برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در روسیه و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در روسیه

نام کشور به انگلیسی Russia
پایتخت مسکو (Moscow)
مساحت ۱۷٫۰۹۸٫۲۴۶ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۴۶٫۷۴۸٫۵۹۰ میلیون نفر
زبان روسی (به‌علاوه ۳۰ زبان رسمی در مناطق مختلف روسیه)
واحد پول روبل (RUB)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر قانونی همراه با جریمه سنگین
ICO غیر قانونی
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
خرید و فروش ارز دیجیتال قانون گذاری نشده – فعالیت آزاد در صرافی‌های همتا به همتا
استفاده از بلاک چین قانون گذاری نشده

موقعیت کشور

روسیه با نام رسمی فدراسیون روسیه، پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. روسیه با تولید ناخالص داخلی ۱٫۵۷۸ تریلیون دلار، هشتیمن اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور و رئیس دولت روسیه، تصمیم گیرنده و ضامن قانون اساسی، حقوق و آزادی شهروندان است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در آذربایجان

قانون گذاری ارز دیجیتال در روسیه

در حال حاضر، ارزهای دیجیتال در روسیه به شدت وضعیت نامشخص و البته نا به سامانی دارند. سال‌های سال است که دولت روسیه نتوانسته در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن رمزارزها تصمیم قاطعی بگیرد. نتیجه این سردرگمی، کش و قوس‌های فراوان میان قانون‌گذاران و طرفداران ارزهای دیجیتال بوده است.

در سال ۲۰۲۰، روسیه در نهایت برای تمامی فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال، جریمه و حبس تعیین کرد.

در این قانون، اشخاص حقیقی یا کسب و کارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال که قوانین مربوط به رمزارزها را زیر پا بگذارند، باید مبلغ سنگینی را بپردازند و چند سالی را در زندان بگذرانند. این اصلاحیه همچنین باعث ممنوعیت استفاده از عرضه اولیه سکه (ICO) در روسیه می‌شود.

عدم شفافیت در قانون گذاری ارز دیجیتال در روسیه
عدم شفافیت در قانون گذاری ارز دیجیتال در روسیه و محدودیت‌های استفاده از رمزارزها

در بخشی از طرح، که در خصوص عرضه ارزهای دیجیتال است، آمده که برای استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت یا در گردش قرار دادن ارزهای دیجیتال، جریمه‌ای معادل ۵۰۰٫۰۰۰ روبل (معادل ۷ هزار دلار) برای اشخاص حقیقی و ۲ میلیون روبل (معادل ۲۸ هزار دلار) برای اشخاص حقوقی تعیین شده است.

طبق این قوانین، بیت کوین در روسیه به عنوان یک دارایی شناخته می‌شود، نه یک پول رسمی. هرچند که در همین خصوص هم میان قانون‌گذاران روسیه تنش‌هایی وجود دارد و برخی‌ از آن‌ها اعتقاد دارند که بیت کوین یک دارایی نیست. همچنین ماینرهای بیت کوین، باید به عنوان اشخاص حقوقی نام خود را ثبت کنند تا برای آن‌ها تعیین مالیات انجام شود.

بانک مرکزی روسیه، یکی از مخالفین سر سخت ارزهای دیجیتال است و از پیشگامانی است که سعی دارد ارزهای دیجیتال را در خاک روسیه ممنوع اعلام کند.

افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در روسیه

شاید در سال‌های ابتدایی محبوبیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، دولت‌ها به دنبال منع سفت و سخت رمزارزها بوده‌اند. اما ارزهای دیجیتال و بلاک چین وابسته به تکنولوژی هستند و پیشرفت در تکنولوژی، امری غیرقابل توقف و اجتناب‌ناپذیر است. زمانی که سر و کله صرافی‌های غیرمتمرکز و صرافی‌های همتا به همتا پیدا شد، دیگر اوضاع بیش از پیش برای قانون گذاران دولت‌ها غیر قابل کنترل شده و حال جای منع رمزارزها، برخی از دولت‌ها و بانک‌ها به دنبال تعیین مالیات‌ها یا جریمه‌های سنگین برای استفاده از این نوع ارزها هستند.

