یکی از موضوعات مورد علاقه برای تریدرها، مقایسه میان بیت کوین و ریپل است. این کار برای تشخیص اینکه کدام یک از این دو در موقعیت‌های متفاوت، عملکرد بهتری خواهند داشت الزامی است. علاوه بر این، شناختن مزیت‌های اصلی آن‌ها می‌تواند مفید باشد. در حالی که بیت کوین را به عنوان اولین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال می‌شناسیم، هدف اصلی از توسعه ریپل این بود که به بهبود بازارهای مالی کمک شود. در این مطلب کوین نیک به تفاوت‌هایی که میان این دو رمزارز محبوب وجود دارد می‌پردازیم.

تفاوت‌های بیت کوین و ریپل

ریپل یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در بازار ارزهای دیجیتال است. هدف این شرکت، ارائه راه حل‌هایی برای موسسات و سازمان‌های مالی است. در واقع هدف اصلی از این کار، کمک به این سازمان‌ها برای انجام هرچه سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌های مالی است.

در حال حاضر، مبادلات مالی برون مرزی بین شرکت‌ها به سختی و با هزینه زیاد انجام می‌شود. این مساله به خصوص برای افرادی که باید برای خانواده‌شان در کشوری دیگر پول ارسال کنند دشواری زیادی ایجاد می‌کند. در این میان استفاده از ارزهای فیات به دلیل لیکوئیدیتی پایینی که دارند هم چندان توصیه نمی‌شود. اینجاست که XRP برای کمک وارد می‌شود. XRP ارز مورد استفاده ریپل است. این ارز برای کاهش هزینه‌ها و زمان انتقال پول به کار می‌رود.

در سوی دیگر ماجرا، بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتالی شناخته شده خودنمایی می‌کند. ارزی که در سال ۲۰۰۸ و توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو ابداع شد و تا کنون حضور فعالی در بازار دارد. در حال حاضر، در دسترس‌ترین ارز دیجیتال برای خرید، بیت کوین است. ضمن اینکه بسیاری از افراد خارج از دنیای رمزارزها هم راجع به بیت کوین چیزهایی می‌دانند و آن را به عنوان راهی برای ذخیره سرمایه یا وسیله‌ای برای مبادله می‌شناسند.

با این حال، ارزهای دیجیتال جدیدی ایجاد شده‌اند که به شیوه بسیار کارآمدتری عمل می‌کنند. هدف اصلی ساتوشی ناکاموتو از خلق بیت کوین، کاهش قدرت موسسات مالی متمرکز بود. به لطف تلاش‌های او، امروز بازار فناوری رمزنگاری توانسته است انواع و اقسام ارزهای دیجیتال را به دنیا معرفی کند.

تفاوت‌های بیت کوین و ریپل
بیت کوین شناخته شده‌ترین ارز دیجیتالی درسراسر دنیا است

نحوه استفاده از الگوریتم اجماع

ریپل از یک الگوریتم اجماع اختصاصی بهره می‌برد. این ویژگی باعث شده است که ریپل یکی از سریع‌ترین و پرکاربردترین ارزهای موجود باشد. با الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA)، ارز XRP تبدیل به یک ارز غیرمتمرکز و در عین حال سریع می‌شود. لازم است اشاره کنیم که در دنیای ارزهای دیجیتال، فقط ریپل از این الگوریتم استفاده می‌کند.

اما بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده میکند. این الگوریتم از مصرف انرژی بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که ماینرهای بیت کوین نیاز به سخت‌افزارهای گرانی جهت انجام فرایند تراکنش دارند. البته از سوی دیگر، این الگوریتم یکی از دلایل امنیت بیت کوین هم به شمار می‌رود و شکستن آن تقریبا غیر‌ممکن است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: مقایسه ریپل با بیت کوین و اتریوم: متمرکز یا غیرمتمرکز؟

یکی دیگر از مشکلات الگوریتم اجماع مورد استفاده در بیت کوین این است که می‌تواند به شکل تمرکزگرا عمل کند. اکثر ماینرهای بیت کوین (حدود ۷۰ درصد) در چین مستقر شده‌اند. این در حالی است که نودها و سرورهای ریپل در سرتاسر جهان پراکنده هستند و کسی به تنهایی قادر به خارج کردن آن‌ها از شبکه نیست.

در کنار همه این مسائل،  شبکه اثبات کار باعث کندی تراکنش‌ها و گاهی اوقات، گران‌تر شدن آن‌ها می‌شود. با ادامه این روند و در گذر زمان، بیت کوین با مشکلاتی در زمینه مقیاس پذیری مواجه خواهد شد. مشکلی که پیش از این هم تجربه کرده است.

مقایسه قیمت بیت کوین و ریپل

یکی از تفاوت‌های اساسی میان بیت کوین و ریپل، حداکثر تعداد در دسترس آن‌ها است. در حالی که فقط ۲۱ میلیون عدد بیت کوین خواهیم داشت، اما ۱۰۰ میلیارد XRP عرضه خواهد شد. بیشتر این کوین‌های XRP در اختیار خود شرکت ریپل است و برای پشتیبانی از عملیات این ارز در سرتاسر دنیا به کار می‌روند.

نحوه توزیع کوین‌های مربوط به بیت کوین و ریپل، تاثیر مستقیمی روی قیمت و ارزش‌گذاری آن‌ها داشته است. ارزش بازار ریپل ۱۲٫۴۲۷٫۰۴۴٫۸۶۶ دلار است. در حالی که ارزش بازار بیت کوین معادل ۳۰۲٫۰۹۸٫۵۱۳٫۸۸۷ است. در حال حاضر قیمت بیت کوین در حدود ۱۶ هزار دلار و قیمت ریپل برابر ۰٫۲۷۴۱۵۷ است.

بیت کوین در انتهای سال ۲۰۱۷ توانست به بالاترین قیمت خود برسد. به طوری که در دسامبر آن سال، هر بیت کوین با قیمت ۲۰ هزار دلار خریداری می‌شد. بالاترین قیمتی که تا کنون بیت کوین به آن رسیده است. اما بالاترین قیمت معامله ریپل ۳/۸۴ دلار بود که در ۲۰۱۸ رخ داد.

قیمت بیت کوین و ریپل
نحوه توزیع سکه‌های مربوط به بیت کوین و ریپل، تاثیر مستقیمی روی قیمت آن‌ها دارد

نحوه گرفتن و ذخیره بیت کوین و ریپل

خریدن و ذخیره کردن این دو رمزارز کار بسیار آسانی است. پیش از این در مطالبی شما را با فرایند این کار آشنا کرده‌ایم. توجه داشته باشید که ما در حال صحبت درباره اولین و چهارمین رمزارزهای موجود از لحاظ ارزش بازار هستیم. بنابراین تهیه آن‌ها نباید کار دشواری باشد.

بیشتر صرافی‌ها امکان خرید بیت کوین و ریپل را برای مشتریانشان فراهم می‌کنند. بایننس و کوین بیس از معروف‌ترین و معتبرترین صرافی‌های موجود هستند. هر دو صرافی ذکر شده قابلیت ترید بیت کوین و XRP را فراهم کرده‌اند.

علیرغم امن بودن این پلتفرم‌ها، بهتر است که سرمایه‌تان را در کیف پول‌های سخت افزاری ذخیره کنید. چرا که در گذشته، صرافی‌ها چند بار هک شده‌اند. در صورت بروز این اتفاق، امکان برگشت سرمایه‌تان بسیار بعید است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تبدیل ریپل به دلار آمریکا یا بیت کوین: راهنمای کامل

آینده ریپل و بیت کوین

آینده این ارزهای دیجیتالی بسیار روشن به نظر می‌رسد. آن‌طور که مشخص است توسعه دهندگان آن‌ها برنامه‌های بزرگی برای سال‌های پیش رو در سر دارند. برای مثال، ریپل در حال کار روی توسعه مشارکت‌هایش با دیگر شرکت‌ها است. بدین ترتیب، احتمالا در آینده با رشد تقاضای XRP روبرو خواهیم شد. توسعه مشارکت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برای ریپل و کلیت بازار ارزهای دیجیتال برخوردار است. زیرا موجب تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر برای کاربران در سرتاسر جهان خواهد شد.

از طرف دیگر، هواداران بیت کوین هم از توسعه‌های متعددی که در شبکه این ارز دیجیتال صورت می‌گیرد، لذت خواهند برد. در حال حاضر، توسعه دهندگان در حال کار روی شبکه لایتینگ (LN) هستند تا از این طریق، مقیاس پذیری بیت کوین را بهبود ببخشند. در صورت موفقیت بیت کوین در این زمینه، کاربران جدید بسیاری به آن اضافه خواهند شد. در عین حال، این ارز دیجیتالی در حال توسعه جنبه‌های امنیتی خود برای محافظت از کاربرانش هم است. به عنوان مثال، لایت کوین در حال پشت سر گذاشتن مراحل تستی بلاکچین خود می‌باشد.

آینده بیت کوین و ریپل
بیت کوین و ریپل هر دو از آینده درخشانی برخوردار هستند

نتیجه

بیت کوین و ریپل از رهبران حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند. هم بیت کوین و هم ریپل توانسته‌اند نظر سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کنند. با این حال، شیوه کاری آن‌ها متفاوت است. در واقع تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود هر کدامشان از خصوصیت‌های متفاوتی بهره ببرند. کاربرانی از سرتاسر جهان می‌توانند از این دو رمزارز استفاده کنند. در حالی که ریپل به دنبال شرکای جدید است، بیت کوین هم سعی می‌کند با توسعه راه حل‌های جدید به بهبود شبکه بلاکچین خود بپردازد.

منبع: coindoo