پس از شایعه‌های فراوانی که در چندین ماه گذشته پیرامون سرویس ارز دیجیتال پی پال در اینترنت دست به دست می‌شد، بالاخره روز اول آبان پی پال این خبر را تایید و اعلام کرد که توانسته یک بیت لایسنس (Bitlicense) مشروط از اداره حکومتی سرویس‌های مالی نیویورک (NYSDF) دریافت کند. گواهی‌نامه‌ای که پی پال موفق به دریافت آن شده، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. امکان خرید، نگه‌داری و فروش ارزهای دیجیتال بطور مستقیم از طریق کیف پول پی پال (ابتدا فقط استفاده از بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین امکان‌پذیر است.)
  2. امکان خرید با استفاده از ارزهای دیجیتال از ۲۶ میلیون فروشنده شبکه پی پال

سه هفته پس از تایید شرکت پی پال، یعنی روز پنجشنبه ۲۲ آبان سرویس ارز دیجیتال پی پال در آمریکا آغاز به کار کرد. پی پال اعلام کرده است تا دسامبر ۲۰۲۰، برای خدمات خرید و فروش و نگه‌داری ارزهای دیجیتال در حساب کاربری پی پال، کارمزد در نظر نمی‌گیرد.

طبق بیانیه مطبوعاتی این شرکت:

کاربران قادر خواهند بود که با اطمینان از ارزش و بدون هزینه‌های اضافی، به سرعت مقدار موجودی رمزارز خود را به ارز فیات تبدیل کنند. از آنجایی که تمام تراکنش‌ها با ارزهای فیات و نرخ روز تسویه می‌شوند، فروشنده‌های پی پال لازم نیست هیچ الحاقیه یا کارمزدی پرداخت کنند.

ضمنا پی پال اعلام کرده است کاربران باید ارزهای دیجیتال را در کیف پول پی پال نگه دارند؛ انتقال ارزهای دیجیتال خریداری شده به دیگر کیف پول‌ها امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: سیستم پرداخت ارز دیجیتال پی پال در آمریکا شروع به کار کرد

واکنش‌های مختلف نسبت به سرویس جدید پی پال

اخبار پی پال با انتقاداتی از سوی بعضی فعالان حوزه ارز دیجیتال همراه بود. در پستی از بلاگ ساتوشی لب (Satoshi Lab)  آمده است:

تا همین اواخر، پی پال مخالف ارز دیجیتال بود. مدیرعامل سابق پی پال، بیل هریس (Bill Harris) در سال ۲۰۱۸ در مورد بیت کوین نوشت: «بزرگترین کلاهبرداری تا کنون». پس حالا چه چیزی تغییر کرده است؟ وقتی یک برند مشهور مثل پی پال شروع به فروش بیت کوین می‌کند، احتمالا این کار با انگیزه کسب خوشنامی و مقبولیت انجام نشده است. اگر میلیون‌ها نفر از طریق پی پال برای اولین بار با بیت کوین آشنا شوند، این احتمال وجود دارد که یک شکاف عمیق اطلاعاتی ایجاد شود و تجربه آنها از بیت کوین را به خطر بیاندازد. همچنین اصول کلیدی رمزارزها را زیر سوال ببرد. بارها بعضی از صرافی‌ها سرمایه کاربران را از دست داده‌اند و اغلب، آن‌ها را بدون هیچ چاره‌ای رها کرده‌اند.

پیتر اسمیت (Peter Smith) مدیرعامل Blockchain.com برنامه‌های پی پال را «بسیار متمرکز و غیرقابل انعطاف» خواند و نظرش را اینگونه بیان کرد:

ارز دیجیتال برای آزادی مالی است. در واقع این پول مدرنی است که هرکسی در هر جایی می‌تواند آن را تحت کنترل داشته باشد. در حالیکه ما از دسترسی مخاطبان جدید هیجان‌زده هستیم، رویکردی همراه با عدم حق نگه‌‌داری، می‌تواند فرصت نگه‌داری و حفاظت شخصی از دارایی دیجیتال یا معامله آزادانه آن را محدود ‌کند.