در قانون گذاری ارزهای دیجیتال در روسیه ، قوانین قادر نبوده‌اند از پس صرافی‌ها و تریدهای همتا به همتا (Peer to Peer) بر بیایند. با وجود جریمه‌هایی که دولت روسیه برای فعالیت در زمینه رمزارزها تعیین کرده، اما وجود این نوع صرافی‌ها که هیچ نیازی هم به احراز هویت ندارند، باعث شده تا چیزی جلودار طرفداران ارزهای دیجیتال در روسیه نباشد. پس از تعیین محدودیت‌ها توسط روسیه، این کشور توانسته رکورد ۲۰ درصد از حجم معاملات بیت کوین در ماه می ۲۰۲۰ را از آن خود کند.

طبق نظر افرادی که در زمینه ارزهای دیجیتال در خاک روسیه فعالیت می‌کنند، مانند اشخاصی مثل آرتک تولکاشف، مدیر عامل پلتفرم سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال در روسیه به نام Tokenomica، احساس می‌کنند که تلاش قانون‌گذاران روسیه برای توقف ارزهای دیجیتال، امری شکست خورده است و دولت و بانک مرکزی این کشور فاقد افراد متخصص و آگاه در زمینه رمزارزها هستند.

با وجود عدم قانون‌گذاری شفاف در خصوص ارزهای دیجیتال در روسیه، بسیاری بر این باور هستند که این تکنولوژی جدید در دنیای اقتصاد، آینده بزرگی در این کشور دارد و دولت قادر به جلوگیری از آن نخواهد بود.

بلاک چین در روسیه

برخلاف ارزهای دیجیتال، بلاک چین شرایط سختی در روسیه ندارد. دیوان عالی روسیه از سامانه رای‌گیری مبتنی بر بلاک چین برای انتخابات استفاده می‌کند. پلیس (Polys) سامانۀ رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین است که توسط کسپرسکی لبز (KasperskyLabs) توسعه یافته تا امنیت و شفافیت انتخابات را افزایش دهد.

طبق بیانیۀ رسمی‌ای که روی وبسایت رسمی دیوان عالی روسیه منتشر شده، مجمع عمومی دیوان عالی روسیه تصمیم گرفته در انتخابات پیش رو از سامانۀ مبتنی بر بلاک چین پلیس که توسط کسپرسکی لبز توسعه یافته، استفاده کند. این تصمیم تحت تاثیر پاندمیک کووید-۱۹ و به‌ علت رعایت پروتکل‌های فاصله‌ گذاری اجتماعی صورت گرفته است.

روسیه برای بالا بردن امنیت رای‌گیری، چه در سطح ملی و چه در سطح ایالات، روی سیستم رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین تمرکز کرده است. در سال ۲۰۱۹، پارلمان شهر مسکو، که به نام دوما معروف است، در یک رای‌گیری محلی از این سیستم استفاده کرد و نتیجه کاملا موفقیت‌آمیز بود. همچنین دسامبر ۲۰۱۸ یک رای‌گیری محلی دیگری نیز در استراتف اوبلاست، که نزدیک به چهل هزار نفر در آن شرکت کرده بودند، با استفاده از سامانه مبتنی بر بلاکچین صورت گرفت.

با توجه به استفاده دولت روسیه از بلاک چین در یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور خود، بعید است بلاک چین برای پیشرفت در این کشور با مشکل خاصی رو به رو شود.

ردیابی تراکنش‌های ارز دیجیتال با کمک هوش موصنوعی

در اواسط سال ۲۰۲۰، روسیه به از طراحی یک بلاک چین شفاف (Transparent Blockchain) پرده‌برداری کرد که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، دش و مونرو را ردیابی کند.

از این بلاک چین در حال حاضر برای مقابله با قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود. اما موفقیت نسبی آن باعث شده تا این پروژه مورد توجه وزارت امور داخلی روسیه و آژانس‌های اطلاعاتی خارجی قرار بگیرد. بر اساس ایده این پروژه، هوش مصنوعی مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های مشکوک در کل اینترنت را بر عهده خواهد داشت که دارک نت هم جزو آن خواهد بود.

به نظر می‌رسد دولت روسیه قصد باز کردن درهای اقتصاد این کشور به روی فناوری‌ای را داشته باشد که تا پیش از این آن را یک روش مجرمانه تلقی می‌کرد. اگرچه استفاده از ارزهای دیجیتال در روسیه هنوز بسیار محدود است، اما بلاک چین شفاف می‌تواند اولین قدم برای اطمینان از یک اکوسیستم ارز دیجیتال امن برای تحولات آینده کشور روسیه باشد.

