در عصر ارزهای دیجیتال، پروژه‌های زیادی وجود دارند که برای رقابت در بازار دارای ابتکار و نوآوری هستند. پولکادات یکی از پروژه‌های برجسته‌ای است که با امکان ایجاد یک مجموعه مشترک از اعتبارسنج‌ها و برقراری امنیت میان چندین بلاکچین، امکان توسعه اقتصادی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. پولکادات پروژه‌ای است که هدف آن پل زدن میان شکاف بین بلاکچین‌هاست تا امکان اتصال و ارتباط بهتری را بین آنها فراهم کند. آیا در حال حاضر مقداری DOT هولد کرده‌اید؟ در مورد عملکرد آن و آینده پولکادات چگونه فکر می‌کنید؟

هدف این مقاله ارائه اطلاعات زمینه‌ای در مورد پروژه پولکادات و پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال DOT برای سال ۲۰۲۱ و بعد از آن است.

معرفی پولکادات

بلاکچین از زمان شروع بیت کوین وجود داشته است. در حالی که از آن به عنوان یک فناوری پیشگامانه یاد می‌شود، اشکالات خاصی نیز دارد. بلاکچین‌ها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نیستند. ارائه قابلیت تعامل‌پذیری بین بلاکچین‌های مختلف می‌تواند منجر به تبادل داده‌ها و در نهایت اپلیکیشن‌ها و خدمات قدرتمندتری شود.

توسعه‌دهندگان سعی کرده‌اند در گذشته بین بلاکچین‌ها پل بزنند. انجام این کار باعث می‌شود که زنجیره A با زنجیره B کار کند و بالعکس. با این حال، اتصال همزمان تعداد زیادی از بلاکچین‌ها (مثلاً صدها یا هزاران بلاکچین) همچنان یک مسئله مهم است. تیم پولکادات و به طور گسترده بنیاد Web3 اطمینان دارند که می‌توانند طی سال‌های آینده راه‌حل‌ این مسائل را ارائه دهند.

پولکادات چیست؟

پولکادات توسط بنیاد Web3 مستقر در سوئیس توسعه یافته و در حال ارائه یک پلتفرم غیرمتمرکز کاملاً کاربردی و کاربرپسند است. ویژگی‌های اصلی پلتفرم پولکادات عبارتند از:

  • رویکرد تعامل‌پذیری قوی
  • امنیت مشترک بلاکچین‌ها
  • شبکه مشترک و در عین حال کارا
  • فرآیند گاورننس پیشرفته
  • راه‌اندازی آسان بلاکچین

پس از اجرای ICO در سال ۲۰۱۷، پولکادات نسخه آزمایشی و حسابرسی نشده‌ای به نام Kusama را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد و در ماه مه سال ۲۰۲۰، شبکه اصلی پولکادات راه‌اندازی شد.

توکن اصلی پولکادات DOT است که سه هدف اصلی دارد: حاکمیت روی شبکه، سهام‌گذاری و وثیقه‌گذاری (bonding). در سپتامبر سال ۲۰۲۰، یک جهش ناگهانی در ارزش بازار باعث شد که این توکن وارد لیست ۱۰ رمز ارز برتر از لحاظ ارزش بازار شود. Dot یک توکن ERC-20 نیست، بلکه یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین پولکادات است.

پولکادات که به عنوان یک پروتکل متن باز ساخته شده، ادعا می‌کند گام بعدی در تکامل فناوری بلاکچین است. مفهوم این پروژه در ابتدا توسط دکتر گاوین وود، هم بنیانگذار اتریوم ترسیم شده است. تیم پولکادات می‌خواهد تلاش خود را روی امنیت، مقیاس‌پذیری و نوآوری متمرکز کند. برای این کار باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود تا علاوه بر پشتیبانی از ایده‌ها و مفاهیم جدید، اطمینان حاصل شود که تعامل‌پذیری مناسب نیز وجود داشته باشد.

هدف پولکادات

پولکادات شبکه‌ای است که هدف آن اتصال بلاکچین‌های مختلف تخصصی به یک شبکه واحد و یکپارچه است. این شبکه معمولاً به عنوان یک شبکه چند زنجیره‌ای شناخته می‌شود، زیرا برخلاف شبکه‌هایی مانند بیت کوین که برای خودشان فعالیت می‌کنند، می‌تواند سایر بلاکچین‌ها را به هم متصل کند.

بلاکچین‌هایی که با پولکادات متصل شده و به طور موازی کار می‌کنند به اصطلاح پاراچین (parachain) نامیده می‌شوند.

