گستره نفوذ فناوری بلاکچین در صنایع و حوزه‌های مختلف، هر روز بیشتر می‌شود. به طوری که حالا نوبت ورود آن به دنیای سرگرمی و ساخت فیلم‌ سینمایی رسیده است. با این مطلب کوین نیک همراه باشید تا به بررسی ابتکاری جالب توسط یک تهیه کننده سینما برای جمع‌آوری هزینه تولید یک فیلم سینمایی با استفاده از بلاکچین بپردازیم.

تهیه هزینه فیلمسازی با کمک بلاکچین

والنتین گروترت تهیه کننده فیلم سینمایی هایدی دیوانه (Mad Heidi) است. فیلمی که قرار است از شیوه‌ای منحصربفرد در جذب سرمایه استفاده کند. این فیلم بر اساس داستان ترسناک گوری شلاک ساخته می‌شود. در این داستان، هایدی پس از بزرگ شدن و تنها با یک تبر به مبارزه با فاشیست‌هایی می‌رود که سرزمین مادری‌اش را تصرف کرده‌اند.

این فیلم سینمایی که قرار با استفاده از بلاکچین ساخته شود تا جای ممکن سوئیسی خواهد بود. به شکلی که برخی از شکنجه‌های درون فیلم با کمک ظروف فوندو (غذای محلی سوئیس) صورت گرفته و همچنین شاهد قتل‌هایی با شکلات‌های تولیدی شرکت سوئیسی توبلرون هم خواهیم بود.

این مطلب را هم مطالعه کنید: مونرو یعنی پول؛ پرفروش‌ترین فیلم ایالات متحده

جدا از شکلات و استفاده از لباس محلی کشور سوئیس به نام لدرهوسن، هایدی دیوانه مثل هر فیلم مستقل دیگری است. با این حال در این میان یک تفاوت بزرگ وجود دارد: بخشی از بودجه فیلم از طریق هواداران آن تامین خواهد شد. بودجه این فیلم سینمایی با استفاده از کمپین‌های تامین سرمایه جمعی (کراودفاندینگ) که با کمک یک پلتفرم بلاکچین به نام فیلم چین (FilmChain) برپا می‌شوند، صورت می‌گیرد.

برخلاف روش‌های معمول تامین سرمایه جمعی، هر کسی که در این پروژه مشارکت کند به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران آن شناخته شده و در سود حاصل از آن شریک خواهد بود. به گفته گروترت، این روش می‌تواند قاعده بازی را در حوزه فیلمسازی با تغییرات بزرگی روبرو کند:

تولید فیلم‌هایی مثل هایدی دیوانه به روش‌های سنتی تقریبا دیگر ممکن نیست. شرکت‌های فیلمسازی نمی‌خواهند شما جهانی شوید. چون برای این کار حتما نیاز به بازیگرانی بین‌المللی، زبان بین‌المللی و به طور کلی، ساخت یک فیلم انگلیسی زبان خواهید داشت.

نمایی از فبلم هایدی دیوانه

دلیل استفاده از بلاکچین برای تولید فیلم‌های کراودفاندینگ

تولید فیلم سینمایی کسب و کاری بسیار گران است. میانگین بودجه مورد نیاز برای ساخت فیلم‌های مستقل (فیلم‌هایی که توسط کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی نظیر وانر برادرز یا دیزنی پشتیبانی نمی‌شوند)، تقریبا ۷۵۰ هزار دلار است.

برای تامین چنین پولی، بسیاری از فیلمساران مستقل مجبور به گرفتن وام از شرکت‌های فیلمسازی محلی می‌شوند. گروترت در این باره می‌گوید:

در اروپا برای ساخت چنین فیلمی به حداقل ۱۰ تا ۲۰ سرمایه گذار نیاز خواهید داشت. هر سرمایه گذار، محدودیت‌های خاص خودش را به همراه دارد. این یعنی دست شما برای انتخاب بازیگران یا لوکیشن‌های فیلم به اندازه کافی باز نیست. چرا که همه این مسائل با اولویت و دید اقتصادی دنبال می‌شوند.

او اضافه می‌کند:

چنین شرایطی باعث ساخته شدن بهترین فیلم ممکن نمی‌شود. چرا که همیشه سعی بر این خواهد بود که بودجه دریافتی مطابق با سیاست‌های موجود خرج شود. اما در نهایت، چنین فیلمی نمی‌تواند مخاطبان واقعی خود را جذب کند.

