برخی معتقدند بیت کوین در مقام محبوب‌ترین رمزارز موجود، مطمئن‌ترین پول اینترنتی در دنیا است. یک شخص با در نظر گرفتن ملاحظات مناسب و بدون اینکه هیچ یک از اطلاعات حساسش از طریق حساب بیت کوین یا کیف پول افشا شود می‌تواند این رمزارز را به فردی بپردازد یا آن را از کسی دریافت کند. معاملات رمزارزهای دیگری مانند لایت کوین و ریپل هم رو به افزایش است.  

مقبولیت رو به افزایش بیت کوین و سایر رمزارزها باعث شده بسیاری از کسب‌وکارها خدمات مربوط به پرداخت و دریافت رمزارز را به مشتریان و مخاطبانشان ارائه دهند.

به لطف این خدمات پرداخت، شما می‌توانید در یک کافی‌شاپ در ازای قهوه‌ای که سفارش دادید با اسکن کد QR فروشگاه، روی موبایلتان هزینه را به صورت رمزارز پرداخت کنید، یا می‌توانید یک لپ‌تاپ گران‌قیمت از یک کمپانی بزرگ و معروف مثل دل را به روش پرداخت با بیت کوین بخرید.

در این مقاله از کوین نیک قصد داریم نحوه کار سرویس‌های پرداخت با بیت کوین و مزایا و هزینه‌های مرتبطی که کاربران باید از آن آگاه باشند را به شما توضیح دهیم و نشان بدهیم که آیا این سرویس‎ها برای سیستم‌های پرداخت مبتنی بر ارزهای فیات تهدید محسوب می‌شوند یا خیر.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

خدمات پرداخت با بیت کوین به چه معنا است؟

به طور کلی، سرویس‌های پرداخت با بیت کوین یا سرویس‎های بازرگانی بیت کوین، کسبه و تاجران را قادر می‌سازد تا در ازای کالا یا خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند از آن‌ها بیت کوین دریافت کنند.

این کار درست شبیه سرویس پرداخت دبیت کارت یا پردازش کارت‌های اعتباری استاندارد است.

برای مثال، شما برای خرید، از فروشگاه والمارت بازدید می‌کنید، کارت اعتباری خود را به بخش صندوق ارائه داده و رمز را می‌زنید تا پرداخت مورد نظر شما انجام شود. به همین شکل، شما می‌توانید یک خرید آنلاین از وب‌سایت والمارت داشته باشید و با استفاده از وارد کردن اطلاعات همان کارت اعتباری در صفحه پرداخت وب‌سایت به صورت اینترنتی پرداخت را انجام دهید.

سرویس پرداخت با بیت کوین

خدمات پرداخت با بیت کوین

در هر دو صورت (کشیدن کارت در دستگاه کارت‌خوان یا خرید از طریق پرتال وب به صورت آنلاین)، در پشت صحنه یک سیستم خدمات پرداخت وجود دارد که به منظور پرداخت، کار تایید هویت و پردازش کارت اعتباری را انجام می‌دهد. سرویس پرداخت با ضبط و ثبت جزئیات پرداخت و تایید اعتبار به صورت محرمانه و دقیق، امکان انتقال پول از حساب شما به حساب فروشگاه را فراهم می‌آورد و به تمام ذینفعان اطلاع می‌دهد که عملیات با موفقیت صورت گرفته است.

سرویس‌های پرداخت با بیت کوین هم به همین شکل کار می‌کنند. این سرویس‌ها برای پردازش پرداخت‌های بیت کوین همچون یک لایه‌ی واسطه‌ای بین پرداخت کننده و دریافت کننده عمل می‌کنند، این عملیات شامل ثبت تراکنش‌ها روی دفترچه عمومی بلاکچین هم می‌شود.

سرویس پرداخت با بیت کوین به تاجران اجازه می‌دهد تا پرداخت با بیت کوین را چه به صورت آنلاین و چه در محل بپذیرند آن هم بدون اینکه خریدار یا فروشنده درباره فرایند پیچیده‌ای که در پشت پرده پرداخت‌های بیت کوین جریان دارد به خود نگرانی راه دهند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

نحوه کار سرویس پرداخت با بیت کوین به چه صورت است؟

تمام سرویس‌های محبوب پرداخت با بیت کوین برای قبول پرداخت به این شکل چندین واسطه را در اختیار تاجران قرار می‌دهند. این واسطه‌ها شامل پلتفرم‌های تجارت الکترونیک متنوعی مانند شاپیفای (Shopify)، پرستاشاپ (PrestaShop) و مگنتو (Magneto)؛ پرداخت با  سیستم‌های کارت‌خوان مانند سافت تاچ (Soft Touch) و دی‌سی پی‌او‌اس (DC POS) و پرداخت مستقیم از طریق راهکارهای حسابداری محبوبی مانند هاست بیل (Host Bill) و اینوویس نینجا (Invoice Ninja) است.