هدف نهایی پولکادات این است که به عنوان یک چارچوب برای تمام بلاکچین‌ها عمل کند، چیزی شبیه به HTML که به سایت‌ها، مرورگرها و سرورها امکان می‌دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند. این ایده از فرآیندهای آلاینده و گران قیمت استخراج ارزهای دیجیتال (شامل اعتبارسنجی تراکنش‌ها و پروتکل‌های امنیتی) اجتناب کرده و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا بر ایجاد قابلیت‌های dapp و قراردادهای هوشمند تمرکز کنند.

وایت پیپر بلاکچین پولکادات در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ با فروش اولین توکن در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شد که تقریباً ۵۰۰ هزار اتریوم جذب سرمایه کرد. ایده اصلی برای آینده پولکادات پشتیبانی از غیرمتمرکزسازی وب و ایجاد چارچوبی است که به راحتی بتوان بلاکچین ساخته و از مزایای امور مالی غیرمتمرکز استفاده کرد.

اصول اولیه پولکادات

بیایید نگاهی به برخی از اصول اولیه پولکادات بیاندازیم. بلاکچین DOT از چهار مؤلفه اصلی تشکیل شده که اصلی‌ترین آنها ریلی چین (Relay Chain) است که هدف آن برقراری اجماع، تعامل‌پذیری و امنیت مشترک میان بلاکچین‌های مختلف است. در شبکه‌ ریلی چین به عنوان هسته اصلی پولکادات، آدرس تراکنش‌ها بررسی شده و داده‌ها استاندارد می‌شوند تا هر سیستمی بتواند آن را درک کند. در اینجا امنیت زنجیره‌ها تأمین می‌شود.

مؤلفه بعدی به اصطلاح پاراچین‌ها یا همان زنجیره‌های موازی هستند، به این معنی که می‌توان شاخه‌ای از یک شبکه بلاکچین را ایجاد کرد که از توکن متفاوتی استفاده کرده و می‌تواند برای استفاده خاصی بهینه شده و در عین حال تعامل‌پذیری خود با شبکه بلاکچین اصلی را حفظ کند. هر بلاکچین در اکوسیستم پولکادات، پاراچین (بلاکچین موازی) نامیده می‌شود، در حالی که زنجیره اصلی ریلی چین (Relay Chain) نام دارد. ایده این است که پاراچین‌ها و ریلی چین بتوانند در هر زمان به راحتی تبادل اطلاعات کنند. می‌توان پاراچین‌ها را شبیه شاردها در اتریوم ۲ فرض کرد.

ساختار پولکادات

ساختار اصلی پولکادات

مشابه پاراچین‌ها، پولکادات Parathread (پاراترد) را هم ارائه می‌دهد که بر اساس همان مدل ساخته شده اما با یک مدل پرداخت بر اساس استفاده (pay-as-you-go) کار می‌کند. پاراتردها یک شکل اصلاح شده از پاراچین‌ها بوده که برای پروژه‌های کوچکتر در دسترس هستند. فرق پاراتردها با پاراچین‌ها این است که فقط در صورت نیاز می‌توانند روی ریلی چین بلاک ثبت کنند. همچنین تضمینی وجود ندارد که بلاک بعدی به طور مستقیم برای پاراترد قابل نوشتن باشد. بنابراین، پارتردها پروژه‌هایی هستند که فعالیت محدودی دارند. برای اطمینان از مقیاس‌پذیری، پاراتردها می‌توانند در هر زمان به پاراچین‌ها تبدیل شوند و بالعکس.

در نهایت، مؤلفه چهارم Bridgeها (پل‌ها) هستند که پارچین‌ها و پارتردها را به بلاکچین‌های دیگر متصل می‌کنند.

ارائه چارچوب ساخت بلاکچین

هر توسعه‌دهنده، شرکت یا فردی می‌تواند پاراچین سفارشی خود را از طریق Substrate، چارچوبی برای ساخت ارزهای دیجیتال و سیستم‌های غیرمتمرکز، توسعه دهد. هنگامی که زنجیره سفارشی به شبکه پولکادات متصل شد، با سایر پاراچین‌های شبکه قابل تعامل و همکاری است.

ساخت اپلیکیشن‌ها، محصولات و خدمات بین زنجیره‌ای (cross-chain) با این طراحی بسیار ساده‌تر می‌شود. انتقالات میان بلاکچین‌ها یا داده‌ها و دارایی‌ها قبلاً در مقیاس وسیع امکان‌پذیر نبوده است.

بلاکچین‌های متصل به پولکادات می‌توانند از مکانیسم PoS خود استفاده کنند، تصمیم بگیرند که چه زمان و چگونه کد خود را به روزرسانی کنند و dappها یا توکن‌هایی را که انتخاب می‌کنند، اجرا کنند. این یک لایه انتخابی است که به شبکه‌ها امکان می‌دهد امنیت خود را حفظ کرده و پروتکل‌های جدید را در خود جای دهند.

