روز اثبات کلید‌ها (Proof of Keys Day) چیست و چرا باید آن را یکی از مهم‌ترین روزهای مرتبط با بلاک چین و ارزهای دیجیتال بدانیم؟ در ادامه با کوین نیک همراه باشید تا اهمیت سالگرد روز اثبات کلیدها که در سوم ژانویه برگزار می‌شود را بررسی کنیم.

امن و خصوصی نگه داشتن کلید‌های شخصی شما برای اطمینان حاصل کردن از استقلال مالی، بسیار ضروری است. متاسفانه، بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای رمزنگاری شده، بر این تفکر غلط هستند که رها کردن سرمایه و پول خود در صندوق صرافی‌های دیجیتال، امن است و به آن‌ها اعتماد دارند. اما برعکس، این کار اصلا امن نیست چرا که این صرافی‌ها کنترل تمام و کمالی به سپرده‌ ارزهای دیجیتال شما دارند و یک کلاهبرداری ساده، نفوذ یک هکر یا حتی ورشکستی و انواع و اقسام دوز و کلک، ممکن است سرمایه شما در این صرافی‌ها را به باد بدهد.

از زمان روزهای آغازین بیت کوین، میلیاردها ارز دیجیتال به دلیل کلاهبرداری صرافی‌ها یا هک شدن آن‌ها، از بین رفته، گم شده یا دزدیده شده است. یکی از مشهورترین وقایع در این زمینه، هک شدن صرافی Mt.Gox است که در سال ۲۰۱۴ رخ داد و هنوز که هنوزه این اتفاق تحت تحقیق و بررسی است.

اما این مسئله چه ربطی به مسئله روز اثبات کلیدها دارد؟

اثبات کلید‌ها چیست؟

ایده اثبات کلید‌ها (Proof of Keys) توسط تریس مایر (Trace Mayer)، یکی از سرمایه گذاران و تولید کنندگان پادکست مرتبط با ارزهای دیجیتال، ایجاد شد. او یک مفهوم و ایده سالانه را به منظور تحریک سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ایجاد کرد تا آن‌ها پول‌های خود را از هرگونه فضای غیر خصوصی جمع آوری و به کیف پول خود واریز کنند.

همانطور که گفته شد، بسیاری از مردم ارزهای دیجیتال خود را درون صرافی‌ها ذخیره می‌کنند. این عمل ذاتا یک کار اشتباه است چرا که صرافی‌ها کنترل کاملی روی کلید‌های خصوصی آدرس‌های سپرده‌های سرمایه گذاران دارند.

در نتیجه این امر، روز اثبات کلید‌ها (Proof of Keys Day) با این هدف ایجاد شده تا جلوی سرمایه گذاران از وابستگی به صرافی‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتالی خود را بگیرد. این مفهوم تنها با یک جمله ساده اما موثر معرفی می‌شود، کلید شما نیست؛ بیت کوین شما نیست.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سوالات متداول درباره بیت کوین و کیف پول آن

اولین روز اثبات کلید‌ها در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۱۹ رخ داد، معادل روز دهمین سالگرد جنسیس بلاک. جنسیس بلاک (Genesis Block) اولین بلوک ثبت شده در شبکه بلاکچین بیت کوین است.

به نوعی دیگر، روز اثبات کلید‌ها، حق مالکیت سرمایه را برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال جشن می‌گیرد. هدف آن این است تا این شجاعت، آگاهی و انگیزه را به سرمایه گذاران ارزهای رمزنگاری شده بدهد تا سرمایه خود را از صرافی‌ها به کیف پول‌های دیجیتالی خود منتقل کنند. با به دست آوردن کنترل کاملی از کلید‌های خصوصی، این سرمایه گذاران مطمئن خواهند شد که هیچ کس به جز خودشان هیچ دسترسی به سرمایه ندارند.

پیش از این در مطالب کوین نیک انواع و اقسام کیف پول‌های رمزنگاری شده و اهمیت آن‌ها را بررسی کردیم. همچنین اگر سرمایه شما رقم درشتی دارد، بهتر است کمی پول خرج کنید و یک کیف پول سخت افزاری برای خود بخرید تا اطمینان خود را ۱۰ برابر کنید.

