سقوط ۶ درصدی بیت کوین طی ۴ ساعت به دلیل ترکیبی از عوامل تکنیکال و فاکتورهای درون شبکه‌ای بود. قیمت بیت کوین (BTC) با باز شدن کندل هفتگی جدید در تاریخ ۱۵ مارس ناگهان حدود ۶ درصد کاهش یافت.

سه عامل در تضعیف مومنتوم بیت کوین مؤثر بودند: باز شدن کندل هفتگی جدید، نرخ بهره (funding rate) بالا و ورود استیبل کوین‌ها که در ابتدا بازار را به سمت بالا هدایت می‌کند.

کندل هفتگی جدید و یک پولبک برای تست مجدد

هنگامی که یک کندل هفتگی جدید باز می‌شود، بیت کوین به طور معمول شاهد نوسان زیادی خواهد بود، زیرا روند روز دوشنبه می‌تواند عملکرد بیت کوین را در بقیه روزهای هفته تعیین کند.

سقوط ۶ درصدی بیت کوین

چارت تغییرات روزانه قیمت BTC/USD

طی چند ساعت گذشته، همانطور که تریدری با نام مستعار «Rekt Capital» اشاره کرد، بیت کوین شاهد یک پولبک بیش از حد گسترده بود. این تریدر گفت که BTC احتمالاً شاهد یک فرآیند «بازنشانی ناپایدار» است. این تریدر گفت:

BTC به سمت منطقه قرمز پولبک داشته و در حال حاضر، حتی بیش از حد وارد این منطقه شده است. هنوز ابتدای روز است، بنابراین قیمت همچنان می‌تواند خود را از این منطقه قرمز نجات داده و آن را به حمایت تبدیل کند. از نظر تکنیکال، BTC در حال انجام یک فرآیند تست مجدد ناپایدار است.

این تریدر هشدار داد که اگر بیت کوین نتواند از منطقه ۵۵ هزار دلار بازگردد، یک اصلاح قیمت شدید تا سطح حمایت ۴۶۷۰۰ دلار امکان‌پذیر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چرا سازمان‌ها و سرمایه‌ گذاران نهادی نگران قیمت بیت کوین نیستند

بازارهای آتی حسابی داغ شده بودند

هنگامی که قیمت بیت کوین شروع به کاهش کرد، نرخ بهره (funding rate) بیت کوین در بازارهای آتی در سراسر صرافی‌های بزرگ بالای ۰/۱ درصد بود.

این امر نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق بازار اشتیاق به خرید بیت کوین داشتند و این موضوع بازار معاملات را بسیار شلوغ کرده بود.

بر اساس داده‌های Bybt، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۴۵۴۱ تریدر در حدود ۱/۸۳ میلیارد دلار لیکویید شدند که بالاترین میزان از ۲۱ فوریه است. بازارهای آتی با داغ شدن بیش از حد بازار شاهد لیکوییدهای متوالی بودند.

سقوط ۶ درصدی بیت کوین

لیکویید شدن پوزیشن های لانگ و شورت بیت کوین

این موج لیکویید شدن در نهایت منجر به سقوط بیت کوین به زیر ۵۷۰۰۰ دلار شد که تحلیلگر بازارهای کوین تلگراف، مایکل ون د پوپ (Michaël van de Poppe) آن را به عنوان سطح کلیدی حمایت مشخص کرد. وی گفت:

بیت کوین در اینجا به سختی این سطح مهم را حفظ می‌کند. باید روند صعودی ادامه یابد، در غیر این صورت، قیمت دوباره به این محدوده کاهش می‌یابد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل روزانه و پیش بینی قیمت بیت کوین

واریز سرمایه زیاد به صرافی‌ها و ورود استیبل کوین‌ها

قبل از اینکه سقوط قیمت رخ دهد، پلتفرم تحلیل داده‌های روی زنجیره‌ای CryptoQuant به ورود مقادیر زیادی بیت کوین به صرافی جمینی اشاره کرده بود.

جمینی در کنار کوین بیس، صرافی پیشروی بیت کوین در ایالات متحده است و اغلب به عنوان یک «صرافی نهنگ» شناخته می‌شود.

سقوط ۶ درصدی بیت کوین

میانگین سرمایه ورودی بیت کوین به صرافی ها

کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیر عامل CryptoQuant، گفت:

واریز ۱۸ میلیارد دلاری BTC قانونی است، زیرا یک تراکنش بین کیف پول‌های سپرده کاربر و کیف پول گرم جمینی بوده است. کل میانگین ورودی صرافی‌ها به دلیل این واریز، افزایش شدیدی داشته است. اگر پوزیشن لانگ دارید، از لوریج خیلی بالا استفاده نکنید.

علاوه بر فشار فروش نهنگ‌ها، رالی اخیر بیت کوین که منجر به ورود استیبل کوین‌ها به صرافی‌ها شد، یک نشانه نزولی دیگر بود.

جو متذکر شد که این رالی توسط سرمایه حاشیه‌ای که به صورت استیبل کوین نگه داشته شده تسریع شده و این بار هدایتگر این رالی سازمان‌ها و نهاد‌های آمریکایی نبوده‌اند. وی توضیح داد:

شاخص پرمیوم کوین بیس همیشه با عبور قیمت بیت کوین از ۲۰ هزار، ۳۰ هزار، ۴۰ هزار و ۵۰ هزار دلار به طور قابل توجهی بالا بود. وقتی قیمت ۶۰ هزار دلار شکسته شد، این شاخص به طور قابل توجهی منفی بود. این رالی گاوی ۶۰ هزار دلاری توسط نهادهای امریکایی هدایت نشده، بلکه همه به خاطر استیبل کوین‌ها بوده است.

خرید بیت کوین

به نظر شما سقوط ۶ درصدی بیت کوین در طی ۴ ساعت که به نظر می‌رسد بیش از حد بوده است، ادامه خواهد یافت؟ منتظر تحلیل‌های شما در سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک هستیم.

منبع: cointelegraph