ایمن‌سازی و اعتبارسنجی داده‌ها در سراسر این پاراچین‌های مختلف از طریق اعتبارسنج‌های شبکه انجام می‌شود، جایی که مجموعه کوچکی از این اعتبارسنج‌ها می‌توانند چندین پاراچین را ایمن کنند. همچنین، این اعتبارسنج‌ها اطمینان پیدا می‌کنند که تراکنش‌ها برای بهبود مقیاس‌پذیری می‌توانند در میان چندین پاراچین پخش شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا شبکه بلاکچین پولکادات می‌تواند اتریوم بعدی باشد؟

پولکادات چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

به دلیل ماهیت محدود بلاکچین‌های فعلی، بدیهی است که چند مشکل اساسی برای حل کردن وجود دارد: مقیاس‌پذیری، شخصی‌سازی، تعامل‌پذیری، حاکمیت و قابلیت ارتقا.

مقیاس‌پذیری

از این منظر پولکادات تمام فاکتورهای موفقیت را دارد. پولکادات به عنوان یک شبکه چند زنجیره‌ای عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد انتقالات را به صورت موازی در بلاکچین‌های مختلف پردازش کنید. این کار یکی از بزرگترین موانع موجود در ارتباط با فناوری بلاکچین را از بین می‌برد. پردازش موازی یک پیشرفت قابل توجه است و می‌تواند زمینه را برای پذیرش گسترده و جهانی بلاکچین فراهم کند.

شخصی‌سازی

کسانی که به دنبال شخصی‌سازی هستند، می‌توانند از برخی ویژگی‌های دیگر ارائه شده توسط پولکادات استفاده کنند. تاکنون، هیچ زیرساخت بلاکچینی برای اداره همه آنها وجود ندارد. هر پروژه نیازها و ملزومات خودش را دارد و پولکادات به هر بلاکچین امکان می‌دهد تا طراحی خود را برای آن ویژگی خاص بهینه کند. با کمک Substrate، توسعه‌دهندگان می‌توانند به طور کارآمد بلاکچین‌های خود را متناسب با نیازهای پروژه سازگار کنند.

تعامل‌پذیری

از منظر تعامل‌پذیری، به اشتراک‌گذاری داده‌های پروژه‌ها و اپلیکیشن‌ها به طور یکپارچه مشکل بزرگی است. پروژه‌های متصل به ریلی چین از سازوکار اجماع مشترک برخوردارند. این سازوکار امکان برقراری ارتباط بین تک تک پاراچین‌ها را فراهم می‌کند. ارتباط متقابل با بلاکچین‌های خارجی از طریق پل‌ها (bridge) انجام می‌شود. پل‌ها پاراچین‌های ویژه‌ای هستند که می‌توانند به عنوان نوعی رابط با بلاکچین‌های خارجی ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات کنند. بنابراین نحوه عملکرد آنها شبیه اوراکل‌هایی است که از چین لینک می‌شناسیم. در ارتباطات داخلی، داده‌های پل‌ها در دسترس همه پاراچین‌ها و پاراتردهای متصل قرار دارد.

تعامل پذیری و برقراری ارتباط میان بلاکچین ها توسط پولکادات

تعامل پذیری پولکادات و برقراری ارتباط میان بلاکچین ها

حاکمیت (گاورننس)

از منظر حاکمیت، هر جامعه‌ای که با یک پاراچین خاص مرتبط باشد، قادر خواهد بود که شبکه خود را بر اساس صلاحیت خود اداره کند. علاوه بر این، همه جوامع برای اداره آینده پولکادات مهم هستند. جمع‌آوری بازخورد از جامعه می‌تواند بینش ارزشمندی را به ارمغان آورد که پروژه‌ها را با گذشت زمان تکامل می‌بخشد.

ارتقا و به روزرسانی

پولکادات به روزرسانی پاراچین‌ها را بسیار آسان می‌کند. نیازی به هارد فورک نیست، زیرا این کار می‌تواند جوامع را از هم بپاشد. در عوض، زنجیره بومی را می‌توان به صورت بدون اصطکاک ارتقا داد.

