مقایسه بین ریپل و لایت کوین با توجه به تفاوت این دارایی‌های دیجیتال، مقایسه ساده‌ای نخواهد بود. با این حال، وجه تمایزهایی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیریم. سرعت، قابلیت اطمینان، کارمزدها و الگوریتم‌های اجماع برخی از مواردی هستند که بررسی خواهیم کرد.

ریپل (XRP) یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌‌الرشدترین ارزهای دیجیتال در بازار است. به همین ترتیب، لایت کوین نیز یکی از نقش‌آفرینان اصلی حوزه ارز دیجیتال است. هر دوی این ارزهای مجازی مزایا و معایب خودشان را دارند و هر یک از آنها راه حل‌های بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌دهند.

مقایسه ریپل و لایت کوین؛ تفاوت‌ها

ریپل (XRP) چهارمین ارز بزرگ مجازی در جهان است. شرکت‌ها برای پردازش سریع‌تر معاملات برون مرزی و کاهش هزینه‌ها از آن استفاده می‌کنند. همچنین، این ارز دیجیتال می‌تواند برای تأمین نقدینگی بر اساس تقاضا در بازارهای فیات استفاده شود. با توجه به اینکه انجام تراکنش‌های ارز فیات در کانال‌های خاص بسیار گران بوده و سرعت پایینی دارد، ریپل بسیار مفید خواهد بود.

ریپل یک شرکت نیز هست. این شرکت پشتیبان توسعه XRP و چگونگی استفاده از آن برای بهبود بازارهای مالی است. تاکنون ریپل توانسته به بیش از ۳۰۰ مشتری خدمات ارائه کند.

در مقابل، لایت کوین هشتمین ارز دیجیتال بزرگ است. این دارایی دیجیتال به منظور ارائه انتقالات سریع‌تر و ارزان‌تر نسبت به بیت کوین (BTC) ساخته شده است. در چند سال گذشته، توسعه‌دهندگان نیز برای آزمایش طیف گسترده‌ای از پیشرفت‌های جدید از آن استفاده کرده‌اند. این پیشرفت‌ها برای استفاده در شبکه بیت کوین برنامه‌ریزی شده بودند. بنابراین، لایت کوین به عنوان یک شبکه آزمایشی برای بیت کوین عمل کرده است.

این ارز مجازی در حال حاضر توسط بنیاد لایت کوین هدایت می‌شود. این بنیاد در حال کار برای ارتقای LTC، بهبود کل شبکه و گسترش قابلیت استفاده از آن است. این کار شبیه روشی است که ریپل با دارایی دیجیتال XRP انجام می‌دهد.

برای توصیف جزئیات بیشتر نحوه کار لایت کوین و ریپل، الگوریتم‌های اجماع، قیمت‌ها و پروژه‌های آتی آنها را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: بیت‌ کوین، اتریوم، ریپل یا لایت‌کوین : کدام یک محبوب‌ ترین ارز دیجیتال دنیا هستند؟

الگوریتم اجماع

ریپل و لایت کوین الگوریتم‌های اجماع متفاوتی دارند. ریپل با یک شبکه از سرورهایی که در سراسر جهان توزیع شده‌اند کار کرده و کل شبکه را غیرمتمرکز می‌کند. این سرورها به شبکه اجازه می‌دهند اجرا شده و سریع و چابک عمل کند. این کار کاملاً با گواه اثبات سهام (PoS) و گواه اثبات کار (PoW) شبکه‌های بلاکچین متفاوت است.

از ویژگی‌های اصلی این الگوریتم اجماع می‌توان به سرعت، قابلیت اطمینان و کارمزد پایین تراکنش‌ها اشاره کرد. در عین حال، این شبکه برای فعالیت خود مقادیر زیادی انرژی مصرف نمی‌کند.

در مقابل، لایت کوین با الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) کار می‌کند. این الگوریتم باعث می‌شود لایت کوین شبکه‌ای بسیار امن و قابل اعتماد نیز باشد. علی‌رغم اینکه همه می‌توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند، این شبکه بسیار متمرکز است. چندین مزرعه استخراج واقع در چین روی بخش عمده‌ای از نرخ هش لایت کوین متمرکز هستند.

در مقایسه با بیت کوین، استفاده از لایت کوین سریع‌تر و ارزان‌تر است. با این وجود، مصرف انرژی آن نسبت به ریپل و سیستم آن بیشتر است.

در حالی که تراکنش‌های ریپل تقریباً رایگان و آنی هستند، تأیید تراکنش‌های لایت کوین ممکن است چند ثانیه طول بکشد. انتقالات LTC نیز گران‌تر از تراکنش‌های XRP است.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع بلاک چین چیست؟ با یکی از کلیدی‌ترین ستون‌های بلاک چین آشنا شوید

مقایسه قیمت ریپل و لایت کوین

قبل از درک تفاوت‌های اصلی بین ریپل و لایت کوین، باید ببینیم که آنها چند سکه صادر کرده‌اند. ۱۰۰ میلیارد XRP ضرب شده که حدود ۴۳ میلیارد و ۸۱۰ میلیون آن در گردش است. در عین حال، هرگز بیش از ۸۴ میلیون LTC وجود نخواهد داشت که در حال حاضر، ۶۵ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۶۰ سکه آن در گردش است.

