بهینه سازی بیت کوین در بیت کوین کور طرحی است که اولین بار توسط هال فینی (Hal Finney) پیشنهاد شده و پس از آزمایش‌های موفق در انتظار اجرایی شدن است. در این مقاله از کوین نیک به سراغ این موضوع رفته‌ایم.

امروز اختراع ثبت شده‌ مربوط به عملیات رمزنگاری روی منحنی‌های بیضوی، منقضی شده است. روشی که توسط گالنت (Gallant)، لمبرت (Lambert) و ونستون (Vanstone) ابداع شد و به تکنیک GLV Endorphism شناخته می‌شود؛ و حالا می‌تواند در برنامه بیت کوین کور (Bitcoin Core) فعال‌سازی شود تا سرعت و کارایی تایید امضای بیت کوین را بهبود ببخشد.

هال فینی، روش GLV Endomorphism و اختراع‌های ثبت شده

استفاده از روش GLV Endomorphism اولین بار توسط هال فینی کشف شد. او یکی از اولین دست‌اندرکاران بیت کوین است و اولین شخصی است که از ساتوشی ناکاموتو تراکنش بیت کوین دریافت کرد.

هال فینی در پستی که در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۱ در سایت bitcointalk.org منتشر کرد، اشاره کرد که مطالعه راهنمای رمزنگاری منحنی بیضوی (Elliptic Curve Cryptography) که توسط هنکرسون (Hankerson)، منزس (Menezes) و ونستون (Vanstone) نوشته شده، الهام‌بخش او برای آزمایش این تکنیک بوده است. آزمایش‌های اولیه او امیدوار کننده بود و افزایش ۲۵ درصدی را در بهینه سازی تایید امضا، نشان می‌داد.

از آن زمان، این قابلیت به برنامه بیت کوین کور اضافه شده، اما هنوز فعال نشده است؛ آن هم به دلیل وجود حق ثبت اختراع رمزنگاری که در ۲۳ دسامبر ۱۹۹۹ ثبت شده است.

بهینه سازی بیت کوین در بیت کوین کور و توسعه کتابخانه libsecp256k1

اندرو پوئلسترا (Andrew Poelstra) از کمپانی بلاک استریم (Blockstream) به BTC Times گفته است:

اجرای این روش یکی از انگیزه‌های اصلی توسعه کتابخانه libsecp256k1 (در گیت هاب) بود، که جایگزین تمام استفاده‌های رمزنگارانه از OpenSSL در بیت کوین کور شد. اما به دلیل نگرانی‌های مربوط به حق ثبت اختراع، بصورت پیش‌فرض در بیت کوین کور غیرفعال شده بود.

با انقضای تاریخ حق ثبت اختراع، توسعه‌دهندگان بیت کوین به‌سرعت برای فعال سازی GLV Endomorphism دست به‌کار خواهند شد؛ این قابلیت در مدت توسعه کتابخانه libsecp256k1  با دقت بالایی تست شده بود که نشان دهد، بهینه‌سازی به خوبی آزمایش شده است و به اندازه سایر بخش‌های کتابخانه به تکامل رسیده است.

به محض بهینه سازی بیت کوین در بیت کوین کور، نودها باید انتظار کاهش چشم‌گیری در مصرف مداوم منابع داشته باشند. به دلیل اینکه بیت کوین کور از روش جدیدی برای تایید امضای تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت ۵۴۰٫۰۰۰ دلار برای بیت کوین توسط یک تریدر ناشناس

پیتر ویل (Pieter Wuille) از Chaincode Labs گفته است: «به محض رسیدن به این موقعیت، نودها باید تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید را تایید کنند و همه آن‌ها شاهد تاثیر مستقیم بر کاهش استفاده از قدرت CPU خواهند بود.»

دکتر آدام بک (Adam Back) از کمپانی بلاک استریم اظهار داشت: «این بهبود عملکرد برای استفاده در بیت کوین، اولین بار توسط هال فینی مورد توجه قرار گرفت. هرچند او دیگر همراه ما نیست، ولی سهم او در این دستاورد هنوز حس می‌شود.»

انتظار می‌رود استفاده از روش GLV Endomorphism با انتشار نسخه بعدی Core فعال شود.

منبع: btctimes.com