روسیه به تازگی از طراحی یک بلاک چین شفاف «Transparent Blockchain» پرده‌برداری کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مهم مانند بیت کوین، اتریوم، دش و مونرو را ردیابی کند. در ادامه به جزئیات این خبر می‌پردازیم.

براساس گزارش رسانه‌های محلی، نسخه اولیه این بلاک چین در حال حاضر با استفاده از داده‌های سیستم‌های پرداخت بیت کوین در حال آزمایش است. از این بلاک چین در حال حاضر برای مقابله با قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود. البته این پروژه موردتوجه وزارت امور داخلی روسیه و آژانس‌های اطلاعاتی خارجی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از رسانه‌های روسی، بلاک چین شفاف که یک پروژه ملی طولانی‌مدت است قرار است به صورت سالانه از دولت روسیه بودجه دریافت کند.

اما هنوز سوالاتی درباره موفقیت این پروژه وجود دارد. برای مثال هوش مصنوعی چگونه می‌تواند بر فعالیت بلاک چین‌ها نظارت کند، در حالی این فناوری برای ناشناس بودن طراحی شده است و همچنین اگر مجرمان متوجه این شوند این پلتفرم فعالیت‌های آن‌ها را رصد می‌کند به راحتی ممکن است از روش‌های پرداخت دیگری استفاده کنند.

بلاک چین شفاف روسیه

رونمایی از بلاک چین شفاف روسی برای ردیابی تراکنش‌های ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: دیوان عالی روسیه برای انتخابات از بلاکچین بهره می‌برد

بلاک چین شفاف چگونه کار می‌کند؟

بر اساس ایده این پروژه، هوش مصنوعی مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های مشکوک در کل اینترنت، هم اینترنت و هم دارک‌نت یا وب تاریک را بر عهده خواهد داشت.

اگر قرار باشد شخصی یک حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال قانونی باز کند، هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که چه زمانی این حساب کاربری تراکنشی را در وب تاریک انجام می‌دهد. به این ترتیب این حساب کاربری به عنوان یک حساب مشکوک شناسایی و نشانه‌گذاری می‌شود.

براساس قانون جدید روسیه فرآیند ردیابی تراکنش‌ها آسان‌تر هم خواهد شد چرا که افراد نمی‌توانند به صورت ناشناس ارز دیجیتال خریداری کنند و فقط سرمایه‌گذاران واجد شرایط قادر به خرید ارزهای دیجیتال هستند. این قانون، شفافیت و هویت همه طرف‌های درگیر در معاملات ارزهای دیجیتال را تضمین می‌کند.

قدم‌های کوچک برای کاربران بیشتر

طبق قانون جدید که به امضای رییس جمهور روسیه «ولادیمیر پوتین» هم رسیده است، از ژانویه سال ۲۰۲۱ طرف‌های قانونی و واجد شرایط می‌توانند به خریدوفروش توکن‌ها و ارزهای دیجیتال بپردازند، اما این فرآیند براساس مقررات بشدت بررسی می‌شود. بر این اساس صرافی‌های ارز دیجیتال فقط به کمک بانک‌های مجاز روسی تحت نظارت بانک مرکزی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

اگر فردی بخواهد ارز دیجیتالی را خریداری کند که تحت نظارت دولت روسیه نیست، باید از صرافی‌های خارجی استفاده کند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از ارزهای دیجیتال برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنند. آن‌ها ابتدا باید رمزارزهای خود را به ارز ملی روسیه یعنی روبل تبدیل کنند، سپس از آن برای خرید کالاها و خدمات بهره ببرند.

قانون جدید حاکی از آن است که دولت روسیه قصد باز کردن درهای اقتصاد این کشور به روی فناوری‌ای را دارد که تا پیش از این آن را یک روش مجرمانه تلقی می‌کرد. اگرچه استفاده از ارزهای دیجیتال در روسیه هنوز بسیار محدود است، اما بلاک چین شفاف می‌تواند اولین قدم برای اطمینان از یک اکوسیستم ارز دیجیتال امن برای تحولات آینده باشد.

نظر شما درباره بلاک چین شفاف روسیه چیست؟ آیا با توجه به قابل ردیابی بودن تراکنش‌ها، کاربران تمایلی به استفاده از آن خواهند داشت؟ فراموش نکنید نظرات و پیش‌بینی‌های خود را از طریق کوین نیک با دیگران در میان بگذارید.

منبع: coinjournal