به تازگی خبر رسیده که یک لایحه و قانون جدید در مورد شرکتهای رمزارز اوکراین به شرکت‌های رمزارز یا کریپتو اجازه می‌دهد تا حساب بانکی باز کرده و از مزایای این حساب بهره مند شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

با حکم و لایحه‌ای که به تازگی منتشر شده، به نظر می‌رسد که کشور اوکراین یک قدم دیگر به فراهم کردن وضعیت قانونی برای رمزارزها، مانند رمزارز بیت کوین (BTC)، نزدیک‌تر شده است. در تاریخ ۱۸ ماه می سال ۲۰۲۰، وزارت تحول دیجیتال کشور اوکراین یک لایحه جدید در مورد شرکتهای رمزارز اوکراین منتشر کرد که مربوط به دارایی‌های مجازی بود. طبق این لاحیه، یک وضعیت قانونی برای رمزارزها و دارایی‌های کریپتو و همچنین صدور گردش و جریان آن‌ها در این کشور به وجود می‌آید. نسخه کنونی این لاحیه، هنوز نهایی نشده و هنوز برای بحث و صحبت با جامعه‌ی رمزارز، تا تاریخ ۵ ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ باز است.

صنعت کریپتو هنوز در اوکراین در ناحیه خاکستری قرار دارد

طبق اطلاعاتی که یکی از نویسندگان لایحه جدید در مورد رمرارزها منتشر کرده، باید بگوییم دلیل و هدف اصلی انجام شدن چنین حرکتی این است که شرکت‌های رمزارز محلی، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، حساب‌های بانکی باز کنند. مایکل چوبانیان (Michael Chobanian)، رئیس اتحادیه بیت کوین (سازمانی که لاحیه جدید را با همکاری مقامات دولتی و قانونی نوشته است) در کشور اوکراین، می‌گوید که صرافی‌های کریپتو هنوز که هنوز است، از باز کردن حساب‌های بانکی، ناتوان هستند و قانون به آن‌ها اجازه نمی‌دهد یک حساب بانکی برای خود باز و افتتاح کنند.

بر اساس همین وضعیت، لایحه و طرح نوشته شده، طراحی شده تا صنعت رمزارز یا کریپتو را از منطقه یا ناحیه‌ی خاکستری عبور دهد و سرانجام، یک حضور قانونی برای این شرکت‌ها در کشور اوکراین بسازد. طبق اطلاعاتی از این طرح و لاحیه دریافت کرده‌ایم، فراهم کنندگان سرویس دارایی مجازی، که شامل صرافی رمزارز، صادر کننده‌ها و کاربران می‌شود، این حق را دارند تا در بانک و دیگر موسسه‌ها و سازمان‌های مالی، حساب افتتاح کنند.

تنها شرکت‌های ثبت شده‌ی کریپتو قانونی می‌شوند

البته نباید فکر کنیم که قانونی سازی صنعت کریپتو و شرکتهای رمزارز در اوکراین، به همین سادگی قابل انجام است و قطعا یک سری هزینه‌ها را با خود به همراه دارد. چند روز قبل، Andriy Khavryuchenko که به عنوان موسس و خالق شرکت نرم افزاری DevNull.AI شناخته می‌شود، توییتی منتشر و در آن اشاره کرد که لایحه‌ی جدید کشور اوکراین در خصوص دارایی‌های مجازی، می‌تواند تمام کیف پول‌های کریپتو را در اوکراین، غیر قانونی سازد، مگر این که این کیف پو‌ل‌ها و حساب‌ها توسط وزارت خانه ثبت شوند.

مایکل چوبانیان درباره این لایحه توضیح داده که طبق اطلاعات قانون جدید، شرکت‌های محلی برای انجام دادن کار صرافی و تبدیل پول رایج و دولتی به رمزارز، باید نام خود را به صورت قانونی ثبت نمایند. او این گونه توضیح می‌دهد:

اگر شما این کار (صرافی و عملیات مربوط به رمزارز) را بدون ثبت نام انجام دهید، شما اساساً غیر قانونی هستید و این چیزی است که قانون می‌گوید.

چوبانیان همچنین اشاره می‌کند که این شرکت‌ها برای ثبت قانونی خود، باید ثابت کنند که ضد پول شویی، KYC یا AML هستند و تنها به فعالیت قانونی خود مشغول خواهند شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا استفاده از بیت کوین قانونی است ؟ بررسی وضعیت بیت کوین در کشورهای مختلف

قانون رمزارز اوکراین در واکنش به الزامات AML وضع شده است

طبق اطلاعاتی که مایکل چوبانیان در اختیار ما قرار داده، قانون و لایحه جدیدی که در کشور اوکراین وضع شده، در پاسخ و واکنش به درخواست کارگروه اقدام عملیاتی مالی (Financial Action Task Force) یا به اختصار، FATF است. در سال گذشته، آن‌ها اعلام کردند که برای روشن سازی AML و سازگاری آن تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ تلاش خواهند کرد.

کشور اوکراین به مدت چهار است که با یک قانون خاص، دارایی‌های رمزارز و کریپتو را تنظیم می‌کند و در نظر می‌گیرد. اولین گزارش‌ها از تنظیم سازی رمزارز در اوکراین در اواخر سال ۲۰۱۵ منتشر شد؛ زمانی که Verkhovna Rada از کشور اوکراین، برای وضعیت قانونی بیت کوین، برنامه‌هایی اعلام کرد و قرار شد این طرح از ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ اجرایی شود. دقیقاً مانند کشور روسیه، هیچ کدام از صرافی‌های رمزارز موجود در کشور اوکراین، قانونی سازی نشدند و این وضعیت نه چندان رضایت بخش، تا کنونی نیز ادامه دارد.

طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، مسؤلان محلی هم‌اکنون حداقل برروی سه لایحه‌ی جداگانه کار می‌کنند که یکی از آن‌ها به صورت اختصاصی درباره مالیات رمزارزها نوشته شده است. طبق گزارش‌ها، در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، وزارت تحول دیجیتال کشور اوکراین، با بزرگترین صرافی رمزارز دنیا، یعنی صرافی بایننس (Binance) همکاری کرد تا قانونی سازی محلی کریپتو را آغاز کند. طبق اطلاعات چوبانیان، صرافی بایننس در نوشتن و تنظیم کردن لایحه جدید درباره دارایی‌های مجازی، نقش و مشارکتی نداشته است اما انتظار می‌رود که این صرافی، بازخورد خود را نسبت به رخ دادن این اتفاق منتشر کند.

نظر شما در مورد وضعیت شرکتهای رمزارز اوکراین و لایحه جدید برای به رسمیت شناختن شرکت‌های کریپتو و صرافی‌ها در این کشور چیست؟

منبع: Cointelegraph