با رشد دیفای، نگاه سرمایه‌گذاران به شبکه بلاکچین پولکادات (Polkadot) است که اتریوم بعدی باشد. به دنبال چیزی فراتر از رشد سریعی که عرصه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) امسال تجربه کرد، نباشید. کاملا واضح است که چرا اتریوم، در حال حاضر بر بسیاری از گفت‌وگوها در صنعت دارایی‌های دیجیتال غالب شده است.

دومین رمزارز بزرگ جهان، در سال جاری ۲۶۶ درصد رشد کرده است؛ یعنی دو برابر بیشتر از بیت کوین (BTC). اما بسیاری از سرمایه‌گذاران زیرک دارایی‌های دیجیتال، تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌چینند؛ در واقع آن‌ها توکن‌هایی را می‌خرند که مربوط به بلاکچین‌های نوپا هستند و این پتانسیل را دارند که سهم بازار را از اتریوم بگیرند. شبکه اتریوم با توجه به قابلیت برنامه‌ریزی و تطبیق‌پذیری، اغلب به عنوان «کامپیوتر جهانی» شناخته می‌شود.

نمونه‌ای از این توکن‌های نوپا، دات (DOT) نام دارد که متعلق به شبکه بلاکچین پولکادات است؛ که  هم‌بنیان‌گذار آن گوین وود (Gavin Wood) یکی از هم‌بنیان‌گذاران اتریوم است. وود کسی است که وایت پیپر (white paper) اصلی پروژه پولکادات را در سال ۲۰۱۶ نوشت؛ درست یک سال بعد از راه‌اندازی شبکه اتریوم.

از اواسط ماه اوت، یعنی زمانی که فرایند تجزیه سهام پولکادات اجرا و توکن دات به ۱۰۰ واحد تقسیم شد، این توکن بیش از ۴۴ درصد رشد کرد. در طول همان دوره، اتریوم تنها کمی بیش از ۸ درصد صعود کرد.

گوین وود یکی از هم‌بنیان‌گذاران اتریوم است
گوین وود یکی از هم‌بنیان‌گذاران اتریوم و نویسنده وایت پیپر پولکادات

به گفته کلد ون شرون  (Keld van Schreven) مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری KR1 که پولکادات را در  سبد سرمایه‌گذاری خود دارد: «توکن دات پولکادات حسابی به مذاق بازار و سرمایه‌گذاران خوش آمده است.»

او معتقد است:

ارزش‌گذاری اولیه توکن در زمان تامین منابع مالی و قبل از شروع به کار شبکه بلاکچین پولکادات، ۳ دلار بود. بنابراین پس از آن زمان، معامله این توکن به قیمت بیش از ۴ دلار، واقعا ترغیب کننده بود.

بیشتر بخوانید: اداره بلاک چین به عنوان یک سیستم اقتصادی به کمک پروژه پولکادات

پاراچینز (Parachains)

در قلب پولکادات مفهوم پاراچینز (parachains) قرار دارد. پاراچینز بلاکچینی است که به دلیل طراحی سطح بالای آن، توان بالاتری از اتریوم برای اجرای تراکنش‌ها دارد. پیتر موریچ  (Peter Mauric) مسئول روابط عمومی در پاریتی تکنولوژیز (Parity Technologies)، عبارت کوتاه «بلاکچین‌های موازی»  را برای آن به‌کار می‌برد.

موریچ در ایمیلی به کوین‌دسک (coindesk) گفته است:

پاراچینز می‌تواند تراکنش‌های بیشتری از یک بلاکچین منفرد را پردازش کند؛ به دلیل اینکه تراکنش‌ها میان کامپیوترهای متعددی پخش می‌شوند و چیزی شبیه پردازش موازی انجام می‌شود.

بازیگر اصلی پشت توسعه این شبکه، پاریتی تکنولوژیز است که یک ابزار سودآوری سازمانی برای پلتفرم متن باز پولکادات است.

پاریتی همچنین کمپانی پشت سابستریت (Substrate) است. سابستریت مجموعه ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان است که بتوانند اپلیکیشن‌های بلاکچینی را که به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا dapps معروفند، با استفاده از شبکه بلاکچین پولکادات بسازند.

موریچ معتقد است:

سابستریت هرآنچه را که توسعه‌دهندگان اصلی پاریتی در ساخت، راه‌اندازی و نگه‌داری نسخه اتریوم ۱.۰، بیت کوین، زی کش و اکنون پولکادات یاد گرفته‌اند، مهیا می‌کند.

