برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در پاکستان و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در جمهوری اسلامی پاکستان

نام کشور به انگلیسی Pakistan
پایتخت اسلام‌آباد (Islamabad)
مساحت ۸۸۱٫۹۱۳ کیلومتر مربع
جمعیت ۲۱۲٫۲۲۸٫۲۸۶میلیون نفر
زبان اردو
واحد پول روپیه پاکتان (PKR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال غیر مجاز
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر مجاز
ICO غیر مجاز
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال غیر مجاز
خرید و فروش ارز دیجیتال غیر مجاز
استفاده از بلاک چین غیر مجاز

موقعیت کشور

پاکستان با نام رسمی جمهوری اسلامی پاکستان، کشوری در جنوب آسیا است و دومین کشور از نظر تعداد مسلمانان محسوب می‌شود. جمهوری فدرال پاکستان، از لحاظ بزرگی نیروهای مسلح در رتبه هفتم دنیا قرار دارد. همچنین با نزدیک به ۲۱۲ میلیون نفر جمعیت، پاکستان پنجمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در گرجستان

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در پاکستان

طبق قوانین ارزهای دیجیتال در پاکستان، خرید و فروش بیت کوین در این کشور قانونی نیست. دولت پاکستان در سال ۲۰۱۸، طی لایحه‌ای، خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد. اگرچه می‌توان از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت، اما به طور کلی رمزارزها در این کشور ممنوع هستند.

بانک مرکزی پاکستان تمامی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، آلت کوین‌ها و توکن‌های ICO را ممنوع اعلام کرد. پس از این لایحه، تمامی موسسات مالی و خدمات پولی، واسطه‌ها و بانک‌ها، موظف شدند تا تمامی تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را متوقف کنند.

فعالیت شرکت‌های مرتبط با ارز دیجیتال در پاکستان

ارز دیجیتال در پاکستان

متاسفانه دولت پاکستان به طور دقیق مشخص نکرده است که آیا مالکیت ارزهای دیجیتال توسط اشخاص هم ممنوع است یا نه. اما به طور کلی صرافی‌ها نمی‌توانند به طور رسمی به این کشور خدمات دهی کنند و هیچ فرد حقیقی و حقوقی قادر نیست از ارزهای دیجیتال در گردش مالی این کشور بهره ببرد. با این حال به نظر می‌رسد مردم پاکستان از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز به داد و ستد ارزهای دیجیتال می‌پردازند. چرا که حتی با وجود ممنوع شدن ارزهای دیجیتال، محبوبیت بیت کوین در این کشور افزایش پیدا کرده است.

فعالیت شرکت‌های مرتبط با ارز دیجیتال در پاکستان

در بروزرسانی قانون گذاری ارز دیجیتال در پاکستان در سال ۲۰۱۹، دولت این کشور تصمیم گرفت تا قانون تازه‌ای را برای شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال ایجاد کند. به همین دلیل، پاکستان موسسه‌ پول‌ الکترونیکی (Electronic Money Institutions) را تاسیس کرد. این موسسه تحت توصیه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تاسیس شد. گروه ویژه اقدام مالی، یک سازمان بین دولتی است که مقر آن در شهر پاریس کشور فرانسه قرار دارد و هدف آن‌ها مبارزه با پولشویی و دیگر نقض‌های مالی است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در قطر

بر اساس این چارچوب جدید قانون گذاری ارز دیجیتال در پاکستان به منظور مدیریت شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، شرکت‌ها موظف هستند پیش از فعالیت خود، صاحب سرمایه تعیین شده توسط این سازمان باشند. همچنین این شرکت‌ها باید تحت امنیت مناسبی قرار داشته باشند و مدیریت ریسک و آگاه‌سازی مشتریان را در دستور کار خود قرار دهند.

البته به نظر نمی‌رسد این قانون به نسخه نهایی خود رسیده باشد. چرا که از یک طرف ممنوعیت ارزهای دیجیتال در این کشور و از طرفی دیگر، قانون‌گذاری جدید رمزارزها در خصوص فعالیت شرکت‌ها، با هم تناقض دارد.

بانک مرکزی پاکستان در حال مطالعه ارز دیجیتال ملی

 رئیس بانک دولتی پاکستان، اظهار داشت که این مؤسسه به دقت در حال بررسی امکاناتی است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) فراهم می‌کنند. وی افزود که بانک مرکزی قبلاً چراغ سبزی را برای چارچوبی روشن کرده که در آن بانک‌های دیجیتال می‌توانند در پاکستان فعالیت خود را آغاز کنند. بانک‌هایی که االزاماً نیازی به دفاتر فیزیکی ندارند.

رییس بانک مرکزی پاکستان از شرکت Stripe، بزرگترین شرکت فین تک جهان و علاقه آن به بازار پاکستان، استقبال کرد. بانک دولتی پاکستان در بهار سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که قصد دارد CBDC خود را تا سال ۲۰۲۵ صادر کند. قانون‌گذاران منطقه‌ای پاکستان، با قطعنامه‌ای که اخیراً در شمال غرب این کشور تصویب کرده، از جنبش بیشتر در جبهه غیرمتمرکز ارز دیجیتال حمایت کرده‌ و از دولت خواسته‌اند استخراج ارزهای دیجیتال را در این کشور قانونی کند.

منبع: ۹۹bitcoins ، Bitcoin Magazine