اما فیلم سینمایی هایدی دیوانه قرار است چه تغییری در این روند به وجود بیاورد؟ برنامه تولیدکنندگان فیلم این است که از علاقه‌مندان این ژانر برای جلب سرمایه مورد نیازشان کمک بگیرند؛ ایده‌ای بسیار عالی برای راه‌اندازی یک کمپین کراودفاندینگ. یکی از شرکای گروترت در تهیه این فیلم، پیش از این تجربه‌ای مشابه را در هنگام ساخت فیلم Iron Sky داشته است. جایی که برای سری دوم این فیلم موفق به تامین ۵۰۰ هزار دلار سرمایه از طریق ایجاد کمین کراودفاندینگ در سایت Indiegogo شدند.

نحوه کار بلاکچین فیلم چین

فیلم چین (FilmChain) یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است که از بلاکچین برای ایجاد رکوردهایی تغییرناپذیر در حوزه مالی تولید فیلم‌های سینمایی استفاده می‌کند.

در دنیای فیلمسازی، می‌توان گفت که هنوز ۳ شرکت بین‌المللی وجود دارند که از طریق فناوری‌های قدیمی به درآمدهای قابل توجه می‌رسند. دفتری بزرگ با صدها کارمند در آنجا وجود دارد تا داده‌ها را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را درون یک صفحه اکسل وارد کنند.

اما روش کاری فیلم چین کاملا متفاوت از این شرکت‌ها است. این پلتفرم توانسته است با توکنیزه کردن صنعت فیلمسازی، نحوه توزیع درآمدها در آن را کاملا شفاف کند. نکته‌ای که به انقلابی در این صنعت منجر خواهد شد.

تولید فیلم سینمایی یا کمک بلاکچین
فیلم چین قرار است به عنوان پلتفرمی برای مدیریت درآمدهای حاصل از کمپین کراودفاندینگ استفاده شود

با این حال، برنامه کراودفاندینگ تدارک دیده شده توسط دست اندرکاران فیلم هایدی دیوانه، حتی برای فیلم چین هم قدمی رو به جلو به حساب می‌آید. چرا که این پلتفرم برای ردیابی جریان پول‌های هزینه شده در روند تولید، توسعه پیدا کرده است. اما در اینجا قرار است به عنوان پلتفرمی برای مدیریت درآمدهای حاصل از یک کمپین کراودفاندینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

من به فیلم چین رفتم و گفتم: بسیار خب، سیستم شما خیلی خوب است ولی خیلی دیر شروع به کار می‌کند. من می‌خواهم سرمایه گذاران قادر به پرداخت پول باشند و این می‌تواند شروع کننده یک جریان در پلتفرم شما باشد.

او در ادامه گفت:

ما سیستمی ساختیم که با کمک آن، افراد علاقه‌مند می‌توانند در madheidi.com سرمایه‌گذاری کرده و به طور خودکار، دارای یک حساب کاربری در فیلم چین می‌شوند. جایی که سرمایه آن‌ها ثبت می‌شود.

پس از پایان مهلت سرمایه گذاری، همه سرمایه‌های جمع شده به یک توکن نسبت داده شده و بر این اساس، یک قرارداد هوشمند تولید می‌شود. در مرحله بعد، همه درآمدها به صورت مستقیم به فیلم چین رفته و از آن طریق، کیف پول سرمایه گذاران، مستقیما شارژ می‌شود.

نحوه سرمایه گذاری در فیلم

برای سرمایه گذاری در بلاکچین این فیلم سینمایی نیازی به این ندارید که حتما یک فرد مشهور هالیوودی باشید و با ۵۰۰ فرانک سوئیس (معادل ۵۵۰ دلار آمریکا) هم می‌توانید در آن مشارکت داشته باشید. قرار است به طور کلی تعداد ۵٫۲۰۰ سهم از این فیلم برای سرمایه گذاری عرضه شود. از این میان، ۴٫۰۰۰ سهم برای عموم و ۱٫۲۰۰ سهم برای سازندگان فیلم خواهد بود. هرچه مبلغ سرمایه گذاری کاربران بیشتر باشد، سود و البته مزایای بیشتری (مثل بلیت ویژه برای تماشای فیلم) دریافت خواهند کرد.

طبق گفته گروترت، مزیت استفاده از پلتفرم فیلم چین این است که برای اولین بار، امکان استفاده از کراودفاندینگ را در مقیاسی بزرگ برای تولیدات سینمایی فراهم می‌کند.

پیش از این حتی برای اداره ۲۰۰ سرمایه گذار هم مشکل داشتیم. چنین کاری روی کاغذ تقریبا غیر ممکن است. چرا که هر لحظه امکان بروز اشتباهی تاثیرگذار وجود دارد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: پنج پیشنهاد برای سرمایه‌‌گذاری ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰

نور، دوربین، حرکت!

گروترت روی این نکته تاکید دارد که به دنبال مجموعه‌ای از سرمایه گذاران و ساختن جامعه‌ای است که بتوان در آن به دنبال خواسته‌ها و گرفتن بازخورد بود. چیزی که می‌تواند نوع جدیدی از فیلمسازی را خلق کند.

