مکانیسم استیکینگ (Staking) خیلی سریع در حال محبوب شدن در دنیای ارزهای دیجیتال است، چرا که ایده کسب سود از طریق کمک به تامین امنیت یک شبکه یک پیشنهاد جذاب محسوب می‌شود. از این گذشته، با استیکینگ  ارزهای دیجیتال محبوب مانند تزوس (XTZ)، کاسموس (ATOM) و نیوزکریپتو (NWC) می‌توانید با تلاش بسیار کم سالانه ۶ تا ۱۰ درصد سود هم به دست بیاورید. در این مطلب از کوین نیک در مورد پروژه استیکینگ نیوزکریپتو بیشتر صحبت می‌کنیم.

تا همین چند وقت پیش، این فرآیند برای کاربرانی که تجربه کمتری در زمینه ارزهای دیجیتال داشتند کاملا پیچیده و تا حدودی غیرقابل دسترسی تلقی می‌شد، چرا که در گذشته تنها در کیف پول‌های پیچیده استفاده می‌شد. اما در حال حاضر با راه‌اندازی خدمات جدید استخر استخراج، این فرآیند می‌تواند خیلی ساده‌تر و سودآورتر از گذشته انجام شود.

استیکینگ دقیقا چیست؟

برای اینکه بفهمیم مکانیسم استیکینگ چگونه کار می‌کند، اول باید ببینیم امنیت بلاک چین چگونه تامین می‌شود.

معمولا امنیت هر شبکه بلاک چین به وسیله الگوریتم ریاضی تامین می‌شود که گره‌ها یا نودهای بلاک چین برای فرآیند کشف یا تایید فرآیند تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کنند که به آن مکانیسم اجماع گفته می‌شود.

نسل اول ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده از مکانیسم اجماع معروف به اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند که از شبکه پیچیده‌ای از ماینرها  برای حل معادلات پیچیده ریاضی و کشف یک بلوک جدید برای اضافه کردن به بلاک چین استفاده می‌کنند.

اما این فرآیند پر مصرف در حال جابجایی با یک مکانیسم اجماع جدیدتر به نام اثبات سهام (Proof of Stake) است، در این الگورییتم جدید از شبکه‌ای از گره‌ها بر اساس میزان اعتباری یا سهامی به اشتراک می‌گذارند برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک جدید استفاده می‌کند.

گره‌ها برای اینکه قادر به تایید اعتبار باشند باید مقداری از ارز دیجیتال را به عنوان سهم به اشتراک بگذارند. این سهام توسط شبکه قفل شده و مدت زمان معینی قابل استفاده نخواهند بود و برای اطمینان از صحت اعتبارسنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی اگر تراکنشی که به ضرر شبکه است مورد تایید قرار بگیرد این سهام به عنوان جریمه مسدود خواهد شد.

در واقع اعتباردهندگانی که کار اعتبارسنجی را به خوبی انجام دهند پاداش می‌گیرند و اعتباردهندگانی که بر خلاف اهداف شبکه کار کنند جریمه خواهند شد.

در اغلب موارد افرادی که قصد دارند در برنامه استیکینگ مشارکت کنند، توکن‌های خود را به یک اعتباردهنده مورد تایید خود واگذار می‌کنند که باعث می‌شود قدرت اعتبار دهنده افزایش یابد و در نتیجه میزان پاداشی هم که به دست می‌آورد بیشتر شود. بیشتر این پاداش‌ها بین افرادی که توکن خود را به اشتراک گذاشته بودند تقسیم می‌شود.

روش کارکرد اغلب بلاک چین‌هایی که بر اساس الگوریتم اثبات سهام کار می‌کنند تقریبا به همین شکل است، ولی ممکن است کمی در جزئیات تفاوت داشته باشند. به زبان ساده هدف همه‌ی این شبکه‌ها پشتیبانی از شبکه در ازای دادن پاداش است.

استیکینگ نیوزکریپتو

کسب پاداش با مشارکت در استیکینگ نیوزکریپتو

این مطلب راهم مطالعه کنید: استیکینگ اتریوم ۲ چیست و چگونه کار می کند؟

با وجود اینکه روش استیکینگ به سرعت در حال محبوب شدن به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری است، بسیاری از مشارکت کنندگان در آن وقتی متوجه می‌شوند سهام‌هایی که به اشتراک می‌گذراند برای چند هفته قابل معامله و جابجایی نیست اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

البته در بعضی از موارد و با ظهور استخرهایی مانند KuCoin’s Pool-X این امکان وجود خواهد داشت که هم از طریق استیکینگ پاداش کسب کنند و هم بتوانند با دارایی خود را معامله کنند.

کاربرانی که از طریق اکوسیستم Pool-X در استیکینگ مشارکت می‌کنند، بر اساس توکن یا ارزهای دیجیتالی که به اشتراک می‌گذارند، بازده سالانه دریافت می‌کنند و از طریق توکن‌های POL هم بازده اضافی دریافت می‌کنند.

POL نوعی از توکن TRC20 است که نقش مهمی را در اکوسیستم Pool-X ایفا می‌کند و به کاربرانی که در برنامه استیکینگ شرکت می‌کنند با بازخرید دارایی‌های این کاربران، نقدینگی فوری در اخیتار آن‌ها قرار می‌دهد، در حالی که توکن‌های اصلی در پلتفرم Pool-X برای پرداخت هزینه‌ها باقی می‌ماند.

مانند بسیاری از توکن‌های TRC20 این توکن‌های POL هم می‌توانند آزادانه معامله شوند یا در پلتفرم Pool-X برای استیکینگ مورد استفاده قرار بگیرند.

در حال حاضر Pool-X بیش از ۲۰ محصول مختلف در حوزه استیکینگ دارد. محدوده بازده سالانه این محصولات از ۱/۷ درصد سود سالانه برای استیکینگ EOS شروع می‌شود تا سود سالانه بیش از ۶۰ درصد در استیکینگ برای محصول ثابت نیوزکریپتو ۲۱روزه (NWC-21) است که از ۱۸ ژوئن به بازار عرضه شده است.

همچنین KuCoin به تازگی از همکاری با بسترهای آموزشی ارز دیجیتال نیوزکریپتو برای راه اندازی مسابقاتی خبر داد که در آن شرکت کنندگانی که امتیاز بالایی کسب می‌کنند به ۴۰٫۰۰۰ توکن کریپتونیوز در صندوق‌های آزمایشی دسترسی پیدا می کنند. کاربران می‌توانند از این توکن‌ها در استیکینگ نیوزکریپتو استفاده کنند و به کسب سود بدون هیچ ریسکی دست پیدا کنند.

منبع: btcmanager