در مورد توکن های غیر قابل تعویض چیزی می‌دانید؟ چشم‌هایتان را ببنید و آینده را تصور کنید. به یک فروشگاه کفش فروشی می‌روید و با ارز دیجیتال محبوب خود یک جفت کفش گران قیمت خریداری می‌کنید. شما نیازی نیست همه هزینه کفش را پرداخت کنید چرا که شما به خاطر پست‌هایی که در مورد آن کسب و کار منتشر کردید مقداری اعتبار دیجیتال کسب کرده‌اید. حالا شما کفش‌های زیبای خود را در اختیار دارید اما فروشگاه به خاطر قدردانی از شما یک توکن دیجیتال با نماد کفش‌تان به شما می‌دهد.

چه روز خوبی!  این کفش دیجیتال که دریافت کرده‌اید بسیار کمیاب است. بندهای پلاتینیومی دارد و با الماس تزیین شده است. به خانه باز می‌گردید و کنسول بازی خود را روشن می‌کنید. حالا کفش‌های دیجیتالی که در ازای خریدن کفش‌های فیزیکی دریافت کرده‌اید را از کیف پول دیجیتال خود وارد بازی می‌کنید. حالا می‌توانید بازیکن مورد علاقه خود در بازی را به این کفش‌های بسیار کمیاب مجهز کنید. بوووم! حالا بازیکن شما سریع‌تر می‌دود و احتمال آسیب دیدگی مچ پای او کاهش یافته است.

وقتی با دوستان خود مسابقه می‌دهید این بازیکن فوق‌العاده به شما کمک می‌کند تا بتوانید رقیب خود را شکست دهید. بازی به عنوان هدیه پیروزی مقداری ارز دیجیتال به شما اهدا می‌کند. شما این پیروزی دلچسب خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید و ارزهای دیجیتال بیشتری در ازای آن کسب می‌کنید.

حالا چشم‌های خود را باز کنید به دنیای وب ۳ خوش آمدید.

توکن غیرقابل تعویض

آینده تجارت با توکن غیرقابل تعویض

این مطلب راهم مطالعه کنید: مسابقه سایبورگ انجین روی پلتفرم اتریوم با جایزه ۵۰ هزار دلاری

وب ۲

خیلی هیجان‌زده نشوید ما هنوز به آن سطح نرسیده‌ایم، همچنان برای ورود به وب ۳ نیاز به ایجاد زیرساخت‌های ضروری داریم.

حالا بیایید دست از خیال‌پردازی برداریم و درباره وضعیت فعلی صحبت کنیم. وارد یک فروشگاه می‌شویم و کالایی را خریداری می‌کنیم. پس از آنکه هزینه کالا را به صورت نقدی یا با کارت اعتباری پرداخت کردیم، صندوقدار رسید خرید را به ما تحویل می‌دهد. یا وقتی که از یک بنگاه معاملات ملکی ساختمانی را خریداری می‌کنید یک سند به شما تحویل داده می‌شود. در واقع هر خرید یا تراکنشی که انجام می‌دهیم نیاز به یک سند یا مدرک دارد که در حال حاضر روی کاغذ ثبت می‌شود. اما راه دیگری هم برای این کار وجود دارد یک پایگاه داده عمومی و متن باز که به نام «بلاک چین» شناخته می‌شود.

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا لایت کوین از فناوری بلاک چین به عنوان یک پلتفرم پایدار برای انجام معامله و ثبت و ذخیره داده‌های تراکنش استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید یک کیف پول دیجیتال یا والت ایجاد کنید و از آن برای خرید یا انتقال ارزهای دیجیتال به سراسر جهان بدون هیچ مانعی استفاده کنید.

پایگاه‌های داده مدرن ماشین‌های بسیاری قدرتمندی هستند که می‌توانند میلیون‌ها تراکنش را در ثانیه پردازش کنند. البته بلاک چین تنها برای فرستادن بیت کوین برای خواهرتان در روز تولدش نیست بلکه کاربردهای بسیار بیشتری دارد.

اما هدف ما از این همه مقدمه چینی این است که بفهمیم توکن غیر قابل تعویض یا (nonfungible token) چیست.

توکن غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

اگر شخصی به شما بگوید یک بیت کوین به شما خواهد داد، قطعا شما از او نخواهید پرسید، کدام بیت کوین؟ چرا که با وجود اینکه قیمت بیت کوین در هر معامله ممکن است تغییر کند اما نام  بیت کوین برای همه یک معنی را می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید بیت کوین خود را با بیت کوین دیگر تعویض کنید.

