به‌گفته تحلیلگر بلاک‌چین اِرگو (Ergo)، کلاهبرداران رمزارز به‌طور مداوم در حال فروش موجودی بیت‌کوین خود هستند.

بنا به گزارش‌ها، کیف‌ پول‌ بیت‌کوین مرتبط با پلاس‌توکن (PlusToken)، موجودی یک کلاهبرداری ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری رمزارزی که گفته می‌شود در چین اتفاق افتاد را جابه‌جا کرد. طی۴۸ ساعت ۱۳ هزار بیت‌کوین (به ارزش ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) به یک پایانه ترکیب کوین (کوین میکسینگ) واریز شد. منبع این خبر تحلیلگر بلاک‌چین ارگو است که یافته‌های خود را در توییتر منتشر کرده.

این تحلیلگر توییت کرد: «طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۳ هزار (بیت‌کوین) به میکسر جدید پلاس‌توکن واریز شده است. تقریبا تمام واریزهای قبلی میکسر وارد میکسینگ شده‌اند و این نظریه من را تائید می‌کند. توزیع‌ها هنوز روشن/خاموش هستند. بسیار کندتر از سپتامبر و نوامبر پیش می‌رود. گزارش‌های جدید در راه است.»

پلاس‌توکن احتمالا در تلاش برای فروش موجودی بیت‌کوین خود است

در فضای رمزارز، «میکسر» (ترکیب‌کننده) به سرویسی گفته می‌شود که در آن کوین‌ها به جای یکدیگر معامله می‌شوند. اغلب، هنگامی که یک هک یا کلاهبرداری اتفاق می‌افتد، جامعه بزرگتر رمزارز کوین‌های به‌سرقت‌رفته را «نشانه‌دار» می‌کنند: بسیاری از صرافی‌ها و سایر سرویس‌ها، به‌خاطر ارتباطی که این کوین‌ها با جرایم دارند، از پذیرفتن آن‌ها امتناع می‌کنند. با این حال، کوین میکسرها معامله این کوین‌های نشانه‌دار و «کثیف» را با کوین‌های بی‌نشانه و «تمیز» ممکن می‌سازند.

این کوین‌های «تمیز» را می‌توان به آسانی از طریق صرافی‌های رمزارز فروخت. این امر باعث می‌شود هکر یا کلاهبردار راحت‌تر بتواند کوین‌ها را تبدیل به پول نقد کرده و سود خود را به دست آورد. ارگو آدرس‌های بیت‌کوین را با کلاهبرداری پلاس‌توکن مرتبط دانسته است و بنابراین توانسته فعالیت این کیف پول‌ها را پیگیری کند. پلاس‌توکن سال گذشته به‌عنوان یک کلاهبرداری احتمالی شناخته شده بود.

بنابراین، اظهارنظر ارگو مبنی بر اینکه «تمام واریزهای قبلی میکسر وارد میکسینگ شده‌اند» احتمالا به این معناست که بیشتر بیت‌کوین‌هایی که در گذشته توسط پلاس‌توکن به سرویس‌های میکسینگ واریز شده بودند اکنون وارد فرآیند میکسینگ شده‌اند، یعنی پلاس‌توکن احتمالا در حال فروش موجودی بیت‌کوین خود است و همچنین قصد فروش مابقی آن را دارد. به نظر می‌رسد نرخ فروش بیت‌کوین‌های پلاس‌توکن اخیرا کند شده است.

درواقع، ارگو ادعا می‌کند که از شش ماه پیش یعنی آگوست ۲۰۱۹، فردی به کیف پول‌های پلاس‌توکن دسترسی دارد در حال فروش موجودی بیت‌کوین خود است. با این وجود، نرخ فروش اخیرا کاهش یافته است.

با اینکه این مسئله ممکن است همزمان با افزایش مومنتوم قیمت بیت‌کوین باشد، اما هیچ ارتباط مستقیمی بین فروش بیت‌کوین‌های پلاس‌توکن و افزایش قیمت بیت‌کوین وجود ندارد.

