شاید یکی از سوالاتی که همیشه فکر کاربران حوزه کریپتو را به خود جلب می‌کند، این باشد که آیا کیف پول‌های بیت کوین را می‌توان هک کرد؟ کامپیوترهای کوانتومی تنها راه برای انجام آن است.

استفان توماس (برنامه‌نویس و تریدر آلمانی تبار)، امسال با یک بدشانسی مواجهه شد؛ او رمز کیف پول خود که حاوی ۷۰۰۲ بیت کوین بود را فراموش کرد. همه این بدشانسی، با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی، می‌توانست ختم به خیر شود. کامپیوترهای کوانتومی، با سرعتی میلیون‌ها برابر سریع‌تر از کامپیوترهای سنتی، قادر به شکستن رمز این کیف پول ۲۶۵ میلیون‌دلاری بودند. امسال، بیش از هرشخص دیگری، توماس نیاز حیاتی به حضور کامپیوترهای کوانتومی داشت.

اگرچه کامپیوترهای کوانتومی هنوز در ابتدای مسیر قرار دارند، اما غول‌هایی مثل گوگل و مایکروسافت در تلاشند تا این مسیر را کوتاه‌تر کنند. در طول یک دهه، کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند قفل امنیتی و رمزگذاری‌شده گوشی‌های موبایل، ایمیل‌ها، حساب‌های بانکی و حتی ولت‌های بیتکوین را در یک چشم به هم زدن بشکنند.

فرد تیئل (Fred Thiel)، مدیرعامل شرکت استخراج بیت کوین ماراتون دیجیتال (Marathon Digital Holdings)، در مورد این موضوع می‌گوید: اگه همین امروز شما به‌عنوان یک حامی دولت (مثلاً دولت چین) صاحب یکی از کامپیوترهای کوانتومی بودید، احتمالاً تا ۸ سال آینده، توانایی کرک‌کردن ولت‌های روی بلاک ‌چین رو داشتید.

به‌دلیل همه این تهدیدها از سوی کامپیوترهای کوانتومی، رمزنگاران تصمیم گرفته‌اند تا با ساخت یک پروتکل رمزگذاری مقاوم، در برابر این تهدیدها ایستادگی کنند.

هک توسط کامپیوترهای کوانتومی

هک کوانتومی

هک کوانتومی کیف پول بیت کوین

در حال حاضر، اکثر جهان از سیستمی با عنوان رمزنگاری کلید عمومی (PKC) یا رمزنگاری نامتقارن (asymmetric cryptography)، استفاده می‌کنند. در این سیستم، افراد توسط دو کلید خصوصی و عمومی می‌توانند به ایمل‌ها و کیف پول‌های حاوی ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشند.

فرد تیئل (که پیش از این، مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ رمزنگاری اروپا با اسم Utimaco بوده است) اذعان می‌کند:

اساس کار هر موسسه مالی یا حتی نحوه ورود به سیستم تلفن طبق سیستم رمزگذاری نامتقارن چیده شده؛ سیستمی که به راحتی توسط کامپیوترهای کوانتومی قابل هک‌شدن است.

دو کلید عمومی و خصوصی

دو کلید عمومی و خصوصی تعبیه‌شده در سیستم رمزنگاری نامتقارن، به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از کلید خصوصی، یک امضای دیجیتالی ایجاد کنند. در واقع این امضای دیجیتالی، یک هش است که توسط اطلاعات موجود در پیام مربوطه، ایجاد شده است. وقتی‌که پیام ارسال می‌شود، امضای دیجیتالی توسط دریافت‌کننده و توسط کلید عمومی ارسال‌کننده، قابل تایید است.

خرید بیت کوین

در مورد ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، این امضای دیجیتالی، الگوریتم امضای دیجیتال Elliptic Curves نامیده می‌شود. این الگوریتم، مصرف بیت کوین، آن هم فقط توسط صاحب قانونی‌اش را تضمین خواهد کرد.

از لحاظ تئوری، کسی‌که از کامپیوترهای کوانتومی استفاده می‌کند، با استفاده از مهندسی معکوس می‌تواند امضای دیجیتالی شما را جعل و درنتیجه به هک‌شدن کیف پول‌های بیت کوین شما بی‌انجامد.

یک پیشگویی ترسناک

تورستن گروتکر (رئیس سابق قسمت تکنولوژی شرکت Utimaco و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های محاسبات کوانتومی) می‌گوید: «اگر بخواهم شما را از چیزی بترسانم، باید بگویم که کامپیوترهای کوانتومی در راهند و از جمله امضاهای دیجیتالی که سر راهشان نابود می‌کنند، همین منحنی Elliptic Curves خواهد بود که ما از آن‌ها برای ولت‌های بیت کوین استفاده می‌کنیم. مطمئن باشید که اگر ما دست روی دست بگذاریم، این اتفاق خواهد افتاد». این پیشگویی قریب‌الوقوع آقای گروتکر در مورد کامپیوترهای کوانتومی، جهان کریپتوکارنسی را به فکری عمیق فرو برده است.

تقویت کیف پول های بیت کوین

متخصصین ارز دیجیتال در مصاحبه‌ای با شبکه CNBC گفته‌اند که به چند دلیل، نگران هک کوانتومی کیف پول‌های بیتکوین نیستند.

