یک دادگاه عالی ژاپنی تصمیم دادگاه پایین‌رده توکیو مبنی بر رد درخواست تجدیدنظر مدیرعامل سابق ام تی گاکس (Mt Gox) را تأیید کرد. مارک کارپلس (Mark Karpeles) در سال ۲۰۱۵ به دستکاری داده‌های الکترونیکی برای دور زدن اختلاس و سرقت ۸۵۰٫۰۰۰ بیت کوین متهم و دستگیر شده بود. در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد جزئیات پرونده محکومیت مدیر عامل ام تی گاکس بیشتر صحبت می‌کنیم.

رییس سابق صرافی ارز دیجیتال ام تی گاکس حالا باید با پیامد دستکاری داده‌های الکترونیکی که از طریق تحقیقات بسیار دقیق مشخص شد، مواجه شود. کارپلس که در ماه اوت سال ۲۰۱۵ دستگیر شده بود، ادعا می‌کند هیچ پولی از ۸۵۰٫۰۰۰ بیت کوین سرقت شده در آن زمان به او نرسیده است.

سال گذشته طبق رای دادگاه ژاپنی اتهام اختلاس از پرونده کارپلس برداشته شد، اما بر اساس اتهامات مربوط به دستکاری داده‌های مالی به ۲ سال و شش ماه حبس محکوم شد. البته این حکم به خاطر تحقیقات دقیق‌تر بیش از ۴ سال به تعلیق درآمده بود، اما از روز پنجشنبه و رفتن پرونده به دادگاه عالی کارپلس باید دوباره برای اثبات بی‌گناهی خود تلاش کند.

در دادگاه اولیه کارپلس به مخفی کردن اعداد و ارقام مربوط به مشتریان ام تی گاکس متهم شده بود.

صرافی ارز دیجیتال ام تی گاکس

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید بیت کوین بدون هزینه اضافی؛ با صرافی‌ های همتا به همتا آشنا شوید

کارپلس روز پنجشنبه هفته گذشته در مورد تصمیم جدید دادگاه عالی با رسانه‌های عمومی صحبت کرده است:

حکمی که امروز به دست من رسید مایه تاسف بود، من به همراه وکلا مطالب و موارد اتهامی این حکم جدید را بررسی می‌کنم و در روزهای آینده تصمیم می‌گیرم چگونه باید برای رفع اتهام تلاش کنم

کارپلس که در مورد سه پرونده در دادگاه ژاپن متهم شده بود، تنها در مورد یک پرونده محکوم شد. دادستان‌ها در ابتدا خواستار محکومیت ۱۰ ساله او بودند.

لازم است بدانید از ۸۵۰٫۰۰۰ بیت کوین (با نرخ امروز بیش از ۷ میلیارد دلار) که از ام تی گاکس به سرقت رفته بود نزدیک به ۲۰۰٫۰۰۰ یا ۱۵ درصد آن پس گرفته شد. در سه سال گذشته مشتریان ام تی گاکس که پول خود را در این صرافی از دست داده بودند در تلاش بودند تا سهم خود را از این ۱۵ درصد (۱/۸ میلیارد دلار) باقی مانده پس بگیرند.

چندی پیش سازمان‌هایی مانند «Brock Peirce’s Gox Rising» به مشتریان ام تی گاکس درصدی از بیت کوین‌هایی که طلبکار هستند را  پیشنهاد دادند. برای مثال گاکس رایزینگ (Gox Rising) برای هر بیت کوین رقمی معادل ۸۰۰ دلار را پیشنهاد داده بود. در حالی که شرکت سرمایه‌گذاری شخصی « Fortress» در نیویورک در حال پیشنهاد به طلبکاران ام تی گاکس با نرخ مشابه ارزش هر سکه بود.

جالب است بدانید کارپلس پس از اینکه صرافی ام تی گاکس تعطیل شد و اعلام ورشکستگی کرد ۲۰۰٫۰۰۰ بیت کوین را در کیف پول سرد (cold storage) پیدا کرد.

کیف پول سرد یکی از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال است که به اینترنت متصل نمی‌شود و امکان هک کردن آن وجود ندارد.

حالا که پرونده محکومیت مدیر عامل ام تی گاکس بعد از ۴ سال دوباره به جریان افتاد باید ببینیم سرنوش بیت کوین‌های سرقت شده بالاخره مشخص خواهد شد یا نه!؟

منبع: bitcoin