لایحه قانونی روسیه برای افزایش ۳۰ درصدی جریمه برای ارزهای دیجیتال گزارش نشده

روسیه باری دیگر در تلاش برای قانون‌گذاری جدیدی بر علیه صنعت ارز دیجیتال در کشور خود است. به تازگی، وزارت اقتصاد کشور روسیه یک لایحه قانونی را مطرح کرده است که توسط آن، جریمه عدم گزارش هولدینگ ارزهای دیجیتال توسط شهروندارن، افزایشی ۳۰ درصدی پیدا می‌کند. این تنبیه می‌تواند از افزایش جریمه مالی تا افزایش زمان زندان را شامل شود.

این لایحه پیشنهادی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را موظف می‌سازد تا تمامی عملیات‌های مرتبط با کریپتو خود از جمله استفاده از کیف پول‌ ارز دیجیتال را برای دولت شفاف‌سازی کنند. این لایحه همچنین برای صرافی‌ها هم لازم‌الاجرا است و کاربران و صاحبان این پلتفرم‌ها باید تمامی تراکنش‌ ارزهای دیجیتال خود را به مراکز مالیات اعلام کنند.

افزایش جریمه برای ارزهای دیجیتال در صورت در اختیار داشتن ۱٫۲۸۰ دلار کریپتو

البته این لایحه یک آستانه را برای مقدار ارزهای دیجیتالی که باید گزارش شوند، مشخص می‌کند. افرادی که بیش از ۱۰۰ هزار روبل (معادل ۱٫۲۸۰ دلار) ارز دیجیتال در یک سال در اختیار دارند، موظف هستند تا دارایی کریپتو خود را گزارش دهند. همچنین این افراد باید تمامی تراکنش‌هایی را که با این دارایی‌ها انجام داده‌اند، در این گزارش اعلام کنند.

در غیر این صورت، افرادی که از این قانون پیروی نکنند، با افزایش ۳۰ درصدی جریمه به نسبت تمامی کریپتوهایی که نگهداری می‌کنند رو به رو خواهند شد. اما این جریمه هرگز کمتر از ۵۰ هزار روبل نخواهد بود. البته این جریمه‌ها فقط نقدی نیست و ممکن است در افزایش مدت زندانی یک فرد هم تاثیرگذار باشد.

بروزرسانی: بیت کوین در روسیه یک دارایی قانونی خواهد بود

میخائیل میشوستین، نخست وزیر کشور روسیه به تازگی اعلام کرده که دولت قصد دارد با اصلاح قوانین فعلی ارزهای رمزنگاری شده در این کشور، رمزارزها را به عنوان یک دارایی ثبت کند. این قانون‌گذاری جدید به این معنی است که صاحبان کریپتو در روسیه این حق را خواهند داشت که از حق ارزهای دیجیتال خود دفاع کنند.

میشوستین در سخنان خود ارزهای رمزگناری شده را یک ابزار جدید معرفی کرد که به شکل قابل توجهی در حال رشد است. او در این خصوص می‌گوید:

دولت تصمیم گرفته تا توسعه بازار رمزارزها را از مسیری متمدن پیش ببرد تا صاحبان این دارایی‌ها بتوانند از حق و حقوق خود دفاع کنند. دارایی‌های مالی دیجیتال به عنوان دارایی شناخته خواهند شد و دارندگان آن قادر خواهند بود در هرگونه مسائل غیرقانونی پیش آمده، روی حفاظت قانونی حساب باز کنند و از حق دارایی خود در دادگاه دفاع کنند.

روسیه: ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌توانند از سوییفت سبقت بگیرند

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌توانند با سوییفت (SWIFT) رقابت کنند. طبق ادعای این بانک، ممکن است در آینده همه نقل‌ و انتقالات بین‌المللی دیجیتال انجام شود. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل شود ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هر کشور در مبادلات بین‌المللی امن هستند. بانک مرکزی روسیه گفته است که فناوری ارزهای دیجیتال می‌تواند پرداخت‌های بین‌المللی سوییفت را به چالش کشیده و حتی از آن سبقت بگیرد. متن کامل این خبر را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

برنامه ریزی روسیه برای روبل دیجیتال

به گزارش یوتودی به نقل از بلومبرگ، بانک مرکزی روسیه طرح‌هایی را برای آغاز آزمایش rouble دیجیتال در سال آینده را تایید کرده‌است.

منبع: News Bitcoin، Coin Telegraph