به گزارش Asic News تعدادی از ماینرهای ارز دیجیتال به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت دستگاه‌های ماینر توسط دولت صبح روز شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ جلوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تجمع کردند. در این مقاله از کوین نیک قصد داریم به بررسی علت و حواشی تجمع اعتراضی ماینرهای ایرانی بپردازیم.

با وجود اینکه در هفته‌های اخیر خبرهای خوشی در مورد صدور مجوز فعالیت برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال به گوش می‌رسید. صبح امروز عده‌ای از ماینرهای ارز دیجیتال با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان «من قاچاقچی نیستم، یک ماینرم» نسبت به تاخیر و عدم رسیدگی دولت نسبت به وضعیت بلاتکلیفی دستگاه‌های ماینر روبروی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تجمع کردند.

در نتیجه این تجمع و صحبت نمایندگان جمع با مسئولان مربوطه در ستاد قرار شد، یکشنبه هشتم تیر، جلسه‌ای برای حل این موضوع با نهادهای امنیتی برگزار شود.

با توجه به اینکه طبق اخبار غیر رسمی نزدیک به ۷۰۰ مگاوات برق کشور در زمینه استخراج رمزارز مصرف می‌شود، قرار بود در زمینه فعالیت ماینرها و واردات دستگاه‌های ماینر به کشور مقررات و تمهیدات ویژه‌ای به تصویب برسد.

تقریبا ۱ سال پیش و در تیرماه سال ۱۳۹۸ گمرک ایران طی اطلاعیه‌ای ردیف دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را به ردیف‌های گمرکی اضافه کرد، اما معاون گمرکی اعلام کرد برای ترخیص این دستگاه‌های ماینر نیاز به مجوز وزارت صنعت و معدن هم وجود دارد.

تقریبا ماه گذشته انجمن بلاک چین ایران خبر داده بود که رفع مشکل قاچاق بودن دستگاه‌های ماینر در جلسه‌ای با کمیسیون اقتصادی هیئت دولت بررسی و به تصویب رسیده است.

تجمع اعتراضی ماینرهای ایرانی

اطلاعیه انجمن بلاک چین ایران در خصوص تعیین تکلیف وضعیت دستگاه‌های ماینر

این مطلب راهم مطالعه کنید: مصادره بیش از ۲۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال بدون مجوز

طبق گفته دبیر کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران، ماینرها قرار بود پس از اعلام تعداد و نوع تجهیزات باید نسبت به پرداخت عوارض و حقوق گمرکی که متعاقبا برای هر دستگاه اعلام می‌شود، اقدام کنند و بعد از تایید این مراحل این دستگاه‌ها به عنوان دستگاه‌های دارای مجوز و به صورت قانونی در فارم‌های استخراج ارز دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد به دلیل تاخیرهای چندباره و عدم اطلاع رسانی شفاف از سوی مقامات مسئول باعث تجمع اعتراضی ماینرهای ایرانی شده است و در نهایت تصمیم گرفتند با برگزاری این تجمع حرف‌ خود را به گوش مسئولان برسانند. با توجه به اینکه قرار است فردا جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود باید صبر کنیم و ببنیم نتیجه این جلسه چه خواهد بود.

منبع: Asic News