معمولا تریدرها صرفنظر از جهت حرکت بازار از ۳ استراتژی برای کسب سود استفاده می‌کنند. افرادی که تازه وارد حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود فکر می‌کنند تریدرهای حرفه‌ای بیشتر وقت خود را صرف خیره شدن به صفحه نمایش می‌کند تا بازار را تجزیه و تحلیل کنند و بهترین معامله را انجام دهند. هرچند این موضوع خیلی هم دور از واقعیت نیست. در ادامه این مطلب قرار است شما را با استراتژی های ترید کردن آشنا کنیم که معمولا تریدرهای حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.

استراتژی‌ های غیر جهت دار ترید کردن

چیزی که تریدرهای حرفه‌ای را از سایر تریدرها متمایز می‌کند، خیره شدن به نمودارهای قیمتی نیست بلکه استراتژی‌های تجربه شده‌ای است که به تریدرهای حرفه‌ای این امکان را می‌دهد تا در مدت زمان طولانی در موقعیت کسب سود باشند.

بازار ارزهای دیجیتال به روندهای قیمتی پر نوسان مشهور است به صورتی که در طی یک بازه یک ساعته تا ۲۴ ساعته ممکن است قیمت یک ارز دیجیتال با افزایش یا کاهش چند رقمی مواجه شود.

به همین دلیل سرمایه‌گذاران این حوزه هم به دنبال کسب سودهای نجومی از این نوسانات هستند. شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد که  یک سرمایه‌گذار به دنبال استراتژی کسب سود ۲ درصدی در بازار ارزهای دیجیتال باشد. چرا باید یک سرمایه‌گذار به دنبال اینچنین استراتژی کم بازده‌ای برود؟ به دلیل کسب بهره مرکب (compound interest)! اگر یک تریدر بتواند به سود ماهانه ۲ درصد دست پیدا کند سود سالانه ۲۷ درصد را کسب خواهد کرد.

تریدرهای کمی وجود دارند که بتوانند با تشخیص روند صعودی یا نزولی بازار دائما به این بازده دست پیدا کنند. بنابراین داشتن استراتژی سود قابل اطمینان‌تر، سرمایه‌گذار را از فشار ناشی از ضررهای احتمالی و تلاش‌های غیرممکن برای زمان‌بندی بازار رها می‌کند.

۱. استراتژی کری ترید

یک استراتژی عالی که به نام کری ترید «Carry Trade» مشهور است شامل خرید ارز دیجیتال از بازارهای سنتی و فروش آتی آن در سررسید ثابت ماهانه است.

معاملات انتقالی یا کری ترید (Carry Trade) به سبکی از معاملات گفته می‌شود که تریدرها و سرمایه گذاران ارزی را که نرخ بهره پایینی دارد عرضه کنند یا به فروش برسانند و ارزی را که نرخ بهره بالاتری دارد را تقاضا یا خرید کنند.

نرخ سود این استراتژی را می‌توان از طریق تجزیه و تحلیل اندیکاتورهای پایه که شاخص سود سالانه ویژه بازارهای آتی هم شناخته می‌شود، محاسبه کرد.

البته این یک معامله دائمی نخواهد بود چرا که شاخص با توجه به وضعیت سرمایه‌گذاران گاوی (bullish investors) نوسان می‌کند. معمولا در این استراتژی فرصت مناسب‌تری در آلت کوین‌ها وجود دارد چرا که بر سر آن‌ها  رقابت کمتر است.

استراتژی های ترید کردن

نرخ سود سه ماهه قراردادهای آتی اتر

نمودار بالا نشان می‌دهد که چگونه اتر در اواسط ماه اوت موفق شد به بازده سالانه ۲۰ درصد دست پیدا کند، اما نکته‌ای در این نمودار وجود دارد.

این استراتژی زمانی موفق خواهد بود که ارز دیجیتال دپوزیت شده به عنوان مارجین، همان ارزی باشد که از معاملات آتی شورت شده باشد. (برخی از صرافی‌های مشتقات ارز دیجیتال به شما اجازه می‌دهند بیت کوین یا تتر را به عنوان وثیقه دپوزیت کنید.)

