سازمان «خدمت فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی» یا به اختصار روسکماندزور (Roskomnadzor) دسترسی به صرافی لوکال بیت کوینز (LocalBitcoins) را در این کشور مسدود کرد.  هر چند مشخص نشده است دقیقا از چه زمانی این محدودیت اعمال شده، اما کاربران از اواخر ماه سپتامبر برای ورود به سایت لوکال بیت کوینز با مشکل مواجه بودند. جالب اینجاست به گفته مدیران لوکال بیت کوینز، روسیه بزرگترین بازار این صرافی همتا به همتا محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب درباره جزئیات فیلتر شدن لوکال بیت کوینز در روسیه صحبت می‌کنیم.

فیلتر شدن لوکال بیت کوینز در روسیه

روسیه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای بیت کوین محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد دولت این کشور چندان دل خوشی از تراکنش‌های بلاک چین ندارد و به‌تازگی محدودیت‌های زیادی را اعمال کرده است.

در تازه‌ترین اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روسیه دسترسی به پرتال لوکال بیت کوینز را در این کشور مسدود کرده است.

حالا وقتی کاربران از روسیه به آدرس «localbitcoins.net» مراجعه می‌کنند، با یک صفحه خالی مواجه می‌شوند. به همین علت کاربران برای دسترسی به این پرتال باید از VPN استفاده کنند تا موقعیت مکانی آن‌ها را خارج از روسیه نشان دهد.

البته به نظر می‌رسد تریدرهای روسی همچنان در لوکال بیت کوینز فعال هستند و تبلیغات کاربران در این سایت متوقف نشده است. این موضوع نشان دهنده آن است که کاربران و تریدرهای روسی به این نوع سانسورها عادت داشته و خودشان را برای این موضوع آماده کرده بودند.

باید در مورد سابقه این سانسورها بگوییم که لوکال بیت کوینز ۴ سال پیش هم در روسیه فیلتر شده بود. علاوه بر این ماه گذشته صرافی بایننس هم اعلام کرد در روسیه مسدود شده است. البته در حال حاضر بایننس در لیست سیاه دولت روسیه قرار ندارد.

فیلتر شدن لوکال بیت کوینز در روسیه

فیلتر شدن صرافی لوکال بیت کوینز در روسیه

این مطلب راهم مطالعه کنید: تعیین جریمه و حبس برای فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه

روسیه اوایل تابستان و در تاریخ ۲۱ ژوئیه به دنبال حکم دادگاه شهر اونژسکی (Onezhsky) در منطقه آرخانگلسک (Arkhangelsk)، قصد خود را از اعمال محدودیت‌های دسترسی به پورتال لوکال بیت کوینز اعلام کرد. بر اساس این توجیه که سایت می‌تواند اطلاعات غیرقانونی را در دسترس عموم قرار دهد.

همچنین این صرافی فنلاندی از طرف دولت روسیه به عنوان یکی از مقاصد اصلی دارایی‌های غیرقانونی متهم شده است. بر اساس گزارش سایفرتریس (CipherTrace)، لوکال بیت کوینز در ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۰، بیش از ۹۹ درصد از دارایی‌های غیرقانونی در میان صرافی‌های فنلاندی را دریافت کرده است.

البته جاکا بلومبرگ (Jukka Blomberg)، مدیر ارشد بازاریابی لوکال بیت کوینز ادعا کرد که معاملات غیرقانونی مربوط به دارک‌نت در این صرافی بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

قانون گذاری ارز دیجیتال در روسیه

این موضوع مصادف شده است با وضع قوانین جدید در حوزه ارزهای دیجیتال در روسیه. اگرچه بر اساس این قوانین تازه مالکیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در روسیه قانونی است اما استفاده از آن برای پرداخت‌های مالی، غیرقانونی محسوب می‌شود.

با وجود روابط پیچیده دولت روسیه با بیت کوین و ارزهای دیجیتال، مردم روسیه از مهمترین طرفداران ارزهای دیجیتال هستند. کاربران روسی نزدیک به ۲۰ درصد از کل حساب‌های لوکال بیت کوینز را تشکیل می‌دهند و از نظر مبادله ارزهای دیجیتال در بازارهای P2P روس‌ها در جهان اول هستند.

تا این لحظه لوکال بیت کوینز هیچ بیانیه رسمی درباره این موضوع منتشر نکرده است. در صورت انتشار خبرهای جدید درباره فیلتر شدن لوکال بیت کوینز در روسیه شما را در جریان قرار خواهیم داد. فراموش نکنید که اگر از مطالب کوین نیک استفاده می‌کنید، ما را به دوستان خود هم معرفی کنید.

منبع: decrypt