تکیه داشتن روی سرمایه‌های جمع آوری شده از هواداران، بدون شک چالش‌هایی را هم در پی خواهد داشت. مثلا اینکه دیگر نمی‌توان روی مدل‌های توزیع رایج برای فیلم‌های مستقل، حساب باز کرد. این فیلم‌ها معمولا در هر منطقه و با توجه به شرایطی خاص، زمانبندی مختلفی برای انتشار دارند. ولی حالا برای فیلمی مانند هایدی دیوانه، باید عرضه جهانی در زمانی مشخص و یکسان صورت بپذیرد. گروترت در این باره توضیح می‌دهد:

ما اجتماعی را حول محور این فیلم تشکیل دادیم. در حالی که هنوز حتی فیلمنامه آن را به نگارش درنیاوردیم. طبیعتا مرحله بعدی کار، بازاریابی است. این در حالی است که ما پیش از این بازار مورد نظرمان را ایجاد کرده‌ایم. در واقع با این روش، همه کارهای مهم به صورت موازی پیش می‌روند.

خوشبختانه با استفاده از سرویس‌های استریم ویدیو می‌توان عرضه فیلم را به صورت جهانی به انجام رساند. ولی در این میان، مسائل دیگر هم وجود دارند.

تولید فیلم سینمایی با کراودفاندینگ
برنامه کراودفاندینگ تدارک دیده شده توسط دست اندرکاران فیلم برای فیلم چین هم قدمی رو به جلو است

نحوه توزیع فیلم سینمایی با بلاکچین

شیوه توزیع فیلم‌ها در حال حاضر اینگونه است که تهیه کننده فیلم با یک پخش کننده توافق می‌کند تا حق پخش فیلمش را در کشور متبوعش به فروش برساند. پس در هر کدام از کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و … با پخش‌کننده‌های مختلفی سر و کار خواهیم داشت. هر پخش کننده، فیلم را در زمانی که مطابق میلش باشد عرضه خواهد کرد. فقط استودیوهای بزرگ هالیوودی هستند که می‌توانند فیلمشان را در یک زمان خاص و به صورت جهانی، آماده نمایش کنند.

گروترت قصد دارید این فرایند را با کمک هواداران فیلمش در سرتاسر جهان، دور بزند:

ما فیلم را در یک روز به خصوص منتشر می‌کنیم. این کار ابتدا از طریق پلتفرم خودمان انجام خواهد شد. چرا که ضریب نفوذ آن به قدری است که می‌تواند بقیه کار را مطابق خواسته‌های ما پیش ببرد.

این روشی جدید است که تا امروز از آن استفاده نشده است. با استفاده از این شیوه، فیلمسازان مستقل به همان قدرتی دست پیدا می‌کنند که پیش از این فقط در اختیار استودیوهای بزرگ هالیوودی بود. چرا که در این میان، دست واسطه‌هایی که کار خاصی هم انجام نمی‌دهند کوتاه می‌شود. اجرای این روش بدون کمک گرفتن از فناوری بلاکچین، تقریبا غیر ممکن بود.

این مطلب را هم مطالعه کنید: برادران وینکلواس به تولید فیلمی با اقتباس از کتاب بیلیونرهای بیت کوین کمک می‌کنند

موفقیت کمپین کراودفاندینگ

کمپین کراودفاندینگ مربوط به این پروژه تاکنون موفق به جذب ۳۶۰٫۵۰۰ فرانک سوئیس از یک میلیون فرانک مورد نظرش شده است. این در حالی است که ۸۰ روز تا پایان این کمپین باقی مانده است. در صورت محقق نشدن مبلغ مورد نظر، پول‌های جمع آوری شده به صاحبانشان بازمی‌گردد. گروترت امیدوار است دیگر فیلمسازان هم از این ایده پیروی کنند تا موجب گسترش هر چه بیشتر آن شوند. بدین ترتیب، تهیه کنندگان در آینده‌ای نزدیک می‌توانند بخشی از بودجه مورد نیازشان را از طریق فناوری بلاکچین تامین کنند. بدین ترتیب ریسک هزینه تولید فیلم‌ها در ژانرهای مختلف به شدت کاهش پیدا می‌کند. با ادامه این روند، حتی فیلم‌های به اصطلاح بیگ پروداکشن هم می‌توانند با کمک فیلم چین یا پلتفرم‌های مشابه، مخاطبانشان را در روند ساخت فیلم درگیر کنند.

حالا زمان آن رسیده است که توجه خود را از فیلمسازان به مخاطبان جلب کنیم. دیگر نباید به مخاطبان فیلم به چشم افرادی که قرار است به ما پول بدهند نگاه کنیم و این امر، با کمک اینترنت امکان‌پذیر است.

منبع: decrypt