این روز‌ها در هر آمار و ارقامی از بیت کوین، صحبتی هم از هاوینگ آن در میان است. اما هاوینگ بیت کوین چیست و چرا تا این حد در قیمت این ارز دیجیتال نقش دارد؟ در طی ماه‌های گذشته، اگر اخبار و آمار مرتبط با بیت کوین را دنبال کرده باشید، قطعا بارها و بارها با کلمه‌ای به نام هاوینگ رو‌به‌رو شده‌اید. اما سوال اینجاست که هاوینگ بیت کوین چیست و چرا این روزها این‌قدر از آن صحبت می‌شود؟ چرا در هر آمار و ارقامی، حداقل یک بار به نام آن اشاره شده است؟ هاوینگ بیت کوین چیست که همیشه یک پای ثابت پیشبینی‌های قیمت آینده این ارز دیجیتال محبوب است؟

با کوین نیک همراه باشید تا ببینیم هاوینگ بیت کوین چیست و چه انتظاری باید از ان داشته باشیم. بررسی خواهیم کرد که هاوینگ قرار است چه بلایی سر بیت کوین بیاورد و چه نقشی در تعیین قیمت آن دارد.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه اهمیتی دارد؟

یک هاوینگ بیت کوین (Halving) رویدادی است که پس از وقوع آن، پاداش استخراج هر بلوک جدید در بلاک چین بیت کوین، نصف می‌شود. به این معنی که ماینرها ۵۰ درصد کمتر از قبل برای تایید هر تراکنش پاداش می‌گیرند. این رویداد به گونه‌ای تنظیم شده که پس از یافتن هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلوک رخ دهد (تقریبا هر ۴ سال یکبار) تا زمانی که تمامی ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود.

هاوینگ بیت کوین از این جهت برای افراد حاضر در این صنعت، مخصوصاً معامله‌گران اهمیت دارد چرا که باعث کاهش تعداد بیت کوین‌های جدید در شبکه می‌شود. زمانی که عرضه برای سکه‌های جدید کم باشد، اگر تقاضا همچنان بالا باشد، قیمت هر بیت کوین چندین برابر خواهد شد. در هاوینگ گذشته، حتی ماه‌ها قبل و بعد از آن رویداد، همچنان قیمت بیت کوین پر از نوسان بود و حرکت رو به بالایی را تجربه کرد. شرایط حول محور هر هاوینگ متفاوت است و تقاضا برای این ارز دیجیتال در این دوران می‌تواند با نوسانات زیادی همراه باشد.

زمان هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰؛ هاوینگ بیت کوین چه زمانی رخ می‌دهد؟

انتظار می‌رود هاوینگ بعدی بیت کوین در تاریخ ۱۸ می ۲۰۲۰ (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹) رخ دهد، درست زمانی که تعداد بلوک‌ها به ۶۳۰ هزار برسد. پس از این رویداد، پاداش هر بلوک از ۱۲٫۵ به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر هنوز زمان کاملا دقیق هاوینگ بیت کوین مشخص نیست، چرا که ایجاد هر بلوک زمان‌ ثابتی ندارد؛ به طور میانگین هر ۱۰ دقیقه، یک بلوک ایجاد می‌شود.

رویدادهای هاوینگ بیت کوین در طول تاریخ

رویداد تاریخ تعداد بلوک پاداش بلوک تعداد بیت کوین‌‌های جدید بین هر رویداد
عرضه بیت کوین ۱۴ دی ۱۳۸۷ ۰ ۵۰ بیت کوین جدید ۱۰٫۵۰۰٫۰۰۰ بیت کوین
هاوینگ اول ۸ آذر ۱۳۹۱ ۲۱۰٫۰۰۰ ۲۵ بیت کوین جدید ۵٫۲۵۰٫۰۰۰ بیت کوین
هاوینگ دوم ۱۹ تیر ۱۳۹۵ ۴۲۰٫۰۰۰ ۱۲٫۵ بیت کوین جدید ۲٫۶۲۵٫۰۰۰ بیت کوین
هاوینگ سوم ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
(زمان تقریبی)
۶۳۰٫۰۰۰ ۶٫۲۵ بیت کوین جدید ۱٫۳۱۲٫۵۰۰ بیت کوین
هاوینگ چهارم سال ۱۴۰۳
(زمان تقریبی)
۷۴۰٫۰۰۰ ۳٫۱۲۵ بیت کوین جدید ۶۵۶٫۲۵۰ بیت کوین
هاوینگ پنجم سال ۱۴۰۷
(زمان تقریبی)
۸۵۰٫۰۰۰ ۱٫۵۶۲۵ ۳۲۸٫۱۲۵ بیت کوین

این فهرست، تمامی هاوینگ‌ها و پاداش‌های بیت کوین را نشان نمی‌دهد. از ان جایی که ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد و هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلوک یک هاوینگ رخ می‌دهد، بنابراین این رویدادها تا سال ۲۱۴۰ به طول خواهد انجامید.