بررسی روند کار روز اثبات کلیدها

روز اثبات کلیدها

۴ نتیجه مهم و مثبت از روز اثبات کلیدها

فلسفه پشت روز اثبات کلیدها این است که کاملا با بیت کوین همخوانی دارد. همانطور که می‌دانید مسئله بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال این است که در هر زمینه‌ای، واسطه‌ها را از بین ببریم. این واسطه‌ها می‌توانند بانک‌ها باشند، دلال‌ها باشند یا صرافی‌ها. هدف این است تا دیگر نیازی به سیستم اعتماد نباشد و به طور کلی روی پول و سرمایه خود کنترل داشته باشیم.

بنابراین روز اثبات کلید‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که نتایج مهمی را در بر خواهد داشت.

۱. به سرمایه گذاران تازه کار، جای پول‌ها را یاد می‌دهد

سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باید برای جا به جایی ارزهای دیجیتال خود از یک نقطه به نقطه دیگر راحت باشند. در حالی این مسئله به گوش برخی‌ها به نظر ساده می‌رسد، اما برای تازه واردان این صنعت ممکن است درک این مسئله سخت باشد. چرا که ما ده‌ها مدل کیف پول و چگونگی استفاده از آن‌ها داریم.

به همین دلیل، روز اثبات کلیدها به سرمایه گذاران این اشتیاق و شجاعت را می‌دهد تا در مورد انواع کیف پول‌های مختلف مطالعه کنند و استفاده از آن‌ها را یاد بگیرند و به شکل واقعی از آن‌ها بهره ببرند. این کار همچنین یک یادآوری برای چگونگی انجام انتقال سرمایه ارزشمند در شبکه بلاک چین غیر متمرکز است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

۲. به سرمایه گذاران یادآوری می‌کند که چه کسی صاحب واقعی کلیدهای خصوصی است

زمانی که روز اثبات کلیدها شکل گرفت، ماموریت اصلی تریس مایر این بود که به تک تک سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال اثبات کند، شجاعت دهد و یادآوری کند که آن‌ها صاحبان اصلی کلیدهای شخصی خود هستند. رها کردن ارزهای دیجیتالی خود روی یک صرافی به این معنی است که این سرمایه گذاران هیچ کنترلی روی سرمایه خود ندارند.

حتی با این که روز اثبات کلید‌ها سالی یک بار رخ می‌دهد، اما با این حال موقعیتی برای تمامی سرمایه گذاران به منظور به دست گرفتن کنترل سرمایه خود است. در حالی که روز اثبات کلیدها یک یادآور خوب برای این است که چه کسی مالک چه چیزی است، اگر سرمایه گذاران امنیت کامل سرمایه خود را تامین نکنند، معنی چندان زیادی ندارد. بنابراین یادگیری تمامی جوانب امنیتی یکی دیگر از ویژگی‌‌های این روز است.

نقش روز اثبات کلیدها در امنیت

سرمایه گذاری با ارز دیجیتال

۳. افشای صرافی‌های مشکوک یا متقلب

موسسه‌های مالی به خاطر سیستم بانکداری ذخیره کسری (Fractional Reserve Banking) معروف هستند. به این معنی که برخی بانک‌ها و موسسه‌های مالی، به جای اینکه پولی که شما به حساب آن‌ها واریز و نگهداری می‌کنید را ذخیره یا حفظ کند، آن را به عنوان وام به افراد یا شرکت‌هایی که نیازمند هستند وام می‌دهند. برخی از موسسه‌های مالی از سپرده‌ها و سرمایه‌های خود از این راه کسب درآمد می‌کنند و گاها بیشتر از حجم پولی که در اختیار دارند، وام می‌دهند.

متاسفانه، این عمل به دلیل این که موسسه‌ها همیشه در خطر ورشکستگی هستند، برای سپرده گذاران بسیار خطرناک است. این امر در میان برخی از صرافی‌ها هم رایج شده است.

در فضای ارزهای دیجیتال، روز اثبات کلیدها هزاران سرمایه گذار را ترغیب می‌کند تا تمامی پول‌های خود را از صرافی‌ها خارج کنند. اگر ناگهان درصد بسیار زیادی از سرمایه گذاران تصمیم بگیرند تا در یک روز همه سرمایه خود را از یک صرافی خارج کنند، این مسئله خیلی راحت باعث می‌شود تا اگر یک صرافی با سرمایه کاربران خود از روش سیستم بانکداری ذخیره کسری استفاده می‌کند تا پول به جیب بزند، یا اگر یک صرافی در مورد ذخایر واقعی خود دروغ گفته باشد، خیلی راحت دست آن صرافی فاش خواهد شد.