این مسئله ممکن است (تا حدی) به این خاطر باشد که ردیابی کوین‌های تازه‌میکس‌شده بعد از بیرون‌آمدن از سرویس میکسینگ بسیار دشوار است. بنابراین، پی‌بردن به تعداد دقیق کوین‌هایی که پس از میکسینگ فروخته شده‌اند تقریبا غیرممکن است.

با این وجود، ارگو در گذشته مشخص کرده بود که بسیاری از کوین‌های مرتبط با کلاهبرداری پلاس‌توکن یا به سمت صرافی اُکی‌اِکس (OKEx) سرازیر هستند و یا صرافی هواوبی (Huobi). اما در مجموعه‌ای از توییت‌های جدید خود، ارگو ادعا کرد که «ذخایر سرد و گرم هواوبی از ماه نوامبر تغییر نکرده‌اند.» ارگو در توییت خود می‌نویسد:

«حدود ۲۱ هزار در ذخیره سرد اکی‌اکس دیده‌ام، که احتمالا شاهد حجمی یکسان، اما اندکی کمتر از هواوبی، در تمام این مدت بوده است. مطمئن نیستم که آیا “ذخیره سرد” اصطلاح مناسبی باشد. شاید به‌کل “یخ‌زده” باشد.»

«تصور نمی‌کنم که کلاهبرداران بیش از یک میلیارد دلار در چند صرافی نگاه دارند.»

ارگو هنوز معتقد است که فروش توکن‌ها در حال حاضر ادامه دارد: «ماه‌ها به‌دنبال این مسئله بوده و در مورد آن نظریه‌پردازی کرده‌ام و اینکه کوین‌ها، حداقل بخشی از آن‌ها، فروخته نشوند را بسیار بعید می‌بینم.»

با این وجود، این تحلیلگر اضافه کرد که صرافی‌هایی که پلاس‌توکن از آن‌ها برای نقدکردن بیت‌کوین‌ها استفاده می‌کند احتمالا از چند ماه پیش از این موضوع آگاه بوده‌اند. ارگو توضیح می‌دهد: «این مسئله احتمالا برای صرافی‌ها آشکار بوده و از ماه سپتامبر آغاز شده است. در آن زمان، این حساب‌ها احتمالا یخ‌زده بودند. وقتی نمی‌توانستید بیت‌کوین‌ها را فعالانه نقد کنید، چرا باید بقیه ۶۰ هزار کوین را طی ۵ ماه بعدی ارسال می‌کردید؟»

یکی از نظریه‌های ارگو این است که: «این ممکن است یک‌جور تله باشد. برای ما کوین ارسال کنید، بعد وقتی فیات به دست آوردید ما شما را می‌گیریم.» در هر صورت، ارگو نمی‌تواند تصور کند که «کلاهبرداران بیش از یک میلیارد دلار را در چند صرافی نگه داشته باشند.»

هنوز هیچ فروش گسترده و ارزان‌قیمتی از پلاس‌توکن گزارش نشده است، اما احتمال دارد بزودی این اتفاق رخ بدهد.

با اینکه حرکت این ۱۳ هزار بیت‌کوین به پایانه میکسینگ لزوما برابر با فروش فوری نیست، این حرکت می‌تواند نشان از تلاش برای فروش یکجا در آینده باشد که احتمالا موجب کاهش قیمت خواهد شد.

بسته به نرخ فروش بیت‌کوین، این مسئله می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی روی قیمت بیت‌کوین داشته باشد، که طی ۴۸ ساعت گذشته نیز کاهش چشمگیری داشته است.

در زمان نگارش این خبر، بیت‌کوین تقریبا حدود۷۸۸۰ دلار معامله می‌شود. دو روز پیش، در تاریخ ۷ مارس، بیت‌کوین ۹۱۴۰ دلار معامله می‌شد.  

منبع: financemagnates.com