معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سومین جلسه کمیته نظارت بر فعالیت استخراج رمز ارز بیان کرد: به‌دلیل اینکه درگذشته فرآیند استخراج رمز ارزها قانونی نبود تعدادی دستگاه به‌صورت قاچاق وارد شده و در حال حاضر مشکلاتی برای فعالان این صنعت به‌وجود آورده است. لذا با مساعدت هیأت وزیران، مشکل دستگاه های ماینر قاچاق مرتفع می‌شود.

به‌گزارش کوین‌نیک و به‌نقل از شاتا، سعید زرندی درباره ثبت قانونی دستگاه های ماینر قاچاق گفت: از ۲۵ مرداد در سامانه بهین‌یاب امکان ثبت دستگاه‌ها به‌مدت یک ماه فراهم می‌شود و این امکان وجود خواهد داشت که با پرداخت حقوق و عوارض دولتی، فعالیت آنها قانونی شود و از آن پس دستگاه‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و در این سامانه ثبت نشده باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: صدور مجوز استخراج رمز ارز از طریق سامانه بهین یاب

وی ادامه داد: تعداد ۶۲۴ جواز تأسیس برای استخراج ارز دیجیتال صادرشده و ۱۵ واحد در مرحله درخواست صدور پروانه بهره‌برداری هستند که ۲ واحد از این تعداد، پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح خوداظهاری تعداد واحدهای دارای پروانه افزایش یابد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: مدل‌سازی برای استفاده از رمز ارزها در واردات کالا را دنبال می‌کنیم. اگر بتوانیم در شرایط کمبود ارز، رابطه بین واردات با استفاده از رمز ارزها را مهیا کنیم، برای کشور سودمند خواهد بود.

او در آخر عنوان کرد: در دنیا، نقش رمز ارزها در تجارت خارجی پررنگ است و براساس برخی آمارها ارزش بازار کل رمزارزها در دنیا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، لذا باید ما هم در این زمینه فعالانه عمل کنیم.

منبع: ShataNews