پلتفرم اتریوم به عنوان یک ارز دیجیتال برای اجرای قراردادهای هوشمند، امروزه مورد توجه قرار گرفته است. در مطالب قبلی مفهوم اتریوم را بررسی کرده و فهمیدیم اتریوم چیست. در ادامه، زیر و بم و چگونگی عملکرد این پلتفرم را دقیق‌تر بررسی کنیم.

عملکرد پلتفرم اتریوم

با استفاده از اتریوم یک نهاد برای ذخیره و کنترل داده‌هایش به برنامه دیگری ندارد. برای دستیابی به این هدف، اتریوم به شدت از پروتکل بیت کوین و طراحی بلاک چین آن اقتباس می‌کند، اما آن را برای پشتیبانی از برنامه‌های سطح بالا اصلاح می‌کند.

با این وجود اتریوم قصد دارد، طراحی بیت کوین را تجزیه کند به طوری‌که توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌ها یا قراردادهایی که شامل مراحل اضافی، قوانین جدید مالکیت، قالب‌های معاملاتی جایگزین یا روش‌هایی برای انتقال وضعیت هستند، را ایجاد کنند.

هدف زبان برنامه‌نویسی اتریوم با تورینگ کامل این است که به توسعه‌دهندگان اجازه نوشتن برنامه‌هایی که در آن معاملات بلاکچین بتوانند نتایج و خروجی‌های خاص خود را حاکم و به طور خودکار عملی کنند، داده شود. این انعطاف‌پذیری شاید نوآوری اصلی اتریوم باشد.

بلاک‌چین اتریوم

ساختار بلاکچین اتریوم بسیار شبیه بیت‌کوین است از این جهت که سابقه مشترکی از کل تاریخچه معاملاتی دارد. هر گره در شبکه یک نسخه از این تاریخچه را ذخیره می‌کند.

تفاوت عمده آن با اتریوم در اینست که گره‌های آن علاوه بر تمام معاملات اتر، جدیدترین وضعیت هر قرارداد هوشمند را هم ذخیره می‌کند. (این مبحث بسیار پیچیده‌تر از آن است که توضیح داده شود، اما متن زیر به شما کمک می‌کند تا چیزهایی دستگیرتان شود.)

برای هر برنامه اتریوم، شبکه باید وضعیت یا اطلاعات فعلی تمام این برنامه‌ها اعم از هر مانده یا Balance‌ کاربر، تمام کدهای قرارداد هوشمند و جایی که همه آن ذخیره می‌شود را ردیابی کند.

بیت‌کوین از خروجی‌های معاملاتی ناپایدار برای ردیابی اینکه هر فرد چقدر بیت کوین دارد استفاده می‌کند.

اتریوم چگونه کار می کند؟

بلاک‌چین اتریوم

با اینکه به نظر پیچیده می‌رسد، اما این ایده بسیار ساده است. هر وقت یک معامله بیت‌کوین انجام می‌شود، شبکه مقدار کل را تجزیه می‌کند مثل اینکه پول کاغذی بوده است یعنی بیت‌کوین‌ها به روشی که باعث می‌شود داده‌ها رفتاری مشابه سکه‌ها یا پول خردهای فیزیکی داشته باشند، منتشر می‌شوند.

برای انجام معاملات آتی، شبکه بیت‌کوین باید تمام تکه‌های پول خرد شما که به عنوان “خرج شده” یا “خرج نشده” دسته‌بندی شده را جمع‌آوری کند.

از طرف دیگر اتریوم از حساب‌های کاربری استفاده می‌کند.

مانند صندوق‌های حساب بانکی، توکن‌های اتر در یک کیف پول قرار می‌گیرند و این طور که می‌گویند، می‌توانند به حساب دیگری منتقل شوند. صندوق‌ها همیشه در یک جایی هستند اما هنوز چیزی ندارند که بتوان به آن یک رابطه مستمر گفت.

بیشتر بخوانید: قراردادهای هوشمند اتریوم چطور کار می‌کنند؟

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

با اتریوم، در هر زمان که یک برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک شبکه از هزاران کامپیوتر آن را پردازش می‌کند.

قراردادهایی که به زبان‌های برنامه‌نویسی ویژه‌ی قرارداد هوشمند نوشته شده‌اند، به بایت کد کامپایل می‌شوند که یک ویژگی به نام ماشین مجازی اتریوم یا EVM، بتواند آن‌ها را خوانده و اجرا کند.

اتریوم چگونه کار می کند؟

ماشین مجازی اتریوم

تمام گره‌ها با استفاده از ماشین مجازی اتریوم‌شان این قرارداد را اجرا می‌کنند. به خاطر داشته باشید که هر گره در این شبکه علاوه بر پیگیری وضعیت فعلی، یک نسخه از معامله و تاریخچه شبکه قرارداد هوشمند را نگه می‌دارد. هربار که یک کاربر عملی انجام می‌دهد، تمام گره‌های موجود در شبکه باید به توافق برسند که این تغییر رخ داده است.

در اینجا هدف شبکه ماینرها و گره‌ها این است که مسئولیت انتقال شیفت از وضعیتی به وضعیت دیگر را بر عهده بگیرند. ماینرهای بیت‌کوین تغییر مالکیت بیت‌کوین‌ها را از شخصی به شخص دیگر تایید می‌کنند. ماشین مجازی اتریوم یک قرارداد را با هر قانونی که توسعه‌دهنده در ابتدا برنامه‌ریزی کرده، اجرا می‌کند.

محاسبه واقعی در پلتفرم اتریوم

محاسبه واقعی در ماشین مجازی اتریوم از طریق یک زبان بایت کد مبتنی بر پشته (صفر و یک‌هایی که ماشین می‌تواند بخواند) حاصل می‌شود، اما توسعه‌دهندگان می‌توانند قراردادهای هوشمند را در زبان‌های سطح بالایی مثل Solidity و Serpent، که خواندن و نوشتن‌شان برای انسان آسان‌تر هستند، بنویسند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ریپل با بیت کوین و اتریوم: متمرکز یا غیرمتمرکز؟

اتریوم چگونه کار می کند؟

محاسبه واقعی در پلتفرم اتریوم

ماینرها کسانی هستند که از رفتار بد یا زیان‌آور پیشگیری می‌کنند، مثلا اطمینان از اینکه هیچکس پولش را بیشتر از یکبار خرج نکند و رد کردن قراردادهای هوشمندی که پرداختی بابت‌شان صورت نگرفته است.

چندین هزار گره اتریوم وجود دارد و هر گره، کد یکسانی را کامپایل و اجرا می‌کند.

اما شاید به این فکر کنید که آیا این روش گران‌تر از یک محاسبه معمولی نیست؟ البته که هست. به همین دلیل، این شبکه ممکن است فقط برای موارد خاص مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش رسمی توسعه اتریوم به این نقص و ناکارآمدی واقف است و این گونه اظهار می‌کند که:

به طور کلی، یک راه‌حل ذهنی-تجربی خوب که به دردتان بخورد، این است که شما قادر نخواهید بود هیچ‌کاری روی EVM انجام دهید، همانطور که نمی‌توانید از سال ۱۹۹۹ به این طرف روی گوشی‌های هوشمند کاری انجام دهید.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد اتریوم هستید، حتما به مقاله راهنمای کامل اتریوم در کوین نیک سر بزنید.

منبع: coindesk.com