در زمان نوشتن این مقاله، XRP قیمتی معادل ۰/۲۵۵۲۶۶ دلار دارد و ارزش بازار آن ۱۱۵۶۶۷۴۳۸۳۰ دلار است. اوضاع برای لایت کوین متفاوت است. هر LTC را می توان با ۵۸/۶۲ دلار خریداری کرد و ارزش بازار آن ۳۸۶۰۸۰۷۱۶۶ دلار است.

قیمت ریپل

چارت قیمت ریپل

بالاترین قیمتی که تاکنون لایت کوین به آن رسیده، نزدیک به ۳۷۵ دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است. XRP نیز در ژانویه ۲۰۱۸، چند هفته پس از لایت کوین، به اوج قیمت ۳/۸۴ دلار رسیده است. این امر نشان می‌دهد که بازار ارزهای دیجیتال چقدر بی‌ثبات و پر نوسان بوده و تا چه حد می‌تواند متغیر باشد. اکنون بازار منتظر اوج قیمت‌های جدیدی برای هر دو رمز ارز است.

قیمت لایت کوین

چارت قیمت لایت کوین

شایان ذکر است که لایت کوین و ریپل در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در یک بازار خرسی قرار داشته‌اند. لایت کوین در سال ۲۰۱۹ قبل از وقوع هاوینگ آن، مقداری مومنتوم را تجربه کرد. در عین حال، سرمایه‌گذاران XRP هیجان زده شدند و در کنفرانس Swell تبلیغاتی توسط ریپل صورت گرفت.

خرید و ذخیره ریپل و لایت کوین

خرید و ذخیره‌سازی ریپل و لایت کوین نباید کار سختی باشد. در واقع، اکثر صرافی‌ها از هر دو ارز دیجیتال XRP و LTC پشتیبانی می‌کنند. این موضوع کار را برای کسانی که می‌خواهند سبد سهام متنوعی از رمز ارزها داشته باشند، آسان‌تر می‌کند.

دو مورد از پلتفرم‌هایی که می‌توانید دو ارز مجازی فوق‌الذکر را خریداری کنید کوین بیس و بایننس هستند. علاوه بر این، کاربران این فرصت را خواهند داشت تا ارزهای خود را در این پلتفرم‌ها ذخیره کنند. با این حال، بهترین کار ذخیره ارزهای مجازی در یک کیف پول سخت‌افزاری است.

کیف پول لجر

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

یکی از بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری این ارزهای مجازی، لجر (Ledger) است. پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند که با توجه به نیاز شما راه حل‌های مختلفی ارائه می‌دهند. این امر به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که بهترین صرافی‌ها برای خرید ریپل یا لایت کوین کدام یک هستند.

آینده ریپل و لایت کوین

ریپل در حال برنامه‌ریزی برای ادامه رشد در سراسر جهان است. در واقع، ریپل قصد دارد تعداد بیشتری از شرکت‌هایی را که با تراکنش‌های برون مرزی کار می‌کنند، به خود جذب کند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمال افزایش کاربران جدید XRP نیز بیشتر خواهد شد.

دنیایی با انتقالات XRP برای افراد و شرکت‌ها دنیای بهتری خواهد بود. هزینه‌ها کاهش خواهند یافت و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز می‌تواند رشد پیدا کند.

علاوه بر این، ریپل طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها مانند Xpring را دارد. انتظار می‌رود این نوآوری‌ها تأثیر مثبتی بر قیمت XRP داشته باشند. راه حل‌های دیگر شامل On-Demand Liquidity و Ripple Net هستند. مشارکت و همکاری‌های جدید با شرکت‌های دیگر در ارتقا و صعود XRP نقشی اساسی دارند.

در مقابل، لایت کوین برنامه‌های جدیدی دارد تا راه حل‌های خود را به دیگر کاربران ارائه دهد. این شرکت اکنون در حال کار روی ارائه ویژگی‌ حریم خصوصی بیشتر است. انتظار می‌رود این ویژگی به کاربران کمک کند هنگام انجام انتقالات از حریم خصوصی خود حفاظت کنند.

علاوه بر این، از لایت کوین می‌توان برای آزمایش پیاده‌سازی‌های جدید بیت کوین در آینده استفاده کرد. این کار مطمئناً تقاضا برای LTC را افزایش داده و به آن کمک می‌کند تا در آینده به قله‌های جدیدی برسد. لازم به ذکر است که LTC کمتر از یک سال پیش یک رویداد هاوینگ را تجربه کرد.

نتیجه

ریپل و لایت کوین برای بازارهایی که در حال حاضر با آنها کار می‌کنند، ارزهای مجازی بسیار مفیدی هستند. هر یک از آنها مزایا و معایبی دارند. ریپل در تلاش است تا راه حل‌های بهتری را به شرکت‌های مالی سراسر جهان ارائه دهد. لایت کوین در حال توسعه است تا به مشکل مقیاس بیت کوین کمک کرده و حتی بیشتر رشد کند.

واضح است که هر دوی این دارایی‌های دیجیتالی تأثیر مثبتی در بازار داشته‌اند. لایت کوین و ریپل دو ارز مجازی هستند که مطمئناً علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران خاص خودشان را دارند.

نظر شما در مورد آینده دور رمز ارز ریپل و لایت کوین چیست؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindoo