حکومت یکی از چهار ایالت پاکستان به نام خیبر پاختونخوا (Khber Pakhtunkhwa) یا KP از راه‌اندازی دو مزرعه استخراج بیت کوین متعلق به دولت خبر داد و این خبر از طریق یک رسانه محلی به نام بولنیوز (BOLNews) گزارش شد.

این اقدام یکی از اولین مواردی است که دولت از بودجه خود برای استخراج بیت کوین (و کسب سود از آن) استفاده می‌کند.

تلاش مقامات محلی برای قانونی کردن ارز دیجیتال

ضیاءالله بنگاش (Ziaullah Bangash) مشاور وزیر ایالت KP در فناوری اطلاعات، گفت: «لایحه‌ای قانونی در حمایت از چنین عملیاتی در مجلس ایالت تصویب شده است. یک گواهی عدم اشکال هم بصورت جداگانه تصویب شد که به افراد اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال شخصی خود را راه‌اندازی و صادر کنند، بدون اینکه از عواقب قانونی آن بترسند.»

موضع پاکستان در برابر بیت کوین مشابه سایر کشورها بوده است. این بخش همچنان در بوروکراسی و تشریفات اداری گیر کرده است، اما حکومت‌های محلی و افراد به آهستگی برای تنظیم مقرراتی تلاش کردند که می‌تواند به خزانه دولت کمک کند؛ چیزی که به پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال هم کمک می‌کند.

حکومت KP تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده است. طبیعت خنک و کوهستانی این ایالت به استخراج بیت کوین کمک می‌کند. دستگاه‌هایی که در هر ثانیه هزاران محاسبه را انجام می‌دهند تا شبکه بیت کوین برقرار باشد، در این فرآیند مصرف انرژی زیادی دارند که در عوض به اقتصاد محلی کمک می‌کنند.

در سال گذشته، مقامات مجلس ایالت KP، به رهبری بنگاش، مصوبه‌ای برای قانونی کردن استخراج بیت کوین و حق مالکیت در سراسر کشور، به دولت مرکزی پاکستان انتقال دادند. در مصوبه آمده بود: «ما از دولت مرکزی تقاضا داریم تا با دقت پیشنهاد ما برای قانونی کردن ارز دیجیتال را مورد توجه قرار دهد.»

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در پاکستان

استخراج بیت کوین در بخش خصوصی پاکستان

مزرعه استخراج بیت کوین در پاکستان

توییت وقار زاکا در مورد راه‌اندازی مزرعه استخراج بیت کوین

در این میان، تحول در حالی صورت گرفت که یکی از اولین مزرعه‌های استخراج متعلق به بخش خصوصی کشور توسط  وقار زاکا (Waqar Zaka)، راه‌اندازی شده بود. او یک اینفلوئنسر حوزه ارزهای دیجیتال است، که به‌خاطر فعالیت‌هایش در این حوزه در پاکستان شناخته شده است.

زاکا در تشکر از بنگاش برای حمایت قانونی در توییتی نوشت: «پس از سال‌ها تلاش و تقلا، اکنون بزرگ‌ترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال را راه‌اندازی می‌کنم، جایی که همه شما می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید و کسب سود کنید.»

روی آوردن به استخراج بیت کوین به عنوان یک منبع برای کسب درآمد و رشد اقتصادی به کلی بی‌‌سابقه نیست. سال گذشته، دولت مرکزی ایران گفت که برای تامین بودجه واردات و تسهیل تجارت از استخراج‌کنندگان در این کشور، بیت کوین خریداری می‌کند.

نظرات و پیشنهادات خود را از طریق وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Decrypt