در حالی که از گوشه و کنار دنیا خبر از ورود بانک‌ها به دنیای ارزهای دیجیتال به گوش می‌رسد، بانک ملی ایران هم بی کار ننشسته است و در رویداد ملی شو از اولین توکن ریالی به «نشان ریال» رونمایی کرده است. نشان ریال توسط شرکت ققنوس و بر بستر بلاک چین و دفتر کل توزیع شده ارائه شده است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

عرضه توکن ریالی نشان ریال

در ماه‌های گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار یک دستورالعمل به بانک‌ها اجازه داد تا با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کیف پول همکاری کنند و این شرکت‌ها با عاملیت یک یا چند بانک بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

بر همین اساس شرکت ققنوس که با بهره گیری از فناوری دفاتر توزیع شده DLT)، امکان انتشار توکن‌های متنوع دارایی را دارد، با همکاری بانک ملی اولین توکن ریالی را راه‌اندازی کرد.

کاربردهای نشان ریال

بر اساس توضیحاتی که محمد طهرانی مدیر توسعه کسب ‌و کار ققنوس درباره کاربردهای «نشان ریال» ارائه کرده است، امکان تراکنش‌های بدون تماس نمونه‌ای از کاربردهای نشان ریال است که به خصوص در دوران همه‌گیری بیماری کرونا می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین مشکلات انجام پرداخت‌های خرد از طریق سوییچ‌ بانکی و انواع کلاهبرداری‌هایی که از طریق کارت‌به‌کارت کردن روی می‌دهد را می‌توان با کیف پول الکترونیکی رفع کرد و تجربه امن‌تری را برای کاربران به ارمغان آورد.

بر اساس گفته‌های محمد طهرانی «نشان ریال» از طریق فناوری پیشرفته دفتر کل توزیع شده بر بستر بلاک چین ققنوس مبادله می‌شود که علاوه بر امنیت می‌تواند فشار تراکنش‌های خرد از شبکه بانکی کشور برداشته شود.

نشان ریال

«نشان ریال» از طریق فناوری پیشرفته دفتر کل توزیع شده بر بستر بلاک چین ققنوس مبادله می‌شود

این مطلب راهم مطالعه کنید: عرضه رمزارز پیمان در صرافی اکسیر

قیمت نشان ریال

بنابر گفته‌های محمد طهرانی ارزش هر واحد نشان ریال برابر با ۱۰ میلیون ریال است که هنگام شارژ کیف پول، معادل آن نزد بانک ملی سپرده‌گذاری می‌شود. کاربران پس از شارژ کیف پول خود با نشان ریال می‌توانند تراکنش‌های روزمره خود را انجام دهند و حتی از فروشگاه‌های متصل به شبکه خرید کنند.

کاربران می توانند از طریق درگاه‌های معتبر پرداخت شاپرک توکن نشان ریال را خریداری و در کیف پول ققنوس نگهداری کنند. همچنین برای خارج کردن نشان ریال از کیف پول هم می‌توانند، درخواست انتقال معادل ریالی نشان ریال به شماره شبای خود را ثبت کنند.

نکته جالب در مورد نشان ریال این است که این توکن تا هفت رقم اعشار یعنی ۱ ریال قابل خرد شدن است و حتی در صورت حذف چهار صفر از پول ملی، نیازی به تغییر نشان ریال موجود در کیف پول کاربران نیست.

نشان ریال یک CBDC است؟

برخی از بانک‌های مرکزی در جهان در سال‌های اخیر اقدام به عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی یا « CBDC » کرده‌اند. در نگاه اول نشان ریال هم یک CBDC به نظر می‌رسد، اما صمدی راد قائم مقام شرکت ققنوس توضیح می‌دهد که: «‌می‌توان گفت که نشان ریال نوعی CBDC است، اما چون سیاست‌گذاری‌های CBDC و انتشار ریال در حاکمیت بانک مرکزی است، نمی‌توان قطعاً اسم آن را  CBDC یا ارز دیجیتال بانک مرکزی بگذاریم»

البته به نظر می‌رسد نشان ریال بسیار شبیه به یک پایلوت برای ارز دیجیتال بانک مرکزی باشد و در آینده نزدیک شاهد عرضه ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی خواهیم بود.

نظر شما درباره توکن نشان ریال چیست و راه‌اندازی آن چقدر می‌تواند ایران را به سمت استفاده از فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال نزدیک کند؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: راه پرداخت