین افراد مختلف، زیر ساخت‌های مهمی را ایجاد کرده است. محصول اصلی آن‌ها یک برنامه رابط نرم افزار است که بعنوان یک مرکز مجزای دسترسی مشتریان برای انجام کلیه نیازهای تجاری خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه (API) دارای ۳ ویژگی اصلی است.

اولین مورد، امکان برقراری ارتباط مستقیم مشتریان با صرافی را فراهم می‌کند. دومین مورد، مشتریان بطور خودکار با بانک اطلاعات داخلی FPG که حاوی داده‌های مهم بازار است، مرتبط می‌شوند و مورد سوم، API گزینه ای برای تسویه حساب ذخیره سازی سرد (ذخیره ارزها به صورت آفلاین) یا انجام سفارش مستقیم از کیف پول آفلاین را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۴ نکته که پیش از خرید رمزارزها، به ویژه بیت کوین باید بدانید

بنیان‌گذاران بر این باورند که وجود یک نقطه دسترسی واحد برای معاملات رمزارزها، اصول فنی ضروری بکار گرفته شده توسط تاجران برای انجام یک معامله را آسان می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه هم اکنون استفاده از این روش، از هم گسیختگی مشکل نقدینگی را حل کرده است؛ زیرا نقدینگی از طریق پلتفرم مجهز شده API، متمرکز می‌شود.

با متراکم شدن نقدینگی، امکان افت بالقوه آن به حداقل رسیده و هم تیم FPG و هم پول مشتریان آن‌ را برای هزینه‌های اجرای سفارش، بصورت ذخیره نگه می‌دارد. هزینه‌های کمتر، مانع کمتری را برای تاجرانی که از FPG برای ورود به واحد خود استفاده نمی‌کنند، بوجود می‌آورد.

این چرخه اصولی، تاثیر شبکه FPG را نشان می‌دهد که همزمان با کاهش هزینه‌ها، درآمد را از طریق رشد تصاعدی در حجم مبادله افزایش می‌دهد. ایجاد و توسعه یک پلتفرم معاملاتی مقیاس پذیر با افزایش سودمندی، نیازمند ترکیبی از مهارت‌های فنی و تجاری سه بنیان گذار آن Phu ،Peurify و March بوده است. پیوریفوی فارغ التحصیل دانشگاه MIT است که دارای  دو مدرک لیسانس در رشته‌های کامپیوتر و فیزیک است.

پیش از فعالیت در تیم FPG، پیوریفوی به عنوان محقق فیزیک فعالیت می‌کرد. همچنین فو، دارای مدرک لیسانس کامپیوتر از MIT است. وی پیش از این در تیم بنیان گذاران ZenBusiness – یک استارتاپ فنی و پیشرفته و قانونمند – بود. مارچ برای شروع کار در تیم FPG، از رشته تحصیلی خود از دانشگاه میسوری-کانزاس سیتی در زمینه علوم در شاخه کارآفرینی و بیوتکنولوژی ترک تحصیل کرد. وی قبل از بنیان گذاری و راه اندازی این تیم، تحقیقاتی را در مورد ژنتیک باکتری ها و همچنین بیماری سرطان انجام داده است.

تجربیات این سه بنیان گذار تیم مسیریابی نقطه شناور، پایه‌های مشترکی را برای مدرن سازی معاملات ارز دیجیتال و تولید بهترین پلتفرم برای بازارهای ارز دیجیتال بوجود آورده است.

برای مطلع شدن از آخرین اخبار پیرامون ارزهای دیجیتال با کوین نیک همراه شوید.

منبع: forbes.com