در این سرویس‌ها راهکارهایی هم وجود دارد که می‌توان از طریق آن کمک‌های مالی دریافت کرد این راهکارها شامل ادغام با سرویس‌های اهدا مانند نشنال بیلدر (National Builder) و تارگتد ویکتوری (Targeted Victory) است. توسعه دهندگان برنامه می‌توانند در Android SDK و iOS SDK، کارکردهای آماده به کار و کتابخانه‌های کد را پیدا کرده و با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا، پرل و پی‌اچ‌پی شرایطی را ایجاد کنند که پرداخت با بیت کوین از طریق اپلیکیشن‌ها و پرتال‌های آن‌ها امکان‌پذیر شود.

در اصل، هر کسی که برای سرویس‌های تجارت بیت کوین ثبت نام می‎کند می‎تواند پرداختی مشتریان خود را از طریق تمامی واسطه‌های موجود در دنیا به صورت بیت کوین دریافت کند. حتی یک کودک باهوش در کشوری آفریقایی هم می‌تواند یک اپلیکیشن اندروید عالی بسازد و با استفاده از ادغام برنامه با Android SDK به وسیله آن از کاربران سرتاسر جهان بیت کوین دریافت کند. همانطور که یک رستوران در ونیز ایتالیا می‌تواند با استفاده از کارت‌خوان Soft Touch POS (که دارای قابلیت پرداخت با بیت کوین است) از مشتریان خود بیت کوین دریافت کند.

مراحل راه اندازی سرویس پرداخت با بیت کوین

مشتری شما تصمیم می‌گیرد صورت‌حساب خود را با بیت کوین پرداخت کند (در فروشگاه، وب‌سایت یا اپلیکیشن)، او مبلغ را با توجه به نرخ قفل شده اکسچنج در زمان معامله پرداخت می‌کند، سرویس پرداخت با بیت کوین فورا بیت کوین‌ها را با حذف ریسک نوسان به ارز مورد نظر تبدیل می‌کند، پول به حساب شما منتقل می‌شود و در نهایت وقتی حساب انباشته از حد آستانه عبور کرد با توجه به نرخ تعیین شده به حساب بانکی شما اعتبار داده می‌شود.

حتی به جای تبدیل پول با ارزهای فیات می‌توانید بیت کوین‌ها را به کیف پول خودتان هدایت کنید.

این سرویس همچنین جزئیات لازم را به صورت امن به شبکه بلاکچین ارسال می‎کند تا تراکنش‌ها از نظر هویت تایید شده و در دفترچه عمومی ثبت شود.  

ماینرهایی که تراکنش‌ها را تایید کرده و آن را به بلاکچین اضافه می‌کنند، هزینه آن را دریافت می‌کنند. این هزینه به سرویس پرداخت وارد نمی‌شود اما به عنوان پاداش برای کاری (تایید هویت و اعتبار) که ماینرها انجام داده‌اند به آن‌ها اعطا می‌شود.

با توجه به جزئیات موجود درباره پاداش ماینرها در BitPay «اکثر کیف پول‌های بیت کوین برای تمامی تراکنش‌های خروجی دارای هزینه ماینر هستند» و این هزینه «با توجه به تقاضای بالای شبکه بیت کوین و فضای محدود شبکه آن، می‌تواند خیلی بالا باشد.»

bitpay

مزایای سرویس‌های پرداخت با بیت کوین

این ادعا وجود دارد که پرداخت با بیت کوین در مقایسه با پرداخت با کارت‌های اعتباری استاندارد، نسبتا ارزان‌تر تمام می‌شود چون هزینه تراکنش در آن پایین‌تر است. یک سرویس پرداخت مانند BitPay در ازای استفاده از سرویس، به میزان یک درصد از هر تراکنش را از تاجر مطالبه می‌کند. این در حالی است که در سرویس پردازش کارت‌های اعتباری با ارز فیات، مبلغی که از تاجر گرفته می‌شود دو تا سه درصد است.

سرویس‌های پرداخت با بیت کوین یک شبکه پرداخت کم حاشیه ایجاد می‌کند که اجازه می‌دهد در سرتاسر جهان انتقال بیت کوین از طریق موبایل یا کامپیوتر به حساب فروشنده (و در بسیاری از کشورها با ارز مورد نظر فروشنده)، بدون عیب و نقص انجام بگیرد.

