بسیاری از افراد از تفاوت‌های میان دو رمزارز ریپل و بیت کوین می‌گویند و می‌خواهند آن‌ها را به درستی بشناسند. با کوین نیک همراه باشید تا نگاهی به تفاوت‌های کلیدی این دو ارز دیجیتال داشته باشیم.

رمزارزها و فناوری بلاک چین به بخشی از زندگی مدرن و نوین همه ما تبدیل شده‌اند و گاهی اوقات مردم برای شناخت و مطالعه درباره رمزارزهای موجود در بازار، سردرگم و گیج می‌شوند. همه ما می‌دانیم که شناخته شده‌ترین و اصلی‌ترین رمزارز در این بازار بزرگ و بعضا پیچیده، بیت کوین است، با این حال، فراموش نکنید که رمزارز ریپل (Ripple) با روند صعودی و رو به رشدی که دارد، محبوبیت خوبی در میان طرفداران ارز دیجیتال و همچنین سرمایه گذاران این بازار در سراسر جهان به دست آورده است. حال، بیایید بررسی کنیم که تفاوت‌های میان دو رمزارز بیت کوین و ریپل چیست و نقاط مثبت و منفی آن‌ها در چه مواردی هستند؟ در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم و جزئیات کار را به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.

اهداف توسعه

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، با هدف پرداخت هزینه برای سرویس‌ها یا کالاها، توسعه یافت. با این حال، هدف توسعه ریپل، بانک‌ها و شبکه‌های پرداختی بودند. در واقع ریپل به عنوان تسویه حساب، سیستم انتقال پول و صرافی رمزارز خلق شد و توسعه یافت. ایده اصلی توسعه‌ی رمزارز ریپل این بود که یک سیستمی خلق شود که دارایی را به صورت مستقیم و همزمان، انتقال دهد که این راه، ارزان‌تر، شفاف‌تر و ایمن‌تر از روش‌های پرداختی حال حاضر، از جمله پرداخت‌های SWIFT در نظر گرفته می‌شد.

توسعه دهندگان چه کسانی هستند؟

رمزارز بیت کوین به وسیله یک سری از توسعه دهندگان مشتاق و با انگیزه راه اندازی شد. بیت کوین یک سیستم غیر متمرکز شده است و توسط بانک، دولت یا شخص سومی اداره و مدیریت نمی‌شود. این رمزارز محبوب در میان جامعه و سرمایه گذاران، توسط یک یا چند فرد مرموز و ناشناخته که ساتوشی ناکاموتو نامیده می‌شوند، خلق شده است و در واقع ایده آن از طرف این فرد‌ یا افراد آمده است.

ریپل دربرابر بیت کوین؛ نگاهی به تفاوت‌های کلیدی این دو رمزارز

خالق ناشناس بیت کوین

در طرف دیگر، ریپل قرار دارد که به وسیله یک شرکت رسمی توسعه یافته که با نام Ripple company یا شرکت ریپل شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده است. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، شرکت ریپل، دفاتر و اداره‌هایی در کشورهای استرالیا، لوکزامبورگ و بریتانیا (UK) تاسیس کرده است.

فناوری‌ها

بیت کوین یک ارز مبتنی بر شبکه و فناوری بلاک چین است که از ماینینگ یا استخراج (Proof of Work) استفاده می‌کند. این در حالی است که ریپل از یک دفتر کل اجماعی و تکراری استفاده می‌کند و شبکه سرورها را همراه با توکن‌های رمزارز XRP، به تایید می‌رساند.

شبکه‌ی ریپل به وسیله طیفی از سرورهای مستقل مدیریت می‌شود و به صورت دائم و ثابت، رکوردها و سابقه‌ی تراکنش‌ها را مقایسه می‌کند. این بدان معنی است که در هر ثانیه، یک دفتر کل جدید از ریپل خلق می‌شود.

پاداش‌های استخراج

ریپل به گونه‌ای طراحی شده که اصلا نیازی به استخراج یا ماینینگ ندارد. به همین دلیل است که دو رمزارز بیت کوین و ریپل نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت هستند. این در حالی است که ماینرهای بیت کوین معمولا پاداش‌های خود را به صورت یک فرم جدیدی از بیت کوین دریافت می‌کنند.

در مورد ریپل می‌توان گفت که توکن‌های XRP در ابتدا با ارزش ۱۰۰ بیلیون استخراج یا پیش استخراج می‌شوند و تنها ۳۸ بیلیون در بازار در دسترس قرار می‌گیرد. باقی این مقدار، درون آزمایشگاه‌های ریپل قرار می‌گیرند و به صورت دوره‌ای منتشر می‌شوند. این در حالی است که بیت کوین به هیچ عنوان پیش استخراج نمی‌شود و حداکثر ظرفیت آن تنها ۲۱ میلیون است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید ریپل : راهنمای سریع، مطمئن و آسان

صدور کوین‌ها

بیت کوین‌‌ها در سراسر جهان پخش و عرضه شده‌اند. ۶۰ درصد از توکن‌های XRP متعلق به ریپل است. قیمت ریپل در مقایسه با قیمت بیت کوین، از لحاظ عددی بسیار کمتر و گوچکتر است. گردش و توزیع توکن‌های XRP را می‌توانید از طریق وب‌سایت Ripple Charts دنبال نمایید.

ریپل دربرابر بیت کوین؛ نگاهی به تفاوت‌های کلیدی این دو رمزارز

صدور کوین ها

سرعت تراکنش

تایید سازی تراکنش‌های بیت کوین به صورت میانگین، ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد اما این در حالی است که تایید سازی تراکنش‌های XRP تنها در ۵ ثانیه انجام می‌شود.

تفاوت در بکارگیری

بیت کوین در ظرفیت پول مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هدف ریپل این است تا آن را برای انتقال ارزها یا کالاهای دیگر مانند نفت یا طلا درون شبکه استفاده کنیم. شبکه‌ی ریپل، یک صرافی ارز کاملا غیر متمرکز شده بوده اما بیت کوین مستلزم یک سری صرافی متمرکز است. این بدان معنی است که کاربرانی که قصد دارند XRP را به دلار آمریکا تبدیل کنند، می‌توانند این کار را درون شبکه ریپل انجام دهند، بدون این که نیازی به ورود واسطه‌ها و دخالت افراد دیگری باشد. بنابراین اگر کسی بخواهد XRP را به ازای دلار آمریکا بفروشد، آن‌ها می‌توانند این کار را درون شبکه و بدون نیاز به شخص سوم انجام دهند.

ریپل در برابر بیت کوین

برای درک بهتر تفاوت‌های کلیدی دو رمزارز بیت کوین و ریپل به جدول زیر نگاهی بیندازید:

 

BTC

XRP

مالکیت

عمومیت

شرکت خصوصی

سرعت تراکنش

Appr. 1 hour (وابسته به مقدار)

سه تا پنج ثانیه

هزینه تراکنش

$۴۰

$۰.۰۰۴

تعداد تراکنش در ثانیه

Appr .10

۱.۵۰۰

هزینه یا انرژی تراکنش

Appr. 250 kWH

جزئی

الگوریتم

Proof-of-work

اجماع

تورم

Coin supply raising to 21 mln cap by 2140

شامل افت قیمت می‌شود (یک مقدار کوچک از ریپل می‌تواند در هر تراکنش نابود شود)

موجودی کوین

۲۱ mln

۱۰۰ bln

نظر شما در مورد دو رمزارز بیت کوین و ریپل چیست؟ تفاوت‌های کلیدی بین دو رمزارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منبع: Cointelegraph