فضای امور مالی غیر متمرکز در طی یک سال اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به طوری که از یک بازار ۱ میلیارد دلاری، تنها در چند ماه به یک بازار با ارزش ۱۰ میلیارد دلار رسید. در حالی که خیلی‌ها باور دارند این سطح از رشد بسیار نجومی بوده است، برخی‌ها هم بر این باور هستند که همه چیز تازه برای اقتصاد غیر متمرکز شروع شده است.

دا هانگفی (Da Hongfei) موسس پروژه بلاک چین نئو (NEO) یکی از همین افراد است. او اعتقاد دارد که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) پروسه ایجاد یک بازار قدرتمند را تسریع بخشیده است، کاری که امور مالی رایج و سنتی، برای انجام آن‌ها صدها سال زمان نیاز داشتند. با عملکرد بسیار بهتر و یک محیط کاربری مناسب برای همه افراد دنیا، این صنعت می‌تواند حتی بیشتر از این رشد کند. او در این خصوص می‌گوید:

وام دادن و وام گرفتن، صرافی‌های غیرمتمرکز، بیمه و انواع مشتقات در فضای امور اقتصادی غیر متمرکز در حال رشد هستند. شالوده ابتدایی امور مالی غیرمتمرکز شروع بسیار خوبی داشت و حالا زمان آن است که اپلیکیشن‌های بیشتر و خلاقیت‌های جالب‌تری را در این زمینه شاهد باشیم.

او اضافه می‌کند که با ایجاد موقعیت‌های بیشتر، دیفای می‌تواند جای بانک‌های رایج را بگیرد و آینده‌ای را رقم بزند که در آن مردم قادر خواهند بود کنترل بیشتری روی زندگی مالی خود داشته باشند.

آیا امور اقتصادی غیر متمرکز یک حباب است؟

رشد فضای امور مالی غیر متمرکز هم افراد بسیار دقیق و سخت‌گیر و هم افراد خوشبین را به خود جلب کرده است. در حالی که دا هانگفی، مدیر بلاک چین نئو، یک فرد خوشبین است، اما افراد قابل توجهی هم هستند که نسبت به دیفای نگران هستند.

یکی از این اشخاص برجسته و بدبین فضای دیفای، نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، اقتصاددان مشهور است. روبینی سال‌های سال است که در خصوص تمامی مسائل مرتبط با کریپتو انتقاد می‌کند. او حتی به تازگی در توییتر خود اعلام کرده است که دیفای چیزی جز یک هیجان کاذب و گذرا نیست. او حتی باور دارد که بلاک چین یکی از بزرگ‌ترین تکنولوژی‌های کاذب تاریخ بشریت است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای کامل و جامع امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای افراد مبتدی

چانگ‌پنگ ژائو، موسس و مدیر صرافی ارزهای دیجیتال بایننس، همچنین هشدارهایی را در این خصوص بیان کرده است. در یکی از مصاحبه‌های او، ژائو توضیح می‌دهد که او همیشه از ابتدا تا امروز به دیفای باور داشته‌ است. با این حال، به این نکته هم اشاره می‌کند که پروژه‌های زیادی هم بوده‌اند که وعده‌های تو خالی به مردم داده‌اند. این پروژه‌ها، نه تنها خیلی زود خاموش می‌شوند، بلکه سرمایه‌گذاران را هم با خود پایین می‌کشند. با این حال، هسته اصلی دیفای، که سهام‌داری و وام‌دهی غیرمتمرکز است، همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

نظر شما در خصوص امور اقتصادی غیر متمرکز چیست؟ آیا با همین قدرت به رشد خود ادامه خواهد داد؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Inside Bitcoin