طبق اظهارات نیک کارتر (بنیان‌گذار پلتفرم کوین متریکس و یکی از بنیان‌گذاران صندوق رمزنگاری مرحله اولیه Castle Island Ventures)، این اتفاقات کوانتومی نه به‌صورت ناگهانی، بلکه به تدریج رخ خواهند داد. او ادامه داد: اگر کامپیوترهای کوانتومی به آن مرحله از بلوغ و رشد برسند که تهدیدهایشان متوجه ما شود، هشدارهای متعددی را اعلام خواهیم کرد. کارتر در تکمیل حرف‌هایش گفت: «البته همان‌طور که گفتم، این چیزی نیست که بخواهد یک‌شبه اتفاق بیفتد».

این واقعیت را نمی‌شود کتمان کرد که این اتفاقات، دیر یا زود رخ خواهند داد و جامعه هم از این امر مطلع است. البته، محققین هم در راه ساختن یک پروسه رمزنگاری ایمن در برابر این تهدیدهای کوانتومی‌اند.

فرد نیئل می‌گوید: موسسه ملی فناوری و استانداردها (NIST)، در حال کار روی استاندار جدیدی است که سیستم رمزنگاری آینده را در برابر حملات کامپیوترهای کوانتومی ایمن می‌کند. در حال حاضر، موسسه NIST، فرآیند انتخاب بهترین کاندیدا برای ساختن این استاندارد را شروع کرده است.

تورستن گروتکر می‌گوید: «این قضیه، یک مشکل فنی است؛ خب، یک راه حل فنی هم برای آن وجود دارد. الگوریتم‌های جدید و مطمئنی برای امضاهای دیجیتال در راهند؛ با وجود این الگوریتم‌ها، شما برای انتقال موجودی حسابتان به یک حساب دیگر، تقریباً به اندازه هزار سال وقت خواهید داشت! همچنین، گروتکر اظهار داشت که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، به استقبال آن الگوریتم استاندار و ایمن برویم؛ البته قبل از آنکه شاهد نابودی رمزنگاری بیت کوین توسط کامپیوترهای کوانتومی باشیم.

مهاجرت به سرزمین‌های امن

گروتکر در ادامه صحبت‌هایش گفت که به محض ساخته‌شدن یک سیستم رمزنگاری جدید و مطمئن در دوره رمزنگاری پساکوانتوم، شاهد یک مهاجرت گسترده خواهیم بود. او اضافه کرد: «در آن دوره، هرکسی که دارای ارزهای دیجیتال بیت کوین یا اتریوم باشد، می‌تواند دارایی‌های ارز دیجیتال خود را از حسابی که با نوع قدیمی کلیدها تامین می‌شد، به حساب دیگری که از سیستم جدید و امن کلید خصوصی بهره‌مند است منتقل کند.

با همه این اوصاف، این نوع از ارتقا در امنیت، نیاز به کاربران فعال هم خواهد داشت. طبق بعضی از سناریوها، ممکن است پروسه حساب‌های پول نقد یا همان ارز فیات که در یک بانک متمرکز می‌شوند، به‌مراتب آسانتر از نیاز به یک شبکه غیرمتمرکز دارندگان ارز دیجیتال (برای آپدیت‌کردن سیستم‌های خود به‌صورت مجزا) تلقی شود.

گروتکر، بار دیگر با پیشبینی وضعیت آینده، گفت: «کاربران (البته نه همه افراد)، صرف نظر از اینکه چقدر طول خواهد کشید، وجوه خودشان را به مرور زمان از حساب‌ها انتقال خواهند داد». البته، کاربرانی هم وجود خواهند داشت که رمزهایشان را فراموش می‌کنند یا قبل از به اشتراک‌گذاشتن کلیدهایشان از دنیا خواهند رفت. او اضافه کرد: «حتی تعداد زیادی از کیف پول‌ها وجود خواهند داشت که به‌طور وحشتناکی ناامن می‌شوند؛ آن هم به این دلیل است که آن‌ها از کلیدهای ناامن استفاده خواهند کرد».

یک راه حل برای عدم موفقیت در این نوع ارتقای امنیت وجود دارد. برای مثال، یک سازمان می‌تواند حساب افرادی که هنوز از سیستم رمزنگاری قدیمی استفاده می‌کنند را قفل کند و راه دیگری برای دسترسی به حساب‌هایشان ارائه دهد.

کلام آخر

کامپیوترهای کوانتومی جزو تکنولوژی‌های آینده به حساب می‌آید که هنوز راه بسیار زیادی تا اجرایی شدن آن وجود دارد. با این حال، زنگ خطری برای دنیای رمزنگاری کنونی است.

نظر شما در مورد تهدیدهای کامپیوترهای کوانتومی چیست؟ آیا این کامپیوترها، تهدیدی تمام‌نشدنی برای دنیای کریپتوکارنسی به‌شمار می‌روند؟ آیا با ایجاد یک الگوریتم استاندارد و مطمئن، این تهدیدها از بین خواهند رفت؟ نظرتان را در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین، امکان دریافت اخبار مربوطه و قیمت‌های روز ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر کوین نیک وجود دارد.

منبع:  CNBC