سرویس‌های پرداخت با بیت کوین ادعا می‌کنند در نرخ بسیار پویای اکسچنج بین بیت کوین و ارز فیات، شفافیت را حفظ می‌کنند.

یک فروشنده با استفاده از چنین سرویسی نه تنها واسطه‌های متنوعی برای دریافت پرداخت‎‎های جهانی در اختیار خواهد داشت بلکه یک هویت معتبر در دنیای مجازی رمزارز به دست می‌آورد که دریافت پرداخت‌ها را بسیار امن‌تر، شفاف‌تر و قابل اعتمادتر می‌سازد.

تصور کنید از شما خواسته می‌شود یک پرداخت مستقیم به یک کیف پول داشته باشید و آن را با پرداخت از طریق یک شبکه‌ی معروف ارائه دهنده سرویس پرداخت مقایسه کنید  یک مشتری مورد دوم را ترجیح می‌دهد و به آن بیشتر اعتماد دارد. این همان ارزش افزوده‌ای است که یک کسب‌وکار، با استفاده از چنین سرویس‌هایی می‌تواند دریافت کند.

پرداخت بیت کوین

سرویس های پرداخت با بیت کوین

بازیگران اصلی

BitPay از سال ۲۰۱۱ یکی از اولین و محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان این خدمات در ایالات متحده آمریکا است. Coinbase یک اکسچنج رمزارز است که به عنوان سرویس پرداخت با بیت کوین، به کسب‌وکارها یک اپلیکیشن فروش ارائه می‌دهد. کوین گیت (CoinGate)، اسپکتروکوین (SpectroCoin) و کوینزبنک (CoinsBank) هم بازیگران مهم دیگری هستند که خدمات مشابهی را برای سلیقه‌های متفاوت و مطابق با نیاز فروشندگان و پرداخت کنندگان مشتاق به این شیوه پرداخت ارائه می‌دهند.

در حال حاضر تسویه حساب در ارزهای متنوع فیات با اپراتورهای متفاوت امکان‌پذیر است. برای مثال، BitPay مقادیر اعتبار مستقیم را در دلار آمریکا، یورو، دلار استرالیا، پوند استرلینگ، پزو مکزیک، دلار نیوزیلند، رند آفریقای جنوبی و بیت کوین ارائه می‌دهد. بیت‌پی از سپرده‌های مستقیم بانکی ۳۸ کشور مختلف و پرداخت با بیت کوین در ۲۴۰ کشور جهان پشتیبانی می‌کند.

آیا تهدیدی برای سرویس‌های پردازش کارت‌های موجود وجود دارد؟

بیت کوین و سایر رمزارزها اخیرا در رادار آژانس‌های نظارتی و نهادهای پولی سراسر جهان قرار گرفته‌اند. با اینکه بسیاری از ملت‌ها مانند ژاپن و ایالات متحده آمریکا تراکنش‌ها را مجاز شمرده و اجازه مبادلات رمزارز را می‌دهند، در مقابل چین در حال اعمال سختگیری روی استفاده از رمزارز است.

با این حال، پذیرش فزآینده بیت کوین نشان‌دهنده اشتیاق هر چه بیشتر کاربران جهانی برای معامله با آن است. وجود و نفوذ مداوم و فزاینده تاثیر یک اقتصاد بی‌حاشیه و موازی خارج از کنترل است و باعث می‌شود کارت‌های سنتی کسب‌وکار و ارائه‌هندگان سرویس پرداخت برای فروشندگان در معرض خطر قرار بگیرند.

از زمانی که همه معاملات با ارز فیات انجام می‌شد تاکنون که بخش فزاینده‌ای از معاملات به رمزارز تبدیل شده سرویس‌های مرتبط با ارزهای فیات آن را به عنوان یک تهدید احساس کرده‌اند.

سخن پایانی

پیشرفت‌های تکنولوژی و تکامل پیشنهادات جدید همچنان در حال گسترش یافتن است. اگر سرویس‌های پرداخت سنتی، خود را با فناوری بیت کوین سازگار کنند و با استفاده از نام‌های تجاری معروف خود سرویس‌های جدید را ارائه دهند یک موقعیت برد-برد به وجود می‌آید. درست مثل این ضرب‌المثل: «اگر نمی‌توانی شکستشان بدهی، به آن‌ها بپیوند!»

سرمایه‌گذاری در رمزارزها و ICOها ریسک بسیار زیادی دارد و این مقاله برای تشویق شما به سرمایه‌گذاری در رمزارز یا ICOها نیست. از آنجا که موقعیت هر شخصی منحصربه‌فرد است، توصیه ما به شما این است که به عنوان یک فرد حرفه‌ای، قبل از دست زدن به هر تصمیمی در امور مالی باید با یک مشاور صحبت کنید.