اما اگر شخصی به شما بگوید یک ساختمان به شما خواهم داد، شما قطعا از او خواهید پرسید، کدام ساختمان؟ چرا که همه ساختمان‌ها مشابه هم نیستند و باهم تفاوت دارند. حتی ساختمان‌هایی که از روی یک نقشه ساخته شوند هم ممکن است با هم متفاوت باشند. از آنجایی که هر خانه منحصربه‌فرد است هزینه خرید یا رهن آن هم با سایر ساختمان‌ها متفاوت است.

خب اگر به تفاوت یک بیت کوین و یک ساختمان پی بردید باید بگوییم که بیت کوین یک دارایی قابل تعویض (fungible) و ساختمان یک دارایی غیرقابل تعویض (nonfungible) است و حتی با دارایی هم نام و هم شکل هم قابل تعویض نیست.

توکن غیر قابل تعویض

تفاوت توکن قابل تعویض و غیر قابل تعویض

این مطلب راهم مطالعه کنید: درآمد میلیون دلاری بازی‌ های بلاک چینی

روی بلاک چین به طور کلی دو نوع توکن قابل ردیابی است. توکن‌های قابل تعویض شامل ارزهایی که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد نیستند و ما تنها به تعداد و مالکیت آن‌ها اهمیت می‌دهیم. توکن‌های غیرقابل تعویض که از جنبه ویژگی‌هایی مانند حق مالکیت، زمان خرید، شواهد معامله، کمیاب بودن، آمار و ارقام و میلیون‌های ویژگی دیگر کاملا منحصربه‌فرد هستند.

توکن‌های غیرقابل تعویض که به صورت مخفف به آن‌ها NFT هم گفته می‌شود، می‌توانند به عنوان سند یا رسید هم مورد استفاده قرار بگیرند. فرض کنید دفعه بعد که به خرید می‌روید و هزینه کالای خود را با ارز دیجیتال پرداخت می‌کنید به جای رسید توکن غیرقابل تعویض دریافت کنید.

این توکن‌ها می‌توانند به عنوان حق مالکیت هم محسوب شوند. بای مثال اگر یک تصویر را خریداری کنید و بخواهید از آن استفاده تجاری کنید باید توکن‌هایی که حق مالکیت آن‌ را به شما منتقل می‌کند هم در اختیار داشته باشید. اگر شرکت یا شخص صاحب آن عکس متوجه شود شما از عکس آن‌ها استفاده کردید،  NFT که در اختیار شماست نشان می‌دهد شما حق استفاده از آن تصویر را خریداری کرده‌اید.

همچنین وقتی یک خودروی جدید خریداری می‌کنید هم می‌توانید یک NFT دریافت کنید. به این ترتیب وجود NFT ثایت می‌کند که شما مالک حقیقی آن خودرو هستید. دیگر نیازی به داشتن سند مالکیت ندارید، با وجود یک پایگاه داده عمومی همه می‌توانند ببیند که شما مالک حقیقی آن خودرو هستید.

آینده دنیای تجارت با توکن های غیر قابل تعویض

دنیای ارزهای دیجیتال در حال حاضر دنیای بی‌رحمی است، در طی یک دقیقه ممکن است ارزش توکن‌های سقوط کند و شما از خودتان بپرسید آیا جان سالم از آن به در خواهید برد؟ و یک دقیقه بعد آنقدر رشد کند شما نتوانید باور کنید.

هرچند این صنعت هنوز نوپا محسوب می‌شود و باید موانع زیادی را از پیش رو بردارد اما بلاک چین‌های توزیع شده (distributed blockchains) به سرعت در راه توسعه هستند و کسب و کارهای زیادی روی این بلاک چین‌ها راه‌اندازی می‌شود. پس از استقرار یک کسب و کار روی بلاک چین، صاحبان کسب و کار می‌توانند تراکنش‌ها را جزئیات و توکن‌های منحصربه‌فرد ردیابی کنند و این توکن‌ها به راحتی در شبکه‌های گسترده و به هم پیوسته قابل انتقال هستند.

با توسعه این صنعت شما قادر خواهید بود، هنگام بازی توکن کسب کنید، حق مالکیت دیجیتالی اثر هنری مورد علاقه خود را بخرید، برای فرزندتان در روز تولدش ارز دیجیتال هدیه بدهید و ببینید بلاک چین و توکن‌های غیرقابل تعویض چگونه دنیای تجارت را متحول می‌کند.

نظر شما درباره آینده تجارت چیست؟ آیا ارزهای دیجیتال و توکن های غیر قابل تعویض می‌توانند دنیای تجارت و کسب و کار را تغییر دهند؟ در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم.

منبع: cointelegraph