مزایای پولکادات برای توسعه‌دهندگان

بنیاد Web3 حامی پولکادات، بلاکچین تعامل‌پذیری را توسعه داده تا به سرعت و به آسانی زیرساخت‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. این بنیاد در این زمینه، Substrate را ارائه می‌دهد، یک چارچوب مدولار که توسعه پروژه بلاکچین را ساده می‌کند. Substrate امکان ساخت بلاکچین شخصی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را فراهم کرده و از زبان‌های برنامه‌نویسی رایج مانند ++C یا Rust پشتیبانی می‌کند. هر پروژه‌ای که با Substrate ساخته شود به طور خودکار با بلاکچین پولکادات سازگار است. عملیات خارجی در خارج از این شبکه نیز بدون هیچ مشکلی امکان‌پذیر است. شبکه آزمایشی (testnet) جدید Rococo گام دیگری به سوی یک شبکه آزمایشی کاملاً جامع با بسیاری از ویژگی‌های جدید است که برای راحتی بیشتر توسعه‌دهندگان پولکادات طراحی شده است.

مزایای پولکادات برای کاربران

نه تنها توسعه‌دهندگان از مزایای پولکادات بهره‌مند می‌شوند، سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند در طولانی مدت با استفاده از سهام‌‌گذاری (استیکینگ) از یک ویژگی اساسی استفاده کنند. هر ساله تعداد توکن‌های DOT در گردش ۱۰٪ افزایش می‌یابد. در این فرآیند، بخش عمده‌ توکن‌های جدید DOT به دست سهامگذاران می‌رسد. در شبکه پولکادات، سهامگذاران می‌توانند نقش‌های مختلفی را بر عهده بگیرند و هم نود گزیننده (nominator) و هم اعتبارسنج باشند. قبل از اینکه آنها بتوانند هر یک از این نقش‌ها را بر عهده بگیرند، باید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال DOT را در یک قرارداد هوشمند حداقل به مدت ۲۸ روز قفل کنند.

اعتبارسنج‌ها وظیفه دارند محتوای بلوک‌ها را تأیید و آنها را روی ریلی چین گردآوری کنند. سپس تمام اعتبارسنج‌ها برای اطمینان از امنیت شبکه در مورد صحت این بلوک‌ها رأی می‌دهند که درصد بیشتری از پاداش سهام‌گذاری را دریافت می‌کنند. گزیننده‌ها فقط حق رأی دارند و اعتبارسنج‌های جدید را تعیین می‌کنند. در مقابل، آنها درصد کمتری از پاداش استیکینگ را دریافت می‌کنند. نودهای رابط (Collator) نقش‌های این سیستم را کامل می‌کنند. آنها وضعیت یک پاراچین را به اعتبارسنج‌ها ارتباط داده و تراکنش‌های انجام شده را پردازش می‌کنند. نودهای ناظر (fishermen) اعتبارسنج‌ها را رصد کرده و رفتارهای خرابکارانه را گزارش می‌دهند.

توکن DOT، ارز دیجیتال پولکادات

مشابه اکثر پروژه‌های زیربنایی بلاکچین، پولکادات توکن اصلی خودش را دارد. این توکن که با عنوان DOT شناخته می‌شود، به عنوان توکن این شبکه عمل می‌کند، درست مانند ETH برای اتریوم و BTC برای شبکه بیت کوین.

چندین مورد استفاده برای این توکن وجود دارد. اول از همه، به هولدرهای این توکن حق اداره کل پلتفرم پولکادات را اعطا می‌کند. این حق شامل تعیین کارمزد‌های شبکه، رأی‌گیری در مورد به روزرسانی‌های کلی شبکه و استقرار یا حذف پاراچین‌هاست.

توکن DOT و آینده پولکادات

توکن DOT توکن بومی بلاکچین پولکادات

همچنین، توکن DOT برای تسهیل اجماع شبکه از طریق سهام‌گذاری طراحی شده است. مشابه دیگر شبکه‌هایی که استیکینگ دارند، همه هولدرهای DOT انگیزه دارند که همیشه از قوانین تبعیت کنند. چطور؟ چون اگر صادقانه کار نکنند، ممکن است سهام خود را از دست بدهند.

مورد سوم استفاده از DOT برای وثیقه‌گذاری (bonding) است. این مورد زمانی ضروری است که پاراچین‌های جدید به اکوسیستم پولکادات اضافه شوند. در طی یک دوره وثیقه‌گذاری، توکن DOT مورد استفاده برای این کار قفل می‌شود. پس از پایان مدت زمان وثیقه و حذف پاراچین از اکوسیستم، توکن DOT آزاد می‌شود.

سهام‌گذاری و وثیقه‌گذاری در پولکادات

رویکرد پولکادات در مورد تعامل‌پذیری فراتر از تبادل داده و دارایی‌هاست. همچنین راهی برای معرفی مفاهیم جدید است، مانند ایجاد انگیزه برای سهام‌گذاری و وثیقه‌گذاری.

