برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند

نام کشور به انگلیسی Netherlands
پایتخت آمستردام (Amsterdam)
مساحت ۴۱٫۵۴۳ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۷٫۱۳۱٫۰۰۰ میلیون نفر
زبان هلندی
واحد پول یورو (EUR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر مجاز – قانون گذاری نشده
ICO غیر مجاز
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز – قانون گذاری نشده
استفاده از بلاک چین مجاز با حمایت دولت از این تکنولوژی

موقعیت اقتصادی و مدیریتی هلند

هلند کشوری کوچک در شمال غربی اروپا است و به کشور گل لاله و سرزمین آسیاب بادی معروف است. این کشور در پرورش و تجارت گل، مقاوم اول دنیا را در اختیار دارد. همچنین دامداری و کشاورزی، از بخش‌های پایه اقتصاد هلند محسوب می‌شوند. حکومت هلند، پادشاه مشروطه است که البته شاه یا ملکه در آن چندان تعیین کننده سیاست نیستند. نخست‌ وزیر، مهم‌ترین مقام سیاسی این کشور را در اختیار دارد. همچنین این کشور دارای ۲ مجلس نمایندگان است که حزب دارای بیشترین رای، نخست وزیر را برای دولت تعیین می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در روسیه

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند

دولت و قانون‌گذاران اقتصادی هلند، ارزهای دیجیتال را به عنوان پول یا فیات در نظر نمی‌گیرند. بانک مرکزی این کشور وضعیتی را در خصوص پول‌ مطرح کرده که در آن، یک پول باید یک واحد حساب، یک ذخیره ارزش و یک ابزار مناسب برای داد و ستد باشد. بانک مرکزی هلند چندین بار اشاره داشته که ارزهای رمزنگاری شده، این نیازها را به درستی برآورده نمی‌کنند و دلیل اصلی‌ این مسئله را نوسانات بالا می‌داند و یک سری از ویژگی‌های منحصر به فرد رمزارزها می‌دانند.

با این حال هنوز قانون گذاری رسمی و شفافی در خصوص ارزهای دیجیتال در هلند وضع نشده است. بر اساس قوانین نظارت بر بازارهای مالی هلند (FMSA)، در حال حاضر قوانین ارزهای دیجیتال، بر اساس شرایط کاربرد آن‌ها مشخص می‌شود. برای مثال، ارزهای دیجیتالی که به ارزهای فیات وابسته و ثابت هستند (استیبل کوین‌ها) و به عنوان یکی از روش‌های پرداخت توسط مردم عادی مورد قبول واقع شوند، تحت قوانین پول الکترونیکی قرار می‌گیرند.

به طور مشابه، تنها آن ارزهای دیجیتالی به عنوان اوراق بهادار و ابزار مالی تحت قوانین هلند قرار می‌گیرند که قابل انتقال باشند. علاوه بر این، یک سری از محصولات اقتصادی که از ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ارزش اساسی خود استفاده می‌کنند، مانند سهام‌گذاری در ارزهای دیجیتال، به عنوان محصولات مالی در قوانین هلند شناخته می‌شوند.

قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند
اهمیت دولت هلند به قوانین ضد پولشویی در قانون گذاری ارزهای دیجیتال

توجه ویژه هلند به قوانین ضد پولشویی

در زمان نگارش این مطلب، دولت هلند سخت در تلاش است تا جدیدترین قوانین ضد پولشویی مناسب خود در خصوص ارزهای دیجیتال را با نام Fifth Anti-Money Laudnering Directive یا AMLD5 منتشر کند.

در حال حاضر در قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند خبری از قانون منع کننده یا شفافی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد، اما شرکت‌ها و پلتفرم‌های خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده در هلند، تحت چارچوب قوانین اقتصادی این کشور قرار می‌گیرند که باید برای فعالیت خود، صلاحیت دریافت کنند.

دولت هلند اعلام کرده است که به زودی در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱، قوانین ارزهای دیجیتال خود را به طور رسمی مشخص خواهد کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

رفتار دولت در خصوص عرضه اولیه سکه

دولت هلند هنوز در خصوص عرضه اولیه سکه (ICO) رفتار ثابتی نشان نداده است. قانون‌گذاران بر این باور هستند که عرضه اولیه سکه، زمینه را برای انواع فعالیت‌های مرتبط با جرایم مالی، کلاهبرداری و پولشویی ایجاد می‌کند و هیچ محافظ مناسبی از مشتریان و سرمایه‌گذاران در این مورد فراهم نیست.

طی سندی که بانک مرکزی هلند در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، ارزهای دیجیتال و ICOها از نظر این مرکز، دارای کارکرد مناسبی نیستند و نمی‌توانند جای پول این کشور را بگیرند.

توجه ویژه دولت هلند به تکنولوژی بلاک چین
روی خوش دولت و بانک مرکزی هلند به بلاک چین

برخورد دولت در خصوص تکنولوژی بلاک چین

در طرف مقابل، دولت و بانک مرکزی هلند، روی خوشی به تکنولوژی بلاک چین نشان داده‌اند. در حقیقت، قانون‌گذاران این کشور استقبال گسترده‌ای هم از آن به عمل آمده است. دولت هلند در سال ۲۰۱۸، مبلغی معادل ۲٫۸ میلیون یورو به منظور تحقیقات در خصوص تکنولوژی بلاک چین اختصاص داد. با موفقیت این تحقیقات، دولت هلند موسسه‌ای تحقیقاتی به نام Dutch Blockchain Coalition را تاسیس کرد. این موسسه در سال ۲۰۱۹، جواز تحقیق در خصوص استفاده از بلاک چین در چارچوب سیستم دولتی هلند را هم دریافت کرد.

با وجود چنین حمایتی، دولت هلند در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای استفاده از بلاک چین در کسب و کارها ایجاد نکرده است.

وزیر دارایی هلند: نظارت و بازنگری از ممنوعیت کامل ارز دیجیتال تاثیرگذار تر است

دکتر پیتر هاسکمپ، مدیر دفتر تجزیه و تحلیل سیاست اقتصادی CPB هلند خواستار ممنوعیت کامل رمز ارز ها شد. با این حال، وزیر دارایی ووپه هوکسترا موافق نیست و آینده را در حوزه ارز دیجیتال می داند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئد

منبع: Global Legal Insights