اپلیکیشن کالیبرا (calibra) امکان جالبی را برای مسافران خطوط هوایی که به هر دلیلی با تاخیر در پروازهایشان مواجه شده‌اند فراهم کرده است. در این مطلب کوین نیک، شما را با این اپلیکیشن و راه حلش برای پرداخت بیت کوین به مسافران آشنا می‌کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۴ اپلیکیشن خرید و فروش ارز دیجیتال با موبایل

بیماری کرونا باعث آشفتگی‌های بسیاری در صنعت خطوط هوایی جهان شده است. به همین دلیل هر روزه شاهد لغو یا تاخیر در پروازها هستیم. در این میان، یک استارتاپ بلغارستانی گزینه‌ای را برای مسافران فراهم کرده است تا از طریق آن بتوانند به جبران خسارت‌های خود بپردازند.

این مسافران می‌توانند از طریق اپلیکیشن کالیبرا، خسارتی را که از لغو یا تاخیر بیش از یک ساعته پروازها متحمل شده‌اند، جبران کنند. این کار با در دسترس قرار دادن امکان پرداخت رمزارز به عنوان خسارت، انجام می‌گیرد.

البته قیمت بیت کوین همواره در نوسان است. پس مسافران می‌توانند این امکان را در روزی که پروازشان را رزرو می‌کنند فعال نمایند تا در صورت لغو یا تاخیر در پرواز، معادل قیمت بیت کوین در همان روز پرواز، ادعای خسارت کنند.

برای مثال، فرض کنید که هفته قبل پروازی را رزرو کرده و از طریق اپلیکیشن کالیبرا، امکان پرداخت خسارت با بیت کوین که در آن روز به قیمت ۱۱ هزار دلار معامله می‌شود را فعال کرده‌اید. اما در روز پرواز، قیمت بیت کوین از مرز ۱۲ هزار دلار می‌گذرد. بنابراین شما در صورت تاخیر در پرواز، مقداری بیت کوین به قیمت روز دریافت می‌کنید. کالیبرا ادعا کرده است که پرداخت این خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی را بدون توجه به دلیل تاخیر یا لغو پروازها، تضمین می‌کند.

پرداخت بیت کوین در صورت تاخیر در پرواز

یک استارتاپ بلغارستانی به مسافران به عنوان غرامت بیت کوین می دهد

قوانین اتحادیه اروپا

در اتحادیه اروپا، شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند در صورت تاخیر حداقل ۳ ساعته، به جبران خسارت وارده به مسافران خود بپردازند. برنامه کالیبرا در همین راستا و برای جبران خسارت وارد شده به مسافران عمل می‌کند. با کمک این برنامه، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند مبلغ مورد نظر را در قالب بیت کوین به حساب همه مشتریان واریز کنند. طبق آمار این استارتاپ، احتمال تاخیر ۹۰ دقیقه‌ا‌ی در پرواز، تا ۳۰ برابر بیشتر از احتمال وقوع تاخیرهای ۳ ساعته است.

در فرانسه، شرکت بیمه AXA، از روشی مشابه استفاده کرده است. به این شکل که با کمک فرایند مبتنی بر بلاکچین، به جبران خسارت مسافرانی می‌پردازد که با تاخیر بیش از ۲ ساعت در فرودگاه مواجه شده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بانک مرکزی اروپا به دنبال یوروی دیجیتال

احتمالا می‌دانید که به دلیل انتشار ویروس کرونا، میزان مسافرت‌های زمینی و هوایی بسیار کمتر شده است. به طوری که طبق آمار OAG، از تاریخ ۱۰ آگوست به بعد، تعداد مسافرت‌های هوایی در سرتاسر جهان تا ۴۷/۹ درصد کاهش داشته است. در همین زمان، پروازهای خروجی از کشورهای سنگاپور و هنگ‌کنگ هم تا ۹۱ درصد کمتر شده است.

منبع: cointelegraph