از کلاهبرداری از طریق بیت کوین و راه‌های مقابله با آن می‌دانید؟ چه کارهایی باعث تهدید امنیت سرمایه شما و از دست رفتن آن می‌شود؟ بسیاری از کلاهبرداران در دنیای رمزارز به دنبال استفاده از مردم و به دست آوردن وجوه رمزارز یا پول آنها هستند. کلاه‌برداری‌های مختلفی از قبیل باج افزار، طرح‌های پونزی، تبادل جعلی، ICO های چهره و غیره وجود دارد. اما بیشتر آنها از بیت کوین استفاده می‌کنند یا قول می‌دهند که بیت کوین بازگردد، چرا که این سکه شماره یک در فضای رمزارز است. البته بسیاری از کلاهبرداری‌های دیگر با تمرکز بر به دست آوردن یا استفاده از سکه‌های خاص وجود دارد، اما در این مطلب از کوین نیک ما به کاربرانی خواهیم پرداخت که با بیت ‌کوین‌های خود مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

پس بهتر است بپرسیم که اگر بیت کوین خود را گم کرده و پول خود را از دست داده‌اید یا هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اید، باید چه کاری انجام دهید؟ خب، این بستگی به روش مالی است که شما استفاده کردید.

اگر پرداختتان با بیت کوین بوده است

چگونگی مقابله با کلاهبرداری از طریق بیت کوین

پرداخت با بیت کوین

باید بدانید که اگر پرداخت خود به کلاهبرداران را با استفاده از بیت کوین یا رمزارزهای دیگر انجام داده‌اید، کاری از دستتان بر نخواهد آمد، چراکه چنین معاملاتی غیرقابل برگشت هستند. همچنین، بسته به صلاحیت، مراجع بسیار کمی هستند که می‌توانید مشکل را به آنها گزارش دهید. این یکی از معایب کنترل مسئولیت امور مالی خود است.

با این حال، شما ممکن است بعضی از استراتژی‌ها را امتحان کنید و قسمتی از بودجه خود را از خطر از دست رفتن نجات دهید. در این بخش می‌توانید با انواع راه‌های مقابله با کلاهبرداری بیت کوین آشنا شوید:

آنها را تهدید کنید

قدم اول این است که اگر بیت کوین خود را در یک سکوی معاملاتی، کازینو کریپتو یا طرح پونزی گم کردید، ایمیلی را برای آنها ارسال کنید که در آن به آنها بگویید اگر پول شما را پس ندهند، آنها را به مراجع مالی ارجاع خواهید داد. با این حال ممکن است که در بیشتر اوقات این روش جوابگو نباشد، اما ارزش امتحان کردن را دارد. این امر می‌تواند یکی از روش‌های اولیه مقابله با کلاهبرداری بیت کوین باشد.

آنها را گزارش کنید

فعالیت آنها را به مقامات مالی ذیربط کشور یا شهری که شرکت در آن فعالیت دارد گزارش دهید تا دولت بتواند برای این کار اقدام کند. اگر شکایات بیشتری اضافه شود، ممکن است دادخواست آغاز شود و یا اقدامات قانونی دیگری علیه آنها صورت گیرد.

با ارائه دهنده کیف پول رمزارز تماس بگیرید

اگر به ارائه دهنده کیف پول خود اطلاع دهید که آخرین نقل و انتقالات انجام شده شما به کلاهبردار بوده است، ارائه دهنده کیف پول ممکن است تمام نقل و انتقالات به کلاهبرداری را متوقف کند، بنابراین از ارسال پول سایرین به آن و از دادن وام به آنها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداران رمزارز نقاب اعضای کمیته ‌بازی های المپیک را بر صورت می‌ زنند

مشاوره حقوقی پیدا کنید

در حالی که دستمزد وکلا می‌تواند بر مبلغی که از دست داده‌اید، اضافه شود و حتی از آن بالاتر رود، در بعضی شرایط خاص ممکن است دانستن این که بدانید آیا برای جبران خسارت خود به دنبال مجازات هستید و شانس دریافت بازپرداخت چیست، مفید باشد. پس یک مشاور حقوقی پیدا کنید تا بتوانید به درستی از آن راهنمایی خواسته و به نتیجه مطلوب برسید.

تجربه خود را به صورت آنلاین ارسال کنید

داستان خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا سرمایه‌گذاران دیگر بودجه خود را از دست ندهند.

اگر پرداختتان با کارت اعتباری بوده است

چگونگی مقابله با کلاهبرداری از طریق بیت کوین

پرداخت با کارت اعتباری

شاید شما با پرداخت از طریق بیت کوین یا کارت اعتباری گول خورده باشید. این تا حدودی بهتر است، چرا که اگر پرداختتان با کارت اعتباری بوده است، می‌توانید از بازپرداخت برای برگرداندن وجه استفاده کنید. همچنین اگر مواردی مطابق با بند ۷۵ از مصرف‌کننده رخ ندهد، از حمایت قانون بهره‌مند می‌شوید.

اما این ادعا همچنین به نوع کلاهبرداری که در آن پول خود را از دست داده‌اید هم بستگی دارد. بند ۷۵ قانون اعتبار مصرف کننده، هزینه بازپرداخت زمانی که شما برای کالاها یا خدمات پرداختی انجام داده‌اید و کلاهبرداری آن را نقض کرده و یا ناپدید شده است، می‌تواند تصویب شود.

اگر پرداختتان از طریق Debit Card بوده است

اگر بودجه خود را با Debit card پرداخت کرده‌اید، می‌توانید از طریق بانک خود درخواست بازپرداخت کنید. در حالی که دستورالعمل‌های دقیق بسته به ارائه دهنده شما متفاوت است. ویژگی بازپرداخت برای کلیه خریدهای Debit card برای کالاهایی که کمتر از۱۰۰ یورو هزینه دارند اعمال می‌شود. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بانک ضرر شما را بازگرداند.

اگر پرداختتان با راه آنلاین بانکی بوده است

در صورتی که مستقیماً از این طریق پول خود را جابجا کرده‌اید، فورا ًبا بانک تماس بگیرید. شما همچنین باید شکایتی را به بانک خود ارسال کنید و مشخص کنید که این انتقال به کلاهبردار بوده است. بنابراین بانک می‌تواند هنگام دریافت شکایت شما، این وجوه را امتحان کند و آنها را دوباره بسازد.

اگر پرداختتان با paypal بوده است

چگونگی مقابله با کلاهبرداری از طریق بیت کوین

پرداخت با paypal بیت کوین

اگر شما یک سرویس استخراج بیت کوین را از طریق PayPal خریداری کرده‌ یا هزینه آن را پرداخت کرده‌اید و شما این سرویس یا محصول را از کلاهبردار دریافت نکرده‌اید، می‌توانید برای بازیابی وجوه خود از سیستم حفاظت از خریدار paypal استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که محدودیت‌هایی برای استفاده از این طرح محافظت وجود دارد.

شرایطی وجود دارد که کلاهبردار می‌تواند برای دزدیدن اطلاعات بانکی شما، صفحه پرداخت PayPal جعلی ایجاد کند. اگر پول خود را از طریق این نوع کلاهبرداری از دست داده باشید، دیگر قادر نخواهید بود از طرح حمایت از خریدار paypal استفاده کنید.

دلیل این امر این است که کلاهبردار فقط بدون اطلاع، از برند تجاری خود استفاده کرده است تا اقدامش قانونی به نظر برسد و شما را مجبور کند تا جزئیات حساب خود را وارد کنید. بنابراین، paypal هیچ ارتباطی با معامله ندارد و موظف به اجرای سیاست‌های خود نیست.

بیشتر بخوانید: با روش های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

اگر پرداختتان از طریق سایر خدمات بوده است

هنگام استفاده از خدمات دیگری مانند MoneyGram ، PayPoint یا Western Union برای ارسال پول به کلاهبردار بیت کوین، سیاستی وجود دارد که می‌تواند وجوه را به کاربران بازگرداند. خدمات ذکر شده در بالا نکاتی راجع به جلوگیری از کلاهبرداری را ارائه می‌دهند.

پرداخت های غیرمجاز

اگر یک کلاهبردار به حساب بانکی یا کارت اعتباری شما دسترسی پیدا کرد، می‌توانید شکایتی را به بانک خود ارسال کنید و در این شکایت بگویید این یک معامله غیرقانونی است. اگر از کارت خود برای پرداخت هزینه سرویس خاصی استفاده می‌کنید و سپس می‌فهمید که مبلغ بیشتری بدون رضایت شما برداشت شده است یا پول توسط شخص دیگری کسر شده است، می‌توانید مبلغ اضافی که از شما گرفته شده است را هم مطالبه کنید.

طبق آیین نامه خدمات پرداخت سال ۲۰۰۹ اداره بانکداری تجارت، بانک‌ها و انجمن‌های ساختمانی موظفند در چنین شرایطی بازپرداخت را ارائه دهند. اگر یک معامله غیرمجاز از حساب شما رخ داده است، حتماً به محض اطلاع از آن، آن را گزارش کنید.

نتیجه

در اینجا با روش‌های کلاهبرداری از طریق بیت کوین و راه‌های مقابله با آن آشنا شدید. ما قبول داریم هیچ‌چیز بدتر از کلاهبرداری از پول با زحمت درآمده یا بیت کوین شما نیست.

پیشنهادات ارائه شده در بالا ممکن است همیشه به بازپرداخت پول شما کمک نکند، اما شما همیشه باید قبل از بیخیال شدن، گزینه‌های موجود را امتحان کنید. با این گفته‌ها، لطفاً قبل از دادن هرگونه پول خود به هر نوع خدمات، شرکت یا سیستم عامل، با احتیاط عمل کنید.

منبع: Coindoo