سال‌های سال است که اندوخته ارزی بسیاری از مردم، دلار آمریکاست. آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند جای آن را بگیرند؟ با کوین نیک همراه باشید.

جیم بیانکو (Jim Bianco) مدیر عامل و رییس بخش تحلیل اقتصادی و سرمایه شرکت بیانکو ریسرچ (Bianco Reaserch) اعتقاد دارد که ارزهای دیجیتال، اندوخته‌های ارزی آینده مردم خواهند بود.

با توجه به سختی‌ها و موانع اخیری که شیوع ویروس کرونا به همراه داشته است، بیانکو اشاره می‌کند که مردم ثروت خود را به سمت دلار آمریکا می‌برند، چرا که دلار آمریکا به طور گسترده‌ای همچنان به عنوان اندوخته ارزی شناخته می‌شود. بیانکو در این مورد می‌گوید:

۹۰ درصد از ثروت جهان در دلار‌ها قرار دارند. اگر یک چینی باشید و بخواهید الوارهای برزیلی وارد کنید، باید آن را به صورت دلار پرداخت کنید. این روشی است که اکثر مواقع صورت می‌گیرد.

به دنبال یک جایگزین برای اندوخته‌ ارزی سنتی

حال با توجه به شرایطی که ویروس کرونا در سرتاسر دنیا به وجود آورده، این سوال به وجود می‌آید که آیا مردم بالاخره به دنبال چیزی فراتر از دیوارهای دولت و روش‌های سنتی برای اندوخته ارزی خود خواهند رفت یا نه. بیانکو در این مورد می‌گوید:

فکر می‌کنم ۱۰ سالی می‌شود که مردم ناامیدانه به دنبال یک جایگزین هستند. حتی دیگر ارزهای‌ سنتی هم نمی‌توانند جایگزینی برای دلار باشند.

به گفته بیانکو، او اعتقاد دارد که ارزهای دیجیتال می‌توانند اندوخته‌های ارزی آینده مردم باشند. لیبرا یکی از نامزدهایی‌ است که می‌تواند این ویژگی را از آن خود کند. البته با توجه به واکنش‌های شدیدی که دولت‌ها در برابر لیبرا فیسبوک نشان داده‌اند، بسیاری می‌ترسند که این ارز دیجیتال شرکت فیسبوک تهدیدی برای سیستم‌های اقتصادی حال حاضر دنیا باشد. با این وجود با این که بیانکو ارزهای دیجیتال را اندوخته‌های ارزی احتمالی آینده نام برده است، در پایان حرف‌های خود می‌گوید:

احتمالا هنوز اندوخته ارزی آینده‌ای به آن صورت شکل نگرفته است. یک اندوخته ارزی باید هم مناسب برای بورس و مبادله باشد و هم ارزش ذخیره داشته باشد.

او همچنین بر این باور است که اندوخته ارزی آینده، خارج از کنترل دولت خواهد بود.

منبع: cointelegraph