با وجود اینکه ریپل نسبت به ژانویه ۲۰۱۸ نزدیک به ۸۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است، اما افزایش قیمت اخیر دومین آلت کوین مهم بازار نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه‌گذاران ریپل را به عنوان یک گزینه مناسب برای تنوع دادن به سبد سرمایه‌گذاری خود انتخاب کرده‌اند. آیا تارگت ۱ دلاری ریپل در آینده نزدیک امکان پذیر است؟

تارگت ۱ دلاری ریپل

هر صحبتی درباره ارز ریپل XRP شامل انتقاداتی نسبت به شرکت عرضه کننده آن یعنی ریپل می‌شود، چرا که ریپل به عنوان یک شرکت پرداخت بلاک چین مالکیت اکثر توکن‌های XRP را برعهده دارد. از آنجایی که شرکت ریپل معمولا با عرضه زیاد XRP در بازار موجب کاهش قیمت آن می‌شود، احتمالا ارزش قابل توجه این ارز دیجیتال را در بین دارندگان XRP از بین می‌برد.

ریپل به عنوان یک شرکت مستقر در ایالات متحده همچنان با عدم شفافیت نظارت و قانونگذاری ارز دیجیتال در این کشور مبارزه می‌کند. کمیسیون بورس و اوارق بهادار ایالات متحده (U.S. Securities and Exchange Commission) هنوز اعلام نکرده است که توکن XRP می‌تواند به عنوان یک اوراق بهادار در نظر گرفته شود یا خیر. نتیجه این حکم می‌تواند تاثیر قابل توجهی برای شرکت ریپل در پی داشته باشد.

به گفته برد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse) به دلیل عدم تایید ریپل توسط کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده، ریپل برنامه‌هایی برای خارج شدن از ایالات متحده دارد که ژاپن و سنگاپور از گزینه‌هایی اصلی این جابجایی نام برده می‌شود.

در نبود قوانین مشخص، سرمایه‌گذاران امریکایی تمایلی به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری روی ریپل ندارند.  همچنین تریدرهایی که این ارز را در سال ۲۰۱۸ و با قیمت بیش از ۱ دلار خریداری کرده‌اند سعی می‌کنند با افزایش قیمت ریپل آن را بفروشند تا سرمایه‌گذاری اولیه خود را جبران کنند همین فشار فروش باعث می‌شود قیمت ریپل پایین نگه داشته شود.

در همین زمان چندین کشور هم مشغول ساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. موسسات مالی و اقتصادی بین دولتی ادعا می‌کنند که ارزهای دیجیتال تحت مدیریت کشورها بر ارزهای دیجیتال خصوصی ارجحیت دارند.

با توجه به تبلیغات ریپل به عنوان یک ارز دیجیتال برای انجام مبادلات برون مرزی، باید دید که از نقطه نظر کاربردپذیری آینده چه برنامه‌ای برای سومین ارز دیجیتال مهم جهان از نظر ارزش بازار دارد.

تارگت ۱ دلاری ریپل

افزایش کاربرد ریپل در کسب و کارها می‌تواند منجر به دستیابی تارگت ۱ دلاری ریپل شود

دو برابر شدن قیمت ریپل از ماه نوامبر

با وجود کاهش قیمت ریپل در چند روز اخیر، اما ارزش این ارز دیجیتال نسبت به اول نوامبر بیش از دو برابر شده است. سرازیر شدن سرمایه‌گذارهای سازمانی به بازار بیت کوین باعث ایجاد روند صعودی در بازار ارزهای دیجیتال شد که در نتیجه علاقه به بازار آلت کوین‌ها هم افزایش پیدا کرد.

در اواخر نوامبر قیمت XRP در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال تا سطح ۰/۹ دلار هم افزایش پیدا کرد که بالاترین قیمت از سپتامبر ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. هر چند این افزایش قیمت با یک ریزش ۴۵ درصدی دنبال شد و ریپل تا سطح ۰/۶ و ۰/۵ دلار سقوط کرد.

به گفته‌ یکی از تحلیلگران نشریه کوین تلگراف اگر ریپل موفق شود بالاتر از سطح حمایت ۰/۴۵ دلار باقی بماند، حمله به سطح قیمتی ۱ دلار خیلی دور از انتظار نیست. مخصوصا این که بیت کوین در ادامه روند صعودی خود در آستانه شکستن بالاترین قیمت تاریخ خود قرار دارد.

آخرین روند صعودی قابل توجه که در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ رخ داد، پس از پول‌بک بیت کوین شاهد افزایش قیمت شدید در آلت کوین‌ها بودیم. اگر چه اصلاح قیمت برای آلت کوین‌هایی مانند اتر (ETH)، ریپل و لایت کوین شدیدتر از اصلاح قیمت بیت کوین  بود.

در واقع میانگین ریزش قیمت آلت کوین‌ها در سال ۲۰۱۸ ۹۰ درصد بود. بنابراین وقتی بیت کوین تنها ۱۰ درصد تا بالاترین قیمت تاریخ خود فاصله دارد، آلت کوین‌ها مانند ریپل هم رکورد قیمت خود را با یک فاصله مشخص معمولا بین ۶۰ تا ۹۰ درصدی دنبال می‌کنند.

از آنجایی که بالاترین قیمت تاریخ ریپل ۳/۸۲ دلار بود، احتمالا هدف قیمتی ۱ دلار برای ریپل یک سطح روانی خواهد بود. با این حال یک الگوی پارابولیک که قیمت ریپل را به سمت بالاترین قیمت تاریخ سوق دهد حداقل در کوتاه مدت دیده نمی‌شود.

 تارگت ۱ دلاری ریپل

نمودار تغییرات قیمت ارز ریپل

کنستانتین آنیسیموف (Konstantin Anissimov) مدیر اجرایی صرافی « CEX.io» می‌گوید از نقطه نظر فنی رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ برای ریپل دور از انتظار است.

بر اسا گفته‌های آنیسیموف برک اوت ریپل در ماه نوامبر یک الگوی پرچم گاوی را در نمودار قیمتی تشکیل داده است. الگوهای پرچم معمولا مناطقی را برای تثبیت شدید قیمت نشان می‌دهند. او در تحلیل این وضعیت می‌گوید:

اگر فشار خرید ریپل ادامه پیدا کند، یک برک اوت دیگر ممکن است در جهت روند قبلی اتفاق بیفتد. در حقیقت الگوی پرچم گاوی پیش بینی می‌کند که قیمت ریپل می‌تواند بیش از ۶۵ درصد افزایش پیدا کند. به این ترتیب روند صعودی می‌تواند قیمت این آلت کوین را به بیش از ۱ دلار برساند.

ایردراپ اسپارک شبکه فلر هم به عنوان یک محرک برای خرید بیشتر ریپل عمل کرد و شاهد افزایش خرید ریپل در صرافی‌های ارز دیجیتالی بودیم که از ایردراپ اسپارک پشتیبانی می‌کنند. چرا که هولدرهای  XRP تلاش می‌کردند با افزایش دارایی ریپل خود توکن اسپارک (FLR) بیشتری هم دریافت کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: هر آنچه لازم است به عنوان یک هولدر ریپل برای دریافت ایردراپ اسپارک (SPARK) بدانید

سرمایه‌گذاری سازمانی و سوزاندن سکه محرک‌های بعدی ریپل

بیت کوین در سال ۲۰۲۰ مورد توجه بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفت، حتی بسیاری از سرمایه‌گذاران شناخته شده که مخالف بیت کوین بودند هم در سال ۲۰۲۰ روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد همین موضوع باعث شده است که شرکت‌ها علاوه بر بیت کوین به سایر ارزهای دیجیتال بازار هم به عنوان یک دارایی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری نگاه کنند.

میشائیل زونن‌شین (Michael Sonnenshein) مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری گری اسکیل که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین تراست و اتریوم تراست را مدیریت می‌کند گفته است شاهد گروه جدیدی از سرمایه‌گذاران هستیم که فقط روی اتریوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

از آنجایی که ریپل سومین ارز دیجیتال مهم بازار محسوب می شود شاید مورد توجه این سرمایه‌گذارهای سازمانی جدید هم قرار بگیرد.

شرکت مدیریت ریسک مالی FRMO در گزارش به سهامدارانش در سال ۲۰۲۰، ریپل را به عنوان یکی از جالب‌ترین ارزهای دیجیتال مشخص کرد:

اگر سرعت تراکنش‌های XRP زیاد شود ، تعداد واحدهای ارز تا حد زیادی کاهش می‌یابد ، در نتیجه بازده قابل توجهی ایجاد می‌کند حتی اگر خود سکه افزایش سرمایه بازار را تجربه نکند. با این ترتیب، با افزایش ارزش هر واحد روبرو خواهد شد.

شاید ذکر این نکته مهم باشد که تحلیل FRMO متکی بر افزایش تصاعدی کاربرد XRP است که باعث افزایش قابل توجه کارمزد معاملات می‌شود. بر اساس مدل XRP tokenomics ، کارمزد معاملات که به خودی خود واحدهای کوچکی از ارز هستند، سوزانده می‌شوند. در مقابل این مقدار به ماینرها و تایید کنندگان شبکه پرداخت می‌شود.

از نظر تئوری با افزایش کاربرد ریپل و افزایش تراکنش‌ها، سکه‌هایی که به عنوان هزینه کارمزد معامله سوزانده می‌شوند افزایش می‌یابد. در نتیجه موجودی در گردش ریپل دائما کمتر و کمتر می‌شود و با افزایش تقاضا و کاهش عرضه ارزش هر واحد ریپل افزایش پیدا می‌کند.

البته ناگفته نماند ریپل مدت‌هاست به افزایش عرضه XRP از طریق فروش بی وقفه توکن‌ها متهم شده است. منتقدان این شرکت می‌گوید، ریپل مقدار توکن نگهداری شده توسط دارندگان XRP را مخفی کرده است. صرفنظر از این اقدامات، توکن XRP همچنین از فشار فروش بنیانگذار سابق خود یعنی جد مک کالب (Jed McCaleb) رنج می‌برد. جد مک کالب هم متهم شده است دائما در حال فروش دارایی ریپل خود است.

تارگت ۱ دلاری ریپل

جد مک کالب در فرایند جدایی از ریپل ۹ میلیارد توکن XRP  دریافت کرد

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی قیمت ریپل تا سال ۲۰۲۵

در طی جدایی مک کالب در سال ۲۰۱۴ از شرکت ریپل، ۹ میلیارد توکن ریپل به عنوان تسویه حساب به مک کلب داده شد. تنها با قید این شرط که مک کلب نمی‌تواند یکباره همه دارایی‌های ریپل خود را بفروشد.

تحلیل شما از وضعیت ارز ریپل چیست آیا به نظر شما تارگت ۱ دلاری ریپل در آینده نزدیک قابل دستیابی است؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: cointelegraph