سهام‌گذاری توکن‌ها در شبکه بلاکچین مفهوم جدیدی نیست. این مدل اجماع که به عنوان گواه اثبات سهام (PoS) شناخته می‌شود، با پاداش دادن به کاربران بابت سهام‌گذاری سکه در شبکه، کار می‌کند. در پولکادات سهام‌گذاران درستکار پاداش می‌گیرند، در حالی که افراد خرابکار ممکن است کل سهام خود را از دست بدهند.

همانطور که اشاره کردیم، هر پاراچین جدید با قفل شدن و وثیقه‌گذاری توکن‌های DOT اضافه می‌شود. وثیقه‌گذاری به تعهد توکن‌ها برای شبکه برای مدت زمان مشخصی اشاره دارد. در این فرآیند، زنجیره‌هایی که مفید نیستند یا پروژه‌هایی که دیگر ادامه ندارند، حذف شده و توکن‌های قفل شده آنها بازگردانده می‌شوند.

پیشرفت‌های اخیر پولکادات

پولکادات برای اولین بار شبکه اصلی خود را در ماه مه سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و به سرعت مورد توجه سرمایه گذاران، توسعه‌دهندگان و تردیرهای ارز دیجیتال قرار گرفت.

در کمتر از یک سال، تحولات قابل توجهی داشته که برخی از آنها عبارتند از:

  • صعود برای تبدیل شدن به چهارمین ارز دیجیتال بزرگ از لحاظ ارزش بازار و دستیابی به ارزش بازار تقریباً ۱۸ میلیارد دلاری
  • انجام بازتعریف و افزایش میزان عرضه از ۱۰ میلیون به ۱ میلیارد توکن
  • افزایش چشمگیر در فعالیت توسعه‌دهنده‌ها، با بیش از ۳۴۰ پروژه که در حال حاضر به طور فعال در این پلتفرم توسعه یافته است

پولکادات که خود را به عنوان پروتکل بلاکچین نسل بعدی معرفی می‌کند، قادر به اتصال چندین بلاکچین تخصصی به یک شبکه جهانی است. هدف پولکادات که با تمرکز زیاد بر ایجاد زیرساخت برای وب ۳ و توسط بنیاد Web3 بنیانگذاری شده است، ایجاد تحول در انحصار اینترنت و توانمندسازی کاربران فردی است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اداره بلاک چین به عنوان یک سیستم اقتصادی به کمک پروژه پولکادات

تاریخچه قیمت پولکادات و تحلیل تکنیکال

با نگاهی به حرکات قیمت پولکادات در سال گذشته، می‌توانیم ببینیم که ارز دیجیتال DOT از ابتدای سال ۲۰۲۱ رالی سنگینی را آغاز کرده است. پولکادات پس از آنکه نیمی از سال ۲۰۲۰ را با قیمت حدود ۵-۴ دلار معامله شد، در ۲۰ دسامبر به سرعت از اوج قیمت قبلی خود یعنی ۷ دلار عبور کرده و به قیمت ۱۰ دلار رسید.

این امر باعث شد تا تعداد بیشتری از گاوها وارد این ترند صعودی شوند و این امر منجر به فشار دیگری در اواسط ژانویه پس از تست مجدد ۷ دلار به عنوان سطح حمایت شد. در شانزدهم ژانویه، DOT به بالاترین قیمت خود یعنی کمی بیش از ۱۹ دلار رسید. از این نقطه، حرکت صعودی برای چند روز متوقف شد و قیمت DOT بیش از یک هفته با میانگین قیمت حدود ۱۷ دلار تثبیت شد.

شروع صعود قیمت

در آن زمان، پیش‌بینی قیمت پولکادات از سوی بسیاری از تحلیلگران افزایش یافت و به طور کلی باعث ایجاد علاقه بیشتر به اکوسیستم پولکادات شد. پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت جفت ارز DOT/USD به طور مکرر از ۴۰ دلار به عنوان هدف بعدی در هفته‌های آینده حکایت داشت. همزمان با افزایش قیمت بیت کوین در ماه فوریه، این پیش‌بینی درست از آب درآمد و در نهایت به حدود ۴۲ دلار رسید.

تأثیر قیمت توکن دات بر آینده پولکادات

در چند ماه اخیر، قیمت توکن پولکادات رشد قابل توجهی داشته است

سپس، قیمت سکه پولکادات دوباره شروع به تثبیت کرده و چندین هفته را با میانگین قیمت ۳۵ دلار سپری کرد. کمترین قیمت DOT در آن زمان به ۳۲ دلار رسید. در تاریخ ۲۴ مارس، قیمت پولکادات با کاهش چشمگیری روبرو شد و به سرعت به ۲۷ دلار کاهش یافت، جایی که از یک سطح حمایتی برخوردار بود.

