محمد حسین متولی زاده مدیر عامل توانیر امروز همزمان با افتتاح ۳ پروژه نیروگاهی در کشور اعلام کرد به منظور جلوگیری از سوءاستفاده ماینرهای غیرمجاز از شبکه برق، پاداش ۱۰ میلیون تومانی برای معرفی استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرعامل توانیر تاکنون ۴۰۰ مگاوات برق به ماینرهای ایرانی اختصاص داده شده است. قیمت برق برای افرادی که درخواست انشعاب قانونی داشته‌اند بر اساس تعرفه‌های مناسب وزارت نیرو محاسبه می‌شود که در چهار ماه سال بیشتر و ۸ ماه سال هزینه بسیار کمتر است.

طبق آخرین تعرفه اعلام شده توسط وزارت نیرو در خصوص هزینه برق مصرفی ماینینگ در ایران در ۸ ماهه ابتدای مهر تا ابتدای خرداد نرخ برق ۵۸۰ تومان و در ۴ ماهه ابتدای خرداد تا آخر شهریور ۱۹۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه خواهد شد.

متولی زاده با بیان این موضوع که برخی از ماینرهای ارز دیجیتال در ایران قانون‌گریز هستند و نمی‌خواهند از طرق قانونی به استخراج رمزارز بپردازند، خاطرنشان کرد با استفاده از اختیارات قانونی اقدام به شناسایی و تعطیلی مراکز غیرمجاز خواهیم کرد.

طبق آخرین آمار تا به حال ۱۱۰۰ مرکز غیرقانونی استخراج رمزارز در ایران شناسایی و تعطیل شده است.

به گفته مدیرعامل توانیر هدف از پرداخت پاداش ۱۰ میلیونی برای معرفی استخراج کنندگان غیرمجاز مدیریت شبکه برق کشور و هدایت ماینرهای غیرمجاز به سمت استفاده مجاز است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: طرح تامین برق استخراج رمز ارز قابل اجرا نیست

متولی زاده در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که با توجه به مصرف بالای دستگاه‌های استخراج رمرارز و افزایش مصرف برق در ایام تابستان همکاری مشترکان به نفع جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در تابستان است. سال گذشته ۱۲۰ هزار مشترک با امضای توافق‌نامه‌هایی برای مدیریت مصرف برق همکاری صورت گرفت  و امسال این تعداد به ۲۵۰ هزار مشترک رسیده است.

به نظر می‌رسد با ابلاغ مصوبه تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج رمزارز در روز ۱۵ تیر و با توجه به مهلت یک ماهه به ماینرها برای ثبت قانونی دستگاه‌های خود، حالا اعطای پاداش ۱۰ میلیون تومانی برای معرفی استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز یکی دیگر از راه‌های دولت برای قانون‌مند کردن این صنعت در کشور است.

فراموش نکنید شما هم می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد صنعت ارز دیچیتال در ایران را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: ایرنا