در حالی که چند ماهی است خبرهای ضد و نقیضی در رابطه با توقف فعالیت صرافی های رمزارز و مسدود شدن درگاه‌های بانکی مربوط به صرافی‌های رمز ارز شنیده می‌شود، امروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد توقف فعالیت صرافی های رمزارز در دستور کار مجلس نیست. همچنین رئیس بانک مرکزی هم تاکید کرد در خصوص رمزارزها شتابزده اقدام نخواهیم کرد.

توقف فعالیت صرافی های رمزارز در دستور کار مجلس نیست

به گزارش نشریه پیوست، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور خود تاکید کرد که نمایندگان از بانک مرکزی انتظار ساماندهی حوزه رمزارزها را داشتند؛ اما بانک مرکزی به جای ساماندهی، توقف آنها را در دستور کار قرار داده که اساسا این موضوع در دستورکار نمایندگان مجلس نیست.

پیش از این در گزارش‌های مختلفی عنوان شده بود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه‌ای اعلام کرده بود که مسدود شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های غیرمجاز فروش رمزارز در مجلس، دولت و دستگاه قضایی در دستور کار قرار گیرد. در روزهای اخیر بار دیگر قالیباف در مورد فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال و سکوهای مبادله رمزارز هشدار داد.

همچنین در اواخر سال گذشته هم «شاپرک» طی نامه‌ای به پرداخت‌یارها  اعلام کرده بود تا درگاه‌های صرافی‌های ارز دیجیتال را به دلیل فعالیت غیرقانونی مسدود کند که با بیانیه مشترک فعالان ارز دیجیتال در ایران مواجه شده بود.

توقف فعالیت صرافی های رمزارز

محمدرضا پورابراهیمی گفت: توقف فعالیت صرافی های رمزارز در دستور کار مجلس نیست

با وجود این حواشی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز (۲۸ اردیبهشت) در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «مجلس انتظار داشت تا بانک مرکزی حوزه تبادل رمرازها را ساماندهی کند؛ اما بانک مرکزی به‌جای ساماندهی توقف آنها را در دستور کار قرار داده که این موضوع در دستور کار مجلس نیست و نمایندگان در نظر دارند تا در جلسات بعدی کمیسیون اقتصادی به این موضوع بپردازند.»

پورابراهیمی در ادامه توضیح داد:

«درمورد مشکلات اخیری که در روزهای گذشته درحوزه رمزارزها رخ داده، موضع صریحی داریم. موضع ما در دو بخش است. اول اینکه رمزارزهای داخلی ظرفیتی بزرگ برای اقتصاد کشور هستند و می‌توانیم از این ظرفیت به واسطه نسبی در انرژی استفاده کنیم و دوم اینکه بتوانیم در مبادلات نفتی به خاطر تحریم‌ها از رمزارزها استفاده کنیم»

بر اساس صحبت‌های پورابراهیمی و طبق گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس روزانه بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان از طریق درگاه‌های پرداختی در حوزه صرافی‌های رمزارزی جابه‌جا می‌شود ک باید این حوزه ساماندهی شود.

پورابراهیمی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: «به زودی گزارش کمیسیون اقتصادی در صحن مطرح می‌شود و طرحی که خروجی این گزارش است هم در کمیسیون بررسی خواهد شد و تکالیف تک تک دستگاه‌ها، وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت ارتباطات به واسطه بستر فضای مجازی، وزارت اقتصاد به واسطه شفافیت و اجرای قانون مبازره با پولشویی در کشور و بانک مرکزی مشخص خواهد شد.»

این مطلب راهم مطالعه کنید: سینا استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند و بنیانگذار ارز بریج دستگیر شد

رئیس بانک مرکزی: درباره رمزارزها شتابزده اقدام نمی‌کنیم

همچنین امروز عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم درباره بسته شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌ های رمزارز گفت: «موضع من همچنان مانند گذشته است و از مردم تقاضا دارم سرمایه‌های خود را به بازاهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.»

آقای همتی در تکمیل صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که تکلیف رمزارزهای استخراج شده در داخل روشن است و می‌توان از آن برای واردات کالا استفاده کرد.

توقف فعالیت صرافی های رمزارز

رئیس بانک مرکزی: درخصوص رمزارزها شتابزده عمل نمی‌کنیم

وی تاکید کرد بانک مرکزی درخصوص رمزارزها منفعل نیست و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای فعلی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور عزیزمان مهیا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است.

آقای همتی در پایان تاکید کرد بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتابزده‌ای که این روزها شایعه شده است، خودداری می‌کند.

نظر شما درباره ادامه یا توقف فعالیت‌ صرافی های رمزارز چیست و به نظر شما جلس چه طرحی را برای ساماندهی این بازار در نظر دارد. منتظر شنیدن نظرات و پینشهادهای شما در سایت و شیکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: پیوستایلنا