یک مسئله مهم که سرمایه‌گذارها باید به خاطر داشته باشند این است که برخلاف معاملات آتی دائمی، قرادادهای آتی با سررسید ثابت، دارای تاریخ انقضای تعیین شده هستند. به همین دلیل در لحظه انحلال قرارداد آتی نیاز به فروش به صورت آنی یا نقطه‌ای (spot position) هستند.

۲. ترید نرخ بودجه

یکی دیگر از استراتژی‌های غیر جهت دار ترید کردن، معاملات آپشن است که شامل چندین قرارداد انقضا و قراردادهای آتی است.

یک مثال کمتر ریسکی استفاده از ترید نرخ بودجه یا فاندینگ ریت (trade funding rate) است. قراردادهای دائمی بسته به نوع لوریج یا اهرم شامل پوزیشن لانگ یا شورت می‌شود. صرافی‌ها معمولا هر ۸ ساعت یک تخمین برای بودجه پنجره بعدی اعلام می‌کنند.

وقتی این نرخ بالا می‌رود، تریدرهای حرفه‌ای قراردادهای آتی خود را شورت کرده و همزمان آن را به صورت معامله نقطه‌ای یا آنی خریداری می‌کنند. بنابراین ریسک ضرر آن‌ها کاملا پوشش داده می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ترید روزانه چیست؟ آموزش ترید روزانه ارز دیجیتال برای مبتدیان

۳. ترید خودکار

گاهی اوقات در بازار، استراتژی‌های معامله با ریسک پایین وجود ندارد. در شرایطی از این دست حتی تریدرهای حرفه ای هم ممکن است به ریسک جهت‌دار (directional risk) فکر کنند. آنچه که این تریدرهای حرفه‌ای را از تریدرهای تازه‌کار متمایز می‌کند استفاده از معاملات خودکار (automated trading) است.

اکثر تریدرها استفاده از استاپ لاس (stop-loss) یا حد ضرر را به خوبی می‌دانند که بسیار چیز مهمی است، اما این چیزی نیست که فرصت کسب سود را ایجاد کند در واقع از ضرر شما جلوگیری می‌کند. از ابزاری مشابه می‌توان برای شروع معامله هم استفاده کند، به خصوص اگر از تریلینگ استپ (trailing stop) یا حد سفارش متحرک استفاده کنید.

استراتژی های ترید کردن

استراتژی ترید کردن با استفاده از معاملات خودکار

در مثال بالا، تریلینگ استپ پوزیشن خرید یا لانگ در قیمت ۱۲٫۹۰۰ دلار فعال خواهد شد. بنابراین تا زمانی که قیمت بازار بالاتر از ان سطح است، این پوزیشن همچنان غیرفعال خواهد بود.

زمانی که بیت کوین به آن سطح برسد، تنها پس از ۰/۸ درصد افزایش (نرخ پاسخگویی یا callback) آن را خریداری می‌کند. به این ترتیب، به محض افزایش ۱۰۳ دلاری بیت کوین، به طور خودکار خریداری می‌شود.

این استراتژی به طور مکرر توسط تریدرهای حرفه‌ای برای خودکارسازی روند سرمایه گذاری استفاده می‌شود و به طور قابل توجهی نیاز به بررسی قیمت‌ها به صورت ۲۴ ساعته را کاهش می‌دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: شورت اسکوئیز چیست و چرا تریدرها باید به آن توجه کنند؟

توصیه ما به شما این است که این استراتژی های ترید کردن را تمرین کنید تا به آن مسلط شوید: معاملات آتی carry trade، کسب سود از نرخ بودجه (funding rate) و خرید به کمک ابزار تریلینگ استپ (trailing stop). تمرکز خود را روی یادگیری معاملات غیر جهت‌دار بگذارید و درگیر تشخیص بالا و پایین شدن بازار نشوید.

اگر شما هم تجربه استفاده از این استراتژی های ترید کردن را دارید حتما تجربه و دانش خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph