یک انتقال بسیار بزرگ ریپل به کیف پول شخصی جد‌ مک‌ کالب نگرانی‌های بسیار زیادی را برای سرمایه‌گذاران ریپل به همراه داشته است. آیا با یک دامپ بزرگ رو‌به‌رو هستیم؟

در چند روز گذشته، سر و صدای زیادی به واسطه فعالیت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای ارزهای دیجیتال به پا شد. سایت Whale Alert در توییتی اعلام کرد که جد‌ مک‌ کالب (Jed McCaleb) بنیانگذار ریپل، ۶۳ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۹۰ ریپل را به کیف پول خود منتقل کرده است. این رقم، با قیمت امروزی ریپل، بیش از ۱۲ میلیون دلار برآورد شده است. طبق نظر سرمایه‌گذاران ریپل، به نظر می‌‌رسد این ارز دیجیتال با یک دامپ (Dump) رو به رو خواهد بود.

دامپ (Dump) چیست؟

دامپ به اصطلاحی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران بزرگ و قدرتمند، سهام خود را به بالاترین قیمت ممکن می‌فروشند که سود بسیار بالایی برای آن‌ها به همراه دارد، اما ارزش آن کالا یا دارایی، پس از فروش توسط این سرمایه‌گذاران بزرگ، بعد از مدتی کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

این عمل که با مخالفت‌های بسیار زیادی توسط سرمایه‌گذاران منصف همراه است، باعث نابودی بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌ وارد خواهد شد.

جد‌ مک‌ کالب و دامپ ریپل

جد‌ مک‌ کالب

آیا ارزش ریپل توسط جد‌ مک‌ کالب رو به نابودی است؟

طبق گفته Whale Alert، این تراکنش تنها بخشی از قرارداد میان مک‌کالب و ریپل بوده است. این مسئله باعث خشم بسیاری سرمایه‌گذاران و دارندگان این ارز دیجیتال شده است و همه بر این باور هستند که دامپ در راه است.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
جفری تاکر اقتصاددان: ارزش ارز دیجیتال ریپل یا به صفر سقوط می‌کند یا به بیش از یک میلیون دلار می‌رسد

جد مک‌کالب در سال ۲۰۱۴ به ریپل پیوست و مغز متفکر و خالق توکن ریپل بود. اما او به دلیل شروع پروژه استلار (Stellar) از این شرکت جدا شد. این جدایی با این توافق انجام شد تا شرکت ریپل در طول زمان، مقدار مشخصی ریپل را به حساب جد‌ مک‌کالب منتقل کند.

البته هنوز نمی‌توان مطمئن بود که انتقال این مقدار ریپل به حساب جد مک‌کالب باعث دامپ خواهد شد. ممکن است او دست به فروش همه ریپل خود نزند. طبق یک پست در وبلاگ Whale Alert، بررسی شده که مک‌کالب مقدار ناچیزی از دارایی خود را نسبت به تبادلات روزانه بازار ریپل، به فروش رسانده است. برای مثال، از ۱ جون تا ۷ جون سال ۲۰۱۷، او ۲.۵ میلیون ریپل را با قیمت ۷۴۱ هزار دلار فروخته است. اما میزان تبادلات کلی بازار ریپل در آن بازه زمانی، ۱۲۷ میلیون ریپل بوده است.

بنابراین نمی‌توان هنوز به طور قطع گفت که این اتفاق باعث نابود شدن ارزش ریپل در آینده خواهد شد یا نه. هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که به طور قاطع بگوییم جد‌ مک‌کالب با آخرین دارایی ریپل خود باعث دامپ این ارز دیجیتال می‌شود.

منبع: bitcoinist