خوشبختانه، شفافیت موجود در بیت کوین و دیگر شبکه‌های بلاک چین کار را برای رسیدگی و بازبینی سرمایه‌های موجود در صرافی‌ها آسان کرده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ مورد از بهترین کیف پول های بیت کوین

 ۴. جشن گرفتن سالروز بلاک جنسیس بیت کوین

گزینه آخر اما مهم این است که روز اثبات کلید‌ها راهی برای جشن گرفتن اولین بلوک استخراج شده از شبکه بلاک چین است. این بلوک به عنوان بلوک جنسیس یا بلوک پیدایش (Genesis Block) نام گذاری شده است. این بلوک حاوی اولین تراکنش بیت کوین است که در آن ساتوشی ناکوموتو، ۵۰ بیت کوین به هارولد فینی (Harold Finney) ارسال کرد.

همچنین دیگر تراکنش به یاد ماندنی، در ۲۲ می سال ۲۰۱۰ رخ داد. جایی که یک شخص با ۱۰ هزار بیت کوین، ۲ عدد پیتزا خرید. این روز را روز پیتزای بیت کوین می‌شناسند.

چطور بخشی از جنبش روز اثبات کلیدها باشیم؟

مهم نیست که شما عضو تازه‌ای از دنیای ارزهای دیجیتال باشید یا یک کار کشته. مشارکت در روز اثبات کلیدها بسیار ساده است. همانطور که اشاره شد، ایده اصلی این است تا تمامی سرمایه‌های موجود در حساب صرافی‌ها یا دیگر واسطه‌های دنیای ارزهای رمزنگاری شده را خالی و به حساب کیف پول دیجیتالی خود واریز کنیم.

اول، می‌توانید از تمامی سرمایه‌های خود که در صرافی‌های مختلف نگه داشتید، فهرستی تهیه کنید. این کار ایده‌ای کلی به شما می‌دهد که چه کسی و چه صرافی روی بیت کوین‌ها و آلت کوین‌های شما کنترل دارد.

سپس، اگر یک کیف پول دیجیتالی ندارید، پس از تحقیق‌ می‌توانید آن کیف پولی که استفاده از آن برای شما راحت‌تر است را انتخاب کنید. در کنار قابل استفاده بودن کیف پول دیجیتال، سطح امنیت آن هم بسیار مهم است که در هنگام انتخاب آن باید دقت و تحقیق لازم را به خرج دهید. مرحله آخر این است که سرمایه خود را به کیف پول شخصی خود منتقل کنید تا کنترل و مالکیت کامل کلیدهای خصوصی خود را بر عهده بگیرید.

برخی از مردم سالی یک‌بار در روز اثبات کلیدها مشارکت می‌کنند. آن‌ها تاریخ سوم ژانویه تمامی سرمایه‌های خود را از صرافی‌ها به کیف پول دیجیتالی منتقل می‌کنند.

این عمل در میان مبادله کنندگان فعال بسیار رواج دارد. این گونه از افراد همیشه باید به منظور تبادل، درون حساب صرافی خود پول موجود داشته باشند. بنابراین پس از جشن گرفتن این سالگرد مهم، آن‌ها معمولا سرمایه‌های خود را دوباره به حساب صرافی واریز می‌کنند. از طرفی سرمایه گذاران بلند مدت که هیچ دخالتی در تبادلات کوتاه مدت ندارند، بهتر است دیگر سرمایه خود را به حساب صرافی‌ها باز نگردانند.

نتیجه گیری

در این مطلب خواندیم که روز اثبات کلیدها (Proof of Keys Day) چیست و از چه اهمیت بالایی برخوردار است. این جنبش به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال یادآوری می‌کند که چه کسی مالک واقعی کلیدهای خصوصی آن‌ها است. میلیون‌ها سرمایه گذار علاقه‌مند هستند که بخشی از این جشن سالانه باشند و ارزهای خود را به کیف پول‌های شخصی خود منتقل کنند.

همانطور که صنعت بلاک چین روز به روز بزرگ‌تر می‌شود، رویداد‌هایی مانند روز اثبات کلید‌ها نه تنها در زمینه آموزش موارد مختلف و مرتبط با ارزهای دیجیتال کمک شایانی می‌کند، همچنین اهمیت یادگیری ایجاد امنیت و مالکیت را در سرمایه گذاران رشد می‌دهد.

اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!