امید است که این ابزار حد وسطی ایجاد کند. جایی که تیم توسعه، با کیفیت بالا بتواند زنجیره خود را بدون هزینه‌های سربار خیلی بالا که مرتبط با ساخت و راه‌اندازی یک بلاکچین است، از ابتدا بسازد و راه‌اندازی کند.

مون بیم (Moonbeam)

حامیان پولکادات می‌گویند که مهندسان نرم‌افزار، از مون‌بیم (Moonbeam) هم استفاده می‌کنند. مون‌بیم یک استارتاپ در بوستون است که پاراچین اختصاصی خود را دارد و از ابزاری تقلید می‌کند که برای توسعه‌دهندگان اتریوم آشنا به‌نظر می‌رسد.

درک یوو (Derek Yoo) مدیر این پروژه در یک ویدیوکنفرانس اظهار داشت:

هدف از مون بیم پاراچین این است که ما بتوانیم بطور موثر نزدیکترین چیزی را که به ویژگی‌هایی که در هسته اتریوم تنظیم شده‌اند، اجرا کنیم.

یوو بصورت فعالانه در پروژه‌های اتریوم مشارکت داشته است تا تکنولوژی آن را فرا بگیرد و به کار ببندد. او گفته است:اگر ما کارمان را به خوبی انجام دهیم، در تلاشیم که چیزی با کمترین اصطکاک و امکان به‌کارگیری راحت برای یک پروژه اتریوم موجود ایجاد کنیم.

از پروژه‌هایی که موارد استفاده از پولکادات را شامل می‌شوند، اینترلی (Interlay) است؛ که قصد دارد پروژه‌ای به نام PolkaBTC که با بیت کوین پوشش داده شده را در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کند. پروژه دیگر ارائه دهنده نقدینگی میان زنجیره‌ای با نام Equilibrium است که اولین پروژه‌ی پولکادات خواهد بود که توسط Quantstamp بررسی می‌شود.

ون شرون از KR1 می‌گوید که حدود ۲۳۰ پروژه را رصد کرده است که روی این پلتفرم ایجاد شده‌اند.

هنگام صحبت با سهام‌داران اکوسیستم پولکادات، اصطلاح «قاتل اتریوم» رنگ می‌بازد؛ زیرا بسیاری دوست دارند در آن تجدیدنظر کنند. به دلیل اینکه بسیاری پولکادات را مکملی برای کل اکوسیستم می‌بینند، نه رقیب آن.

بیشتر بخوانید: چطور پولکادات طی سه هفته به یکی از ده ارز دیجیتال مهم جهان تبدیل شد

ادامه‌دهنده روند پیشرفت اتریوم یا رقیبی برای آن؟

ون شرون گفته است:

ما هنوز حامیان اتریوم هستیم. اما واقعا رویکرد پولکادات را به عنوان پیشرفت طبیعی کل اکوسیستم می‌بینیم. توانمندی پولکادات در گرداندن بلاکچین‌های جدید، از منظر سرمایه‌گذاری وسوسه کننده است.

علی‌رغم حمایت از از اتریوم، ون شرون فکر می‌کند کارنامه عالی پولکادات، این امکان را فراهم می‌کند که ویژگی‌های کاملا جدیدی در مقیاس‌پذیری، قطعیت و حاکمیت که توسعه‌دهندگان به‌کار می‌گیرند، ارائه دهد.

محدودیت‌ها و ظرفیت تولید، مشکلی برای اتریوم به شمار می‌روند؛ همانطور که این موضوع در ماه‌های اخیر به وسیله ازدحام شبکه و کارمزد تراکنش‌ها نشان داده شد.

بنا به گفته شرون، مدیریت اتریوم به‌نظر می‌رسد که بیشتر حول رهبر آن ویتالیک بوترین، متمرکز است تا نسخه سیستمی بسیار دقیق از مدیریت، که پولکادات امیدوار است به آن دست پیدا کند.

همه این‌ها می‌توانند منجر به پذیرش شبکه توسط توسعه‌دهندگان بیشتر شود (تا حدی همانگونه که اتریوم به موفقیت رسیده است) و پاراچین پولکادات احتمالا همه چیز را به سطح بالاتری ببرد.

ون شرون افزود:

ما از منظر میان زنجیره‌ای در اکوسیستم پولکادات، شاهد رشد فعالیت اقتصادی از سوی همه این زنجیره‌ها خواهیم بود. بدیهی است که بعضی از این موارد از اتریوم دور خواهند بود.

منبع: Coindesk