پس از یک توقف یک روزه در ۲۵ مارس، قیمت پولکادات برگشت و حرکت صعودی خود را از سر گرفت. در هفته بعد، قیمت دوباره به مرز ۴۰ دلار نزدیک شد و برای روزهای آینده پیش‌بینی صعود قیمت را رقم زد. در نتیجه، در تاریخ ۲ آوریل، قیمت ۴۰ دلار شکسته شد.

در تاریخ ۳ آوریل، قیمت پولکادات بالاخره یک higher high بالاتر را ثبت کرد و برای لحظاتی به مرز ۴۶/۸ دلار رسید. این روند صعودی به سرعت پایان یافت و قیمت برگشت تا اوج قبلی ۴۰ دلار را به عنوان حمایت تست کند.

پس از آن در تاریخ ۱۷ آوریل قیمت پولکادات رکورد جدید ۴۸/۳۶ دلار را ثبت کرد. صعودی که چندان دوامی نداشت و در روزهای بعدی با اصلاح شدید بازار، قیمت کاهش یافت و اکنون در حدود ۳۰ دلار معامله می‌شود.

آینده پولکادات چگونه خواهد بود؟

به طور کلی، با توجه به پیش‌بینی قیمت پولکادات، امسال باید شاهد رشد بسیار بیشتری باشیم. حرکات قیمت امسال تاکنون مومنتوم زیادی داشته است. فاندامنتال‌های این پروژه قوی است، زیرا پیشنهاد جدید و بهتری را برای کاربران امور مالی غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. این بلاکچین خودش بین شبکه‌های دیگر قابلیت همکاری و تعامل‌پذیری دارد، به این معنی که با رشد کل بازار ارزهای دیجیتال باید رشد بیشتری را شاهد باشد.

پیش‌بینی قیمت پولکادات در آینده

توکن بومی DOT از زمان راه‌اندازی تاکنون عملکرد خوبی داشته است. اگرچه قیمت این سکه زمانی در حدود ۲/۷۰ دلار بود اما اندکی پس از آن دوره رشد کرد و به نظر می‌رسد که یک سرمایه‌گذاری خوب با رشد مداوم باشد. این توکن در حال حاضر در حدود ۳۰ دلار معامله می‌شود و تخمین زده می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۱ تا ۱۰۰ دلار هم معامله شود. پتانسیل این توکن غیر قابل بحث است و بسیاری از تحلیلگران و بازرگانان می‌توانند به آینده پولکادات با سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت امیدوار باشند.

به طور کلی، پیش‌بینی قیمت پولکادات برای سال ۲۰۲۱ صعودی است. همانطور که در ماه گذشته مشاهده کردیم، قیمت به سرعت افزایش یافته و از مرز ۴۰ دلار گذشته است. این افزایش احتمالاً به دلیل علاقه کلی به این اکوسیستم غیرمتمرکز است که طی سال گذشته به سرعت توسعه یافته است. بنابراین، بیایید نگاهی به قیمت‌های پیش‌بینی شده برای پولکادات بیاندازیم.

Coinpedia

بر اساس خبرنامه ارز دیجیتال Coinpedia، پیش‌بینی قیمت برای DOT در پایان سال ۲۰۲۱ در حدود ۵۰ دلار تعیین شده است. بعلاوه، قیمت DOT برای سال ۲۰۲۲ نیز ۷۰/۲ دلار پیش‌بنی شده و تا پایان سال ۲۰۲۵، DOT/USD احتمالاً به ۱۷۰ تا ۲۰۰ دلار می‌رسد.

TradingBeasts

بازار رمزنگاری توسط نوسانات هدایت می شود. امروزه پیش‌بینی قیمت‌ها و به روز بودن در مورد آخرین قیمت‌ها دشوار است. در این راستا، TradingBeasts به وجود آمد. این پلتفرم پیش‌بینی دقیق قیمت Polkadot برای ۵ سال آینده را ارائه می دهد. تمام پیش‌بینی‌ها با استفاده از ترکیبی از رگرسیون‌های خطی انجام می‌شود. TradingBeats که به دلیل مقالات پیش‌بینی قیمت خود با جزییات معروف است، حداکثر ۵۷.۰۳ دلار را برای این ارز دیجیتال تخمین می‌زند. به علاوه، قیمت پولکادات را برای سال ۲۰۲۲ حداکثر ۷۰ دلار و برای سال ۲۰۲۴ تا ۸۶/۳۴ دلار تخمین زده است. حداقل قیمت برای سال ۲۰۲۴ نیز ۵۸/۷۱۷ دلار تعیین شده است.

