شکایت ریپل از یوتیوب به دلیل آنچه که ریپل عدم اقدام آگاهانه یوتیوب در برابر کلاهبرداران می‌خواند سرو صدای زیادی در رسانه‌ها برپا کرد.

شرکت ریپل روز سه شنبه ۲۱ آوریل علیه یوتیوب در دادگاه کالیفرنیای شمالی تشکیل پرونده داد. این شکایت به دلیل عدم موفقیت یوتیوب در شناسایی و متوقف کردن فعالیت کلاهبرداران XRP صورت گرفته است.

به گفته وبلاگ رسمی شرکت ریپل،‌ شاکیان این پرونده یعنی آزمایشگاه ریپل (Ripple Labs) و مدیرعامل آن برد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse) از یوتیوب خواستند تا سریعا نسبت به سیاست‌های خود تغییر رویه گسترده دهد و در مقابل اقدامات خود پاسخگو باشد.

ریپل و گارلینگ‌هاوس مدعی هستند در کلاهبرداری‌های صورت گرفته که بیشتر به موضوع اهدای ریپل (The XRP Giveaway) اشاره می‌شود، تا به حال میلیون‌ها XRP  به ارزش صدها هزار دلار از دارایی کاربران سرقت شده است.

در متن دادخواست شکایت ریپل از یوتیوب به بندهای زیر اشاره شده است:

۱. نقض قانون لانهام مربوط به علائم تجاری (Lanham Act for Trademark Infringement)

۲. نقض قوانین اساسنامه‌ای و عمومی تبلیغات کالیفرنیا (California’s Statutory and Common Law Right of Publicity)

۳. نقض قانون رقابت ناعادلانه کالیفرنیا (California’s Unfair Competition Law)

با توجه به مستندات پرونده، این کلاهبرداری از طریق حملات فیشینگ روی کانال‌های قانونی یوتیوب انجام شده است. مهاجمان با استفاده از یک ایمیل مشکوک تولیدکنندگان محتوای کانال‌های یوتیوب را که اغلب به صورت قانونی با ریپل همکاری داشتند فریب دادند.

سپس از بینندگان ویدیوهای مورد نظر خواسته می‌شد تا بین ۵٫۰۰۰ تا ۱ میلیون توکن XRP را به آدرس مشخص بفرستند، در این درخواست به قربانیان وعده بازده پنج برابری داده شده بود.

شکایت ریپل از یوتیوب در دادگاه کالیفرنیا

شکایت ریپل از یوتیوب

این مطلب راهم مطالعه کنید: پاک شدن ویدیوهای مربوط به ارز دیجیتال در یوتیوب

 ادعای همدستی یوتیوب با کلاهبرداران

در این دادخواست آمده است که یوتیوب علیرغم اینکه توانایی متوقف کردن شبکه‌های کلاهبرداری را دارد‌، آگاهانه از این اقدام خودداری می‌کند تا از عملکرد کلاهبرداران سود ببرد.

در متن شکایت ریپل از یوتیوب به این موضوع اشاره شده است:

یوتیوب باوجود آگاهی از فروش تبلیغات به کلاهبردارانی که با جعل هویت شرکت ریپل و آقای گارلینگ‌هاوس فعالیت می‌کنند، به دلیل سودی که از این راه کسب می‌کند از فعالیت آن‌ها جلوگیری نمی‌کند. این تبلیغات که به آن « video discovery ads » گفته می‌شود، توسط یوتیوب طوری طراحی شده‌اند که تا در بالای صفحه نتایج جستجو در کنار نتایج ارگانیک ظاهر شوند.

ریپل در این پرونده به موارد متعددی اشاره کرده است که یوتیوب به کانال‌هایی که توسط کلاهبرداران اداره می‌شدند برچسب تاییدیه (verifications badge) داده است.

ریپل ادعا می کند که از نوامبر سال ۲۰۱۹ تا به حال ۴۹ بار درخواست حذف کانال‌های مربوط به کلاهبرداری را برای یوتیوب ارسال کرده است. در این پرونده همچنین به ۳۰۵ شکایت دیگر علیه کانال‌هایی که بر اساس هویت جعلی برد گارلینگ‌هاوس فعالیت می‌کنند، اشاره شده است.

شاکیان ادعا می‌کنند که صدمات جبران ناپذیری هم به برند ریپل و هم به شهرت برد گارلینگ هاوس وارد شده و این صدمات با عدم جلوگیری عمدی یوتیوب از این فعالیت‌ها تشدید هم شده است. در متن شکایت هم به این موضوع اشاره شده است:

عدم اقدام آگاهانه یوتیوب باعث خسارت‌های جبران ناپذیری به برند ریپل و اعتبار براد گارلینگ‌هاوس شده است و این خسارت‌ها همچنان ادامه دارد. این بی توجهی یوتیوب همچنین باعث شده است تعداد زیادی از کاربران در این کلاهبرداری‌ها فریب بخورند.  در صورتی که دادگاه نسبت به این موارد دخالت نکند، شدت و دامنه خسارت‌ها بیشتر هم خواهد شد.

ریپل در پایان خواهان مجازات یوتیوب و جبران خسارت‌ها شده است و به این نکته اشاره کرده است که یوتیوب تمام درآمدی که از طریق این کلاهبرداری‌ها دریافت کرده است را باید بازگرداند.

 

منبع: cointelegraph