در ادامه اسمیت با نظرات ساتوشی لب مخالفت کرده و گفته است:

استدلال‌های ساتوشی لب پوچ و بی‌منطق است. اکنون چه چیزی تغییر کرده است؟ مدیرعامل‌ها. دَن شولمن (Dan Schulman) در سپتامبر ۲۰۱۴ مدیرعامل پی پال بود؛ چهار سال قبل از اینکه هریس، نظر ضد بیت کوین خود را بیان کند. چارچوب‌گذاری صحیح و سالم چیست و چه کسی ساتوشی لب را برای داوری اینکه کاربران چگونه ارزهای دیجیتال را بکار بگیرند، انتخاب کرده است؟ آخرین نکته ساتوشی لب تمام استدال‌هایش را با هم فرو می‌نشاند. چون دقیقا به همان دلیلی که صرافی‌ها سرمایه کاربران را از دست داده‌اند، فرصت ارائه سرویس ارز دیجیتال پی پال به‌وجود آمده است (که مطابق میل خود، آن‌ را ارئه می‌دهد). تعداد مصرف‌کنندگانی که برای نگه‌داری پول خود به پی پال اعتماد دارند، بسیار بیشتر از تعداد کسانی است که به صرافی‌های ارز دیجیتال اعتماد دارند.

از طرفی اظهارات اسمیت ضد و نقیض هستند. اگر کاربران پی پال بخواهند از این سرویس همانگونه که پی پال قصد ارائه آن را دارد استفاده کنند، آیا آن‌ها حق این را ندارند که چنین تصمیمی برای خود بگیرند؟

سرویس ارز دیجیتال پی پال به یک موفقیت بزرگ تبدیل می‌شود

یک نظرسنجی جدید از سه هزار کاربر آمریکایی که توسط Cornestone Advisors و FICO انجام شد، نشان می‌دهد:

۶۰ درصد از صاحبان تلفن‌های همراه هوشمند، اپلیکیشن پی پال را روی گوشی‌های خود نصب کرده‌اند. ۱۴ درصد از کاربران پی پال از قبل دارای بعضی از انواع ارزهای دیجیتال هستند. ۵۳ درصد این کاربران، در سال گذشته از بیت کوین برای خرید محصولات یا خدمات استفاده کرده‌اند و دو سوم آنها برای یکی دو سال آینده چنین برنامه‌ای دارند.

۱۵ درصد از کاربران دیگر پی پال قصد دارند که در ۱۲ ماه آینده ارز دیجیتال بخرند یا در آن سرمایه‌گذاری کنند؛ همچنین نیمی از آن‌ها انتظار دارند که بتوانند در یکی دو سال آینده با بیت کوین خرید انجام دهند.

ارزش محصولات و خدماتی که در سال گذشته با استفاده از ارزهای دیجیتال در آمریکا خریداری شده‌اند ۳۱/۲ میلیارد دلار است. کاربران پی پال ۷۴ درصد یعنی ۲۳/۱ میلیارد دلار از این مقدار را به خود اختصاص داده‌اند.

سرویس ارز دیجیتال پی پال، یک چک انگیزه بخش برای بیت کوین

سرویس ارز دیجیتال پی پال

سرویس جدید پی پال دو مانع در استفاده از ارزهای دیجیتال در خرید را از بین می‌برد:

  1. پرداخت ارز دیجیتال به شکلی که در خرید آنلاین قابل استفاده باشد.
  2. پذیرش ارز دیجیتال از سوی فروشنده‌ها به عنوان شکلی از پرداخت.

در نتیجه، خرید آنلاین با استفاده از بیت کوین، اتریوم و لایت کوین، توسط سرویس ارز دیجیتال پی پال به سادگی می‌تواند دو برابر شود و تا انتهای سال ۲۰۲۱ به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید: دلایل ورود پی پال به دنیای ارز دیجیتال

آیا اسکوئر نیز می‌خواهد راه پی پال را دنبال کند؟

به گزارش کوین دسک برنامه پی پال برای رونمایی از سرویس ارز دیجیتال، تقریبا همزمان با بیانیه شرکت اسکوئر (Square) در رابطه با ارزهای دیجیتال بود. بیانیه شرکت اسکوئر مبنی بر این بود که در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ توانسته در حوزه ارز دیجیتال، ۳۰۶ میلیون دلار درآمد کسب کند؛ درآمدی بیشتر از ۶۵ میلیون دلاری که در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ حاصل شده بود.

با توجه به جزئیات سرویس ارز دیجیتال پی پال، از طرفی امکان خرید آنلاین با ارز دیجیتال را داریم و از طرفی پرداخت به فروشنده‌ها از طریق دلار صورت می‌گیرد. آیا اسکوئر هم همین کار را خواهد کرد؟

به‌تازگی اسکوئر با هدف «توانمندسازی اقتصادی» و «مشارکت مالی» اقدام به خرید ۵۰ میلیون دلار بیت کوین کرده است؛ اما دلیل اصلی پشت این حرکت این می‌تواند باشد که اسکوئر قصد دارد امکان خرید آنلاین از طریق ارزهای دیجیتال را به پلتفرمش اضافه کند.

 منبع: forbes