در هاوینگ گذشته بیت کوین چه اتفاقی رخ داد؟

پاداش بیت کوین در ۹ جولای سال ۲۰۱۶ (۱۹ تیر ۱۳۹۵) در دومین هاوینگ بیت کوین نصف شد. پیش از آن رویداد، ماینرها برای هر بلوک ۲۵ بیت کوین پاداش می‌گرفتند، اما پس از آن، این پاداش به ۱۲٫۵ رسید. یک ماه قبل از وقوع این رویداد، قیمت بیت کوین از ۵۷۶ دلار به ۶۵۰ دلار رسید. با وجود نوسانات بالا، قیمت بیت کوین روند صعودی ادامه‌داری را طی کرد، به طوری که در یک سال، به قیمت ۲۵۲۶ دلار در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۷ پرواز کرد.

الگوی مشابه‌ای هم در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ در اولین هاوینگ بیت کوین رخ داد. زمانی که پاداش هر بلوک از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ بیت کوین رسید. قیمت بیت کوین یک ماه قبل از وقوع هاوینگ، از ۱۱ دلار به ۱۲ دلار رسید و به مدت یک سال قیمت آن در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ به ۱۰۳۸ دلار صعود کرد.

چطور هاوینگ بیت کوین روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد؟

هنوز کاملا واضح نیست که سومین هاوینگ بیت کوین چطور و تا چه حد روی قیمت این ارز دیجیتال تاثیر خواهد گذاشت. خیلی از فعالان این حوزه بر این باور هستند که همان الگوی ۲ هاوینگ گذشته، در سومین هاوینگ هم دیده خواهد شد: افزایش قیمت در چندین روز یا چند هفته مانده به وقوع رویداد و افزایش ادامه‌دار قیمت پس از آن.

هرچند، هر افزایش قیمتی کاملا بستگی به میزان تقاضا دارد. این چگونگی تقاضای بیت کوین است که باعث می‌شود شرایط آن پس از هاوینگ شکل بگیرد. اما از آن جایی که بازار بیت کوین نسبت به ۴ و ۸ سال گذشته بالغ‌تر شده است، نمی‌توان دقیقاً گفت که میزان تقاضا، لزوما به معنی افزایش قیمت یا ثبات آن خواهد بود. در سال ۲۰۲۰، عناصر بسیار زیادی خواهند بود که روی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ تاثیر خواهند گذاشت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش‌ بینی مدیرعامل صندوق پوشش ریسک رمزارز در مورد شوک عرضه پس از هاوینگ بیت کوین

بعد از نصف شدن پاداش بیت کوین، چه بر سر ماینرها خواهد آمد؟

هنگامی که پاداش بلوک‌ها نصف شود، برخی از کاربران با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهند شد که استخراج بیت کوین به دلیل هزینه‌هایی نظیر برق و سخت‌افزار، دیگر به صرفه نیست. اگر قیمت بیت کوین به آن اندازه‌ای که باید افزایش پیدا نکند و نتواند هزینه‌ها را جبران کند، برخی ماینرها استخراج را کنار خواهند گذاشت. اما هر اتفاقی که رخ دهد، به نظر نمی‌رسد تغییری در سرعت استخراج هر بلوک رخ دهد، چرا که نرم‌افزارها به صورت خودکار سختی تایید هر تراکنش را در یک نرخ ثابت حفظ خواهند کرد.

وقتی همه ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شوند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

وقتی تمامی ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود، ماینرها دیگر هیچ بیت کوین جدیدی برای تایید هر بلوک دریافت نخواهند کرد. هرچند، آنها هزینه هر تراکنش را همچنان دریافت می‌کنند؛ این تنها تشویق آن‌ها برای ادامه تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین خواهد بود. اما از حالا در مورد این که پس از استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین چه اتفاقی رخ داد، نمی‌توان حرف دقیقی به میان آورد. این اتفاق بیش از ۱۰۰ سال دیگر (سال ۲۱۴۰) رخ می‌دهد و هیچ شخصی نمی‌داند بازار ارزهای دیجیتال یا حتی شرایط دنیا به چه صورت خواهد بود.