Wallet Investor

به گفته تحلیلگران Wallet investor، قیمت DOT به آرامی در حال افزایش است و احتمالاً سقوط شدیدی نخواهد داشت. طبق این پیش‌بینی، در ابتدای سال ۲۰۲۲، DOT باید ۷۵/۶۵ دلار یا بالاتر باشد. قیمت حتی می‌تواند در سمت بالاتر به ۹۰ دلار برسد. تا سال ۲۰۲۳ قیمت بیش از ۱۳۰/۵۸۷ دلار افزایش می‌یابد و ممکن است به ۱۵۰ دلار هم برسد. پیش‌بینی می‌شود این قیمت تا ژانویه ۲۰۲۵ بین ۲۴۰ و ۲۵۰ دلار باشد و تخمین زده می‌شود تا اواسط سال ۲۰۲۵ از ۲۵۰ دلار بگذرد. در سال ۲۰۲۵، قیمت DOT در دسامبر ۲۰۲۵ بین ۲۹۶ تا ۲۵۰ دلار خواهد بود.

پیش‌بینی قیمت توسط DigitalCoinPrice

بر اساس DigitalCoinPrice نرخ پولکادات در ابتدای سال ۲۰۲۲ صعودی پیش‌بینی می‌شود. قیمت DOT در ژانویه ۲۰۲۲ ممکن است از ۶۴/۲۴ دلار به ۷۰/۵۴ دلار تغییر کند. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ قیمت DOT به ۸۱/۷۸ دلار برسد. برای سال ۲۰۲۴ دلار ۹۰/۳۲ و ۲۰۲۵ قیمت ۱۰۷/۴ دلار پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی قیمت پولکادات توسط CoinArbitrageBot

پیش‌بینی CoinArbitrageBot برای سرمایه‌گذاری چراغ سبز داده و افزایش قیمت را برای بلند مدت پیش‌بینی می‌کند. برای سال ۲۰۲۲ قیمت ۵۸/۰۶۵۰ پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود طی چند سال آینده بیشتر افزایش یابد. برای سال ۲۰۲۳، قیمت ۹۴/۹۳ دلار پیش بینی شده است. CoinArbitrageBot کمی مثبت‌تر از اولین نظر تحلیلگران در این لیست است و قیمت آن در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۵۲ دلار است. CoinArbitrageBot همچنین در بلند مدت نیز به صعود خوشبین است.

آینده پولکادات

نمودار تاریخچه قیمت پولکادات

رقبای پولکادات

از هم اکنون، چندین پروژه بلاکچین مشابه با پولکادات وجود دارند. شناخته شده‌ترین آنها یونی سواپ (Uniswap) است که در حال حاضر به ارزش بازار ۱۶ میلیارد دلار رسیده و بعد از پولکادات در رتبه نهم قرار دارد. البته پولکادات از رقبای اتریوم نیز محسوب می‌شود.

بنابراین، بزرگترین مزیت سرمایه‌گذاری در پولکادات محبوبیت و اندازه آن است که طبق بسیاری از پیش بینی‌ها قرار است قیمت آن در ماه‌های آینده به مرز ۱۰۰ دلار برسد، یعنی ارزش کل بازار آن به بیش از ۱۰۷ میلیارد افزایش یابد.

آنالیز فنی پولکادات (DOT)

بنیاد پولکادات در اکتبر ۲۰۱۷ با موفقیت بیش از ۱۴۰ میلیون دلار و با فروش تقریباً نیمی از ۱۰ میلیون توکن، ICO موفقی انجام داد. اما متأسفانه شرکت ضررهایی را متحمل شد که نیاز به انجام دو دور فروش داشت ، یکی در سال ۲۰۱۹ و دیگری در سال ۲۰۲۰.

در طول روزهای ICO، یک توکن DOT تقریباً ۳۰ دلار قیمت‌گذاری شد اما در آگوست سال ۲۰۲۰، دارایی‌های DOT بازتعریف شدند. به این معنی که، در اولین همه‌پرسی جامعه پولکادات، نسبت ارزش توکن‌های دات و خردترین واحد آن پلانک (Planck) با ضریب صد افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب، موجودی توکن‌های دات در تمامی حساب‌ها ۱۰۰ برابر شد. میزان عرضه کلی توکن‌های دات نیز به همین ترتیب از ۱۰ میلیون به یک میلیارد توکن افزایش یافت.

آیا پولکادات برای سرمایه‌گذاری خوب است؟

ارز دیجیتال DOT طی ماه‌های گذشته شاهد توسعه سریع و افزایش محبوبیت بوده است. این موضوع نیز در پیش‌بینی قیمت DOT منعکس شده است. بنابراین، پولکادات سرمایه‌گذاری خوبی است، زیرا احتمال می‌رود در اواخر امسال به بالای ۱۰۰ دلار برسد.

آیا پولکادات بهتر از اتریوم است؟

اهداف طراحی یکی از تفاوت‌های اصلی در هر دو بلاکچین است. اتریوم تلاش می‌کند تا محلی برای توزیع امور مالی و ادغام قراردادهای هوشمند باشد، در حالی که هدف پولکادات این است که به مردم کمک کند بلاکچین‌ها را ساخته و آنها را یکپارچه کنند.

پولکادات در سال جاری تاکنون عملکرد بهتری نسبت به اتریوم داشته است. بنابراین، از نظر سوددهی بهتر از اتریوم است. علاوه بر این، پولکادات در صورت ادامه حرکت صعودی DOT، به یک رقیب جدی برای کسب جایگاه اتریوم در جدول رتبه‌بندی تبدیل خواهد شد.

آیا سرمایه‌گذاری در پولکادات سودآور است؟

از ابتدای سال ۲۰۲۱، قیمت پولکادات تقریباً ۱۰ برابر افزایش یافته، به این معنی که واقعاً یک سرمایه‌گذاری بسیار سودآور بوده است. اگر بازار ارزهای دیجیتال به صعود خود ادامه دهد، باید شاهد رشد بیشتر DOT/USD باشیم.

موارد زیادی روی کاغذ وجود دارد که می‌تواند پولکادات را برای توسعه‌دهندگان جذاب کند. پولکادات یک اکوسیستم است که می‌تواند از کدگذاران مستقل گرفته تا مشاغل کوچک و شرکت‌های بزرگ به همه خدمات‌رسانی کند. امکان استفاده از بلاکچین‌های متناسب با نیازهای خاص و ارتقای آنها بدون دردسر، یک مفهوم جدید است که می‌تواند برای کل حوزه ارزهای دیجیتال ارزشمند باشد.

همانطور که گفته شد، پولکادات یک اکوسیستم بسیار جوان است. در حالی که ممکن است ده‌ها پروژه در دست توسعه باشد، تا زمان اجرای اولین پروژه‌های بزرگ آن مدتی طول می‌کشد. بر اساس گزارش PolkaProject، صدها پروژه در حال توسعه وجود دارند که از کیف پول گرفته تا پروژه‌های زیربنایی، ابزارها، DAppها و موارد دیگر در حال پیشرفت هستند.

در مورد توکن DOT سازندگان پولکادات ادعا کرده‌اند که این توکنی نیست که برای سوداگری طراحی شده باشد. اگرچه در مبادلات ارزش پولی دارد، اما در درجه اول برای اهداف مشخص شده طراحی شده است.

نتیجه گیری

توسعه‌دهندگانی که در حال ساخت سیستم‌های نوآورانه و غیرمتمرکز هستند، این سیستم‌ها را از ابتدا مهندسی می‌کنند. همچنین این امر بدان معنی است که زمان، استعداد و منابع به جای ایجاد استانداردی که همه به دنبال آن هستند، در راه ساخت شبکه‌های رقابتی صرف می‌شوند. هدف پولکادات این است، ساخت مسیری برای توسعه‌دهندگان برای ایجاد ارزش روی تمام بلاکچین‌ها و نه فقط یک بلاکچین. در نتیجه آینده پولکادات در مسیر خود راهی طولانی در پیش دارد.

توکن پولکادات از ابتدای سال ۲۰۲۱ که حدود ۵ دلار معامله می‌شد، تقریباً ۱۰ برابر افزایش یافته است. بنابراین، انتظار می‌رود رشد بیشتر قیمت طی ماه‌های آینده با تعیین هدف اصلی بعدی ۱۰۰ دلار باشد. بعلاوه، تا پایان سال ۲۰۲۵، این سکه شاید به ۱۰۰۰ دلار هم برسد.

اما مثل همیشه، به هیچ وجه نباید از این پیش‌بینی‌ها به عنوان تنها پایه تصمیم‌گیری خرید استفاده شود. نظرات کارشناسان معمولاً بر اساس تحلیل‌های تکنیکال است که اغلب تأثیرات خارجی را در نظر نمی‌گیرند. بنابراین، بسیار مهم است که از پیش‌بینی‌ها تنها به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری خود کمک بگیرید.

آیا تجربه سرمایه‌گذاری در پولکادات را دارید؟ آینده پولکادات را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را در وب سایت کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید. همچنین، از طریق شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام کوین نیک می‌توانید اخبار روز دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کنید.

منبع: academy.binance