برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در قطر و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در قطر

نام کشور به انگلیسی Qatar
پایتخت دوحه (Doha)
مساحت ۱۱٫۵۸۶ کیلومتر مربع
جمعیت ۲٫۷۹۵٫۴۸۴ میلیون نفر
زبان عربی
واحد پول ریال قطر (QAR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال غیر مجاز
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر مجاز
ICO غیر مجاز
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال غیر مجاز
خرید و فروش ارز دیجیتال غیر مجاز
استفاده از بلاک چین غیر مجاز

موقعیت کشور

قطر با نام رسمی دولت قطر، کشوری در جنوب غربی قاره آسیا و در منطقه خاورمیانه قرار دارد. این کشور که تا سال ۱۹۷۱ تحت استعمار بریتانیا قرار داشت، پس از استقلال به لطف درآمدهای عظیم نفتی و گاز طبیعی، به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا تبدیل شد. در حقیقت، این کشور در صدر بالاترین درآمد سرانه دنیا قرار دارد. قطر بزرگ‌ترین صادر کننده گاز طبیعی مایع جهان است و درآمد خالص آن‌ها به صورت سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در مالزی

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در قطر

سازمان تنظیم مقررات مرکز مالی قطر در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که سرویس‌ها و کسب و کارهای مرتبط با دارایی‌های مجازی توسط مرکز اقتصادی قطر اداره نمی‌شوند و تمامی فعالیت‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده در این کشور ممنوع است.

دولت قطر اعلام کرد که شرکت‌های مجاز حق هیچ گونه ارائه خدمات مرتبط با رمزارزها، مبادله دارایی‌های دیجیتال یا ارائه سرویس‌های مرتبط با آن‌ها را تا اطلاع ثانوی نخواهند داشت.

ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال در قطر تا اطلاع ثانوی

قانون گذاری ارز دیجیتال در قطر

سازمان مرکز مالی قطر، یک مرکز مالی و تجاری با سیستم قانونی، نظارتی، مالیات و ساختار تجاری خاص خود است که به منظور جذب کسب و کارها در این کشور و گسترش توسعه اقتصادی ایجاد شده است.

طبق سایت رسمی این سازمان، مرکز مالی قطر توانسته ۵۰۰ شرکت با بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه را تحت مدیریت خود درآورد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات

ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال در قطر تا اطلاع ثانوی

سازمان تنظیم مقررات مرکز مالی قطر، سرویس‌های دارایی‌های دیجیتال را مبادله میان ارزهای دیجیال با پول فیات و ارزهای دیجیتال، انتقال دارایی‌های رمزنگاری شده، نگهداری و ذخیره یا مدیریت دارایی‌های مجازی تعریف و معرفی کرده است. بنابراین تمامی این فعالیت‌ها در کنار تمامی سرویس‌های مرتبطی که با این فعالیت‌ها ارائه می‌شوند، در قطر ممنوع است.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی ممنوعیت ارزهای دیجیتال تا اطلاع ثانوی در قطر، اتخاذ قوانین کاملا جدید در خصوص پولشویی و مبارزه با فعالیت‌های ترورسیتی مالی است. کشورهایی نظیر قطر، ارزهای دیجیتال را تهدیدی برای حاکمیت پولی می‌دانند.

منبع